We zijn tegenwoordig onafscheidelijk van onze smartphones. Dat draagt niet altijd bij aan een veiliger verkeer. Telefoonabonnement.nl biedt tips voor een combinatie tussen veilig verkeer en de smartphone.

Nooit meer de weg kwijtraken, de verkeersveiligheid vergroten, handsfree bellen en de boetes voor als je niet handsfree belt. Het zijn onderwerpen die we uitgebreid behandelen. Samen zorgen we voor veiliger rijgedrag. Daar kan de smartphone ons bij helpen, als we het toestel op de juiste manier gebruiken. Dit zijn een paar handige tips en trucs.

Offline in de auto

Iedere automobilist heeft zich er onbewust wel eens schuldig aangemaakt: het bezig zijn met de smartphone achter het stuur. Dat is jammer, want de telefoon is er niet voor gemaakt om te gebruiken tijdens het autorijden. Het is levensgevaarlijk voor de bestuurder en voor de andere weggebruikers.

Afgeleid door de smartphone

Wie een telefoon gebruikt in het verkeer, is al snel afgeleid. Mensen die afgeleid zijn, reageren veel trager dan gewenst. Daardoor komen ze in gevaarlijke situaties terecht. Want wat gebeurt er als iemand plotseling moet remmen of als er onverwacht een voetganger oversteekt?

Een smartphone leidt op meerdere vlakken af: mentaal, visueel, fysiek en auditief. Mentaal leid een smartphone af doordat gebruikers de aandacht en gedachten bij het bericht op het scherm hebben. Visueel is er geen aandacht meer voor het verkeer doordat de ogen zijn gericht op tekst of op het scherm. Er is geen aandacht meer voor de omgeving. Fysiek levert het gebruik van de smartphone ook problemen op: de automobilist moet met één hand sturen. Auditief wordt men afgeleid door ringtones en andere geluiden.

Het is duidelijk: een smartphone in de auto is geen goed idee. Er moet veilig gereden worden en daarvoor zijn alle zintuigen benodigd. Met name de mentale, visuele, fysieke en auditieve dimensies zijn van levensbelang bij het autorijden.

De risico’s van smartphonegebruik in de auto

Ben je afgeleid, dan zorgt dat direct voor risico’s. Het gebruik van een smartphone heeft niet alleen invloed op het reactievermogen, maar ook over de algehele controle over het voertuig. Ben je met iets anders bezig dan met autorijden, dan vergeet je welke handelingen je moet uitvoeren om veilig te kunnen rijden.

Een auto kan alleen goed bestuurd worden als er aandacht is voor andere weggebruikers en de verkeerssituaties waarin zij zitten. Bovendien: heb je de ogen niet op het scherm, dan zie je de verkeersborden en aanwijzingen niet.

Je loopt daarmee risico’s op een botsing, een bermongeval of een eenzijdig ongeluk. Om nog maar te zwijgen over wat er gebeurt als twee partijen op de smartphone kijken.

De gevolgen

Even snel Facebooken, Twitteren of de mail checken tijdens het autorijden zorgt ervoor dat de remweg langer wordt. Dat is nadelig als er bijvoorbeeld een noodstop gemaakt moet worden. Je mist daarnaast nog een aantal meters dat afgelegd wordt zonder zicht op de weg.

Een voorbeeld: De automobilist is aan het rijden en leest een bericht. Het lezen van een bericht kost hem drie seconden. Met de auto legt hij een snelheid van 42 meter af, want hij rijdt 50 kilometer per uur. Dat is de lengte van een half voetbalveld. Bij 120 kilometer per uur is dat zelfs het dubbele.

Ben je met een smartphone bezig, dan vertraagt je reactievermogen met gemiddeld 0.4 seconden. Dat blijkt uit een Engels onderzoek. De remweg wordt daardoor langer dan normaal. Bij 50 kilometer per uur is de remweg 5 meter langer en bij 120 kilometer per uur 14 meter langer. Dat kan net het verschil betekenen tussen op tijd stilstaan of een zware aanrijding.

De feiten

Tot slot, een paar feiten over het gebruik van smartphones in het verkeer:

  • 10 miljoen Nederlanders hebben een smartphone. De helft daarvan gebruikt het toestel ook onderweg;
  • Smartphonegebruik in het verkeer in ons land heeft de afgelopen jaren geleid tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar;
  • Binnenkomende berichten vormen de grootste verleiding;
  • Automobilisten kunnen zichzelf beschermen door de telefoon op stil of offline te zetten. De bestuurder krijgt dan geen notificaties meer binnen, waardoor de prikkel tot het lezen van berichten niet gegeven wordt.

Hands free tips

Iedereen heeft wel eens in de situatie gezeten dat hij of zij in de auto gebeld wordt. De keuze is dan ‘de telefoon ter hand nemen?’ of ‘de telefoon over laten gaan?’ Gelukkig zijn er oplossingen om toch op een veilige manier te kunnen bellen in de auto.

Waarom handsfree bellen?

Naast het feit dat handheld bellen onhandig is, is het ook bij wet verboden. De regels voor bellen in de auto staan in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Handheld bellen vergroot de kans op een ongeluk. Het leidt namelijk tot gevaarlijk weggedrag. Automobilisten raken afgeleid als ze zowel de telefoon moeten bedienen als de auto moeten besturen. Bovendien moet de aandacht verdeeld worden tussen het telefoongesprek en het rijden.

De automobilist mag daarom de telefoon niet vasthouden als hij of zij de auto bestuurt. De telefoon mag ook niet tussen het oor en de schouder geklemd worden. Wie toch handheld belt, kan daar een boete voor krijgen. Dan is het gebruik van een carkit om handheld te bellen uiteindelijk toch goedkoper.

Gebruik Bluetooth

Tegenwoordig heeft bijna iedere smartphone Bluetooth. Het handige daarvan is dat je een oortje kunt gebruiken. Vaak zit daar ook een draadloze microfoon in, waardoor het geluid prima is om mee te bellen. Oortjes zijn er in allerlei soorten en maten, dus voor iedere gebruiker is er wel een juiste te vinden.

Ondersteunt jouw autoradio Bluetooth, dan is er vaak een mogelijkheid om ook telefoongesprekken via de autoradio te voeren. Je kunt dan gewoon radio luisteren, maar als er een telefoontje binnenkomt kun je via een knop op de autoradio het gesprek beantwoorden. Daardoor hoef je de telefoon niet in de handen te houden, maar kun je toch bellen.

Voor wie nog nooit met Bluetooth heeft gewerkt: het is eenvoudig in te schakelen op zowel een iPhone als een Android. Dit doe je door naar de instellingen van het toestel te gaan. Bluetooth heeft vaak een apart ‘kopje’. Bij iPhone en Android moet je een schuifje omzetten om de techniek te activeren. Om de telefoon te koppelen met een bijvoorbeeld een oortje, is het aan te raden de handleiding te lezen. Anders wordt het apparaat misschien niet gevonden. Soms is het ook benodigd een pincode in te vullen.

Een USB-adaptertje

In de auto moeten de handen altijd aan het stuur blijven. Het aansluiten van een telefoon is daarom niet wenselijk. Het is een goed idee om de stroomkabel nog voor het rijden aan te sluiten. Een USB-adaptertje biedt de perfecte oplossing. Je kunt dan via USB opladen op de poort van de sigarettenaansteker. Op die manier kun je je telefoon bijvoorbeeld als navigatieapparaat blijven gebruiken.

De juiste carkit kiezen

Wie écht handsfree wil zijn, kiest er op zijn minst voor een carkit in de auto te gebruiken. Maar welke carkit is nu het meest geschikt? Er zijn twee soorten carkits: inbouw-carkits en externe carkits.

Bij een inbouw-carkit wordt de carkit in zijn geheel in het dashboard van de auto gebouwd. Tegenwoordig hebben autoradio’s ook steeds vaker zo’n carkit. Omdat deze oplossing vaak wat ‘stijlvoller’ wordt bevonden dan een externe carkit, is de prijs vaak hoger. Het grote voordeel is dat het minder ruimte inneemt en je minder kabels ziet.

Bij een externe carkit gaat het vaak om een houder die op de sigarettenaansteker van de auto wordt aangesloten. De installatie ervan is veel eenvoudiger dan bij een inbouw-carkit. Zo valt bijvoorbeeld de microfoon van de carkit heel simpel achter de zonneklep te monteren.

Uiteindelijk komen we toch weer terug bij Bluetooth: de meeste carkits bieden hier ondersteuning voor. Op die manier heeft de gebruiker een draadloze verbinding tussen GSM en carkit. Dat werkt zo: het geluid gaat over de luidsprekers in de auto en je stem wordt goed hoorbaar door de microfoon. De geluidsweergave met Bluetooth is meestal prima en kent geen ruis.

Navigatietips

Meer dan tien jaar geleden ruzieden we nog met onze echtgenoten en echtgenotes over de rit naar een ander land. Wie kon er nu het beste navigeren en wie had gelijk? Tegenwoordig hoeven we geen kaart meer te lezen. De smartphone heeft ons leven met navigatie-apps een stuk gemakkelijker gemaakt. Maar het kan nóg makkelijker, met de tips van Telefoonabonnement.nl.

Goed om te weten: zo werkt GPS

Voor we je wat tips kunnen geven, is het goed om te weten hoe GPS eigenlijk werkt. Zodra een gebruiker de weg naar een bestemming opvraagt, maakt de smartphone contact met het GPS-systeem. Een dergelijk systeem bestaat uit 24 satellieten die in zes vaste banen om de aarde draaien.

Locatiebepaling gebeurt zo: de GPS-ontvanger zoekt uit waar de ontvanger in de telefoon zich bevindt en wat de afstand is tot de satelliet. De telefoon berekent de afstand via de tijd: hoelang duurt het om signalen te versturen tussen de smartphone en de satelliet? Dat gebeurt nog drie keer met andere satellieten. Uiteindelijk komt daar een tijdmeting uit, die wordt gecontroleerd door de vierde satelliet. Er komt een snijpunt uit: de locatie van de gebruiker.

Folie op de voorruit

In iedere auto zit warmtewerende folie op de voorruit. Helaas houdt dit ook het signaal van GPS tegen, waardoor navigatie een stuk moeilijker wordt. De navigatie is minder accuraat of werkt zelfs helemaal niet. Daarom is het beter een houder te plaatsen bij de achteruitkijkspiegel. Daar zit namelijk een opening in de folie.

Probleem van het plaatsen van een houder op die plek is dat het vrij hoog op de voorruit zit. Voor sommige bestuurders kan dat belemmerend werken.

Gebruik geen hoesjes

Met een goed hoesje bescherm je je smartphone. Jammer genoeg zorgt dit er vaak ook voor dat de ontvangst in het algemeen minder goed is. Een hoesje zorgt ervoor dat signalen worden verzwakt. Vooral gebruikers die een autohouder gebruiken merken dit.

De oplossing: een hoesje waarbij de telefoon een stukje uitsteekt. Vind bij voorkeur uit waar de antennes van de telefoon zitten en houd dit gedeelte van de telefoon open.

Zicht op de hemel

Is er zicht op de hemel? Dan zal de navigatie optimaal werken. De beste plaats om je smartphone te plaatsen is daarom ook aan de autoruit. Veel smartphonegebruikers bevestigen de telefoon aan het middenconsole of onderaan het dashboard. Zij behalen daarmee geen optimaal signaal. Onthoud: hoe meer zicht op de hemel, hoe beter het signaal.

Rijd niet gelijk weg

De meeste automobilisten zijn niet erg geduldig en rijden meteen weg. Om optimaal signaal te behalen is het een beter idee om eerst even te wachten met wegrijden. Check of het signaal goed is. Is het signaal nog niet goed? Wacht dan nog even tot het signaal zich kan herstellen.

In een rijdende auto is het niet eenvoudig GPS aan de praat te krijgen en te houden. Navigatie-apps blijven dan regelmatig de route herberekenen, waardoor je rondjes rijdt of een omweg neemt. Bespaar tijd, wacht even voor je wegrijdt, ook beter voor het verkeer.

Handige apps voor onderweg

Goedkoop tanken? Besparen op de brandstof? Weten wat autorijden nu eigenlijk kost? En waar staan files en flitsers? Voor de antwoorden op deze vragen zijn apps ontwikkeld. Telefoonabonnement.nl zet ze op een rij.

Altijd goedkoop tanken

Brandstof is één van de grootste kostenposten bij het autorijden. De brandstofprijzen verschillen zelfs per benzinepomp enorm. Om te voorkomen dat de automobilist te veel betaald voor brandstof, is een app ontwikkeld: TankService (iOS, Android).

In de app is het niet alleen mogelijk om brandstofprijzen te bekijken, maar de app geeft ook antwoord op de vragen: ‘Waar zijn koffie en broodjes te halen?’, ‘Waar kun je een aanhanger huren’ en ‘Waar kun je je auto wassen’? De applicatie is ontwikkeld door leasebedrijf Direct Lease. Bijna alle tankstations van Nederland zijn erin terug te vinden. De app is gratis.

Besparen op brandstof

Wie rijdt volgens de standaarden van Het Nieuwe Rijden, kan behoorlijk besparen op brandstof. Het Nieuwe Rijden houdt in: rustig optrekken, op tijd schakelen en anticiperen.

De app Flo is gebaseerd op Het Nieuwe Rijden. De app biedt inzicht in iemands rijgedrag op basis van de GPS- en bewegingssensoren van de iPhone. Op die manier kunnen automobilisten veiliger en zuiniger rijden. Zo wordt de CO2-uitstoot verminderd. Tijdens het rijden krijgen gebruikers feedback, waardoor ze direct hun rijgedrag kunnen aanpassen.

Na een rit krijgt de automobilist alle beoordelingen terug te zien op een kaart. Het is ook mogelijk ritten te vergelijken, zodat je kunt zien of je vooruitgang boekt. De app is gratis, maar heeft ook een betaalde variant. Die kost 2,99 euro. Flo is alleen beschikbaar voor iOS.

Inzicht krijgen in de kosten van autorijden

uWat kost het autorijden eigenlijk per kilometer? Maar weinig mensen hebben hier inzicht in. Met de app FuelLog krijgen automobilisten meer inzicht in de kosten per kilometer, als zij alle kosten meerekenen. In de app is het mogelijk de kilometerstand en het brandstofverbruik vast te leggen. Je kunt er ook de kosten voor diensten als verzekeringen, wassen en parkeren en onderhoud en reparatie aan toevoegen.

Wie eenmaal alle kosten heeft toegevoegd, krijgt een berekening te zien van het gemiddelde brandstofverbruik en de totale kosten per kilometer. Daarnaast zijn nog vele andere statistieken te vinden. De applicatie is gratis, maar in de volledige versie (van 1,99 euro) krijg je een nog uitgebreider beeld van de kosten.

iPhone-gebruikers kunnen de app FuelLog helaas nog niet gebruiken. Gelukkig is er een alternatief: Road Trip Lite. De functies zijn ongeveer hetzelfde als in FuelLog. Ook deze app biedt een gratis versie en een betaalde versie. De betaalde variant kost 4,49 euro.

Kilometerregistratie

uWie een auto van de zaak heeft en geen bijtelling wil betalen, zal moeten aantonen dat hij of zij minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Daarvoor is een sluitende kilometeradministratie nodig. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, het kan gewoon met de smartphone.u
Kilometerregistratie op een smartphone gebeurt zo: de automobilist ligt een afstand af. De app houdt de gereden route bij met GPS, inclusief begin- en eindtijd. Na de rit kan de gebruiker aangeven of de rit privé of zakelijk was. Uiteindelijk wordt er een sheet met ritgegevens gemaakt, die meestal geëxporteerd kan worden naar bijvoorbeeld Excel.

Voor kilometerregistratie zijn verschillende apps beschikbaar, zoals CTA Rit Registratie (Android) en RoutReg Rit Registratie (iOS). CTA Rit Registratie is gratis, Easy Rit Registratie kost 6,99 euro. Er zijn nog talloze andere apps beschikbaar, maar bij deze apps is een abonnement vaak verplicht. Bij de twee genoemde apps is een abonnement niet nodig.

Files en flitsers

In ons land is er niets zo frustrerend als een boete voor te hard rijden. De app Flitsmeister (iOS, Android) zorgt ervoor dat je altijd precies weet waar de flitser staat. In dezelfde app is het ook mogelijk om files te spotten. Op die manier kun je nog op tijd omrijden om alsnog tijdig op de plaats van bestemming te komen.

De verkeersinformatie is afkomstig van de VerkeersInformatieDienst (VID). Achter de app zit ook een groep van honderdduizenden gebruikers die flitsers aan- en afmeldt. De app is gratis.

Snel je auto terugvinden

uWe hebben het allemaal wel eens meegemaakt: parkeren in een onbekende stad en dan vergeten waar de auto ook alweer stond. Misschien ken je ‘Zoek mijn iPhone’ al voor als je je telefoon bent kwijtgeraakt. ‘Find My Car’ werkt volgens hetzelfde principe. Voor je uitstapt open je de app en leg je de locatie van de auto vast. Wil je de auto weer terugvinden, dan leidt de app de weg. Deze app is er alleen voor iOS.

Voor Android is er een vergelijkbaar alternatief: Car Locator. Daarmee kun je ook de locatie van de auto verzenden naar een andere telefoon. De app biedt ook een parkeertimer.
uu

Smartphone aan de auto verbinden

Veilig rijden, maar toch je smartphone kunnen gebruiken. Hoe kun je dat het best aanpakken? Smartphonefabrikanten hebben hun eigen systemen ontworpen die gebruikt kunnen worden in de auto. Hoe dit precies werkt, lees je in dit artikel.

De functies

Steeds meer telefoonfabrikanten werken aan systemen om smartphones samen te laten werken met auto’s. Zo zijn er bijvoorbeeld technieken om belangrijke functies en inhoud van de smartphone weer te geven op een scherm in het dashboard. Daardoor wordt het simpeler tegelijkertijd auto te rijden en de smartphone te bedienen.

De meeste fabrikanten komen met de volgende functies:

  • Handsfree bellen;
  • Navigeren;
  • Muziek afspelen
  • Apps gebruiken

Wat je precies kunt met ieder systeem, hangt van de fabrikant af. Daarom geven wij een beschrijving van ieder systeem. Bij nieuwe modellen van veel automerken is het tegenwoordig mogelijk te kiezen uit Android Auto of Apple Carplay. Zo kun je altijd verbinden met het besturingssysteem dat past bij jouw mobiele telefoon.

CarPlay voor iOS

Smartphonefabrikant Apple kwam met een eigen systeem: CarPlay. De fabrikant noemt het zelf een ‘slimmere, veiligere manier om je Apple iPhone in de auto te gebruiken.’ Met CarPlay is het mogelijk Siri te gebruiken, zodat je apps met je stem kunt bedienen. Daarnaast zijn er knoppen te gebruiken op het dashboard of op het stuur van de auto.

Komt er een nieuw bericht binnen? Dan leest CarPlay het bericht automatisch voor. Natuurlijk moet er ook een antwoord volgen op het bericht. Met hetzelfde systeem valt er een uitgaand bericht in te spreken. CarPlay is voor de meeste gebruikers beschikbaar (vanaf iPhone 5). Het werkt draadloos en met een kabel. Goed om te weten: dit systeem werkt alleen met apps van Apple-partners.

Android Auto

Android Auto en CarPlay lijken wel wat op elkaar, behalve dat Android Auto alleen via usb aan te sluiten valt. Met spraak en knoppen aan het stuur valt de telefoon te bedienen. Het is alleen beschikbaar voor smartphones met Android versie 5 of hoger. Alle apps zijn geschikt voor Android Auto als de ontwikkelaar het standaard Google-sjabloon gebruikt.

Veel mensen stellen de vraag of Android Auto hetzelfde is als het besturingssysteem dat sommige auto’s gebruiken. Het antwoord daarop is: ‘nee’. Bij een auto met Android als besturingssysteem gebruikt het dashboardsysteem een computer met Android. Daarop kan de gebruiker zonder smartphone apps installeren of internet. Soms is het wel mogelijk om de smartphone te verbinden.

MirrorLink (bijna alle besturingssystemen)

MirrorLink was het eerste initiatief voor het besturen van een smartphone in de auto. Veel auto- en telefoonfabrikanten werkten eraan mee, tot Google en Apple besloten om zelf naar een oplossing op zoek te gaan.

Daarom kan MirrorLink in theorie nu samenwerken met bijna alle mobiele besturingssystemen. Alleen iOS biedt er geen ondersteuning voor. Jammer genoeg werkt MirrorLink alleen bij een klein deel van de smartphones. De spraakbediening is beperkt en de verbinding gaat via USB of draadloos.

Op de automarkt zijn een paar wagens met ondersteuning voor MirrorLink, zoals de Citroën C1, de Peugeot 108, Toyota Aygo en Volkswagen Polo. Bij de Citroën, Peugeot en Toyota is het de enige manier ook navigatie op het dashboardscherm in te schakelen. De autofabrikanten leveren zelf geen ingebouwd scherm.

Bluetooth

Wie geen auto heeft met ondersteuning voor verbinding voor smartphones, zou een autoradio met Bluetooth kunnen gebruiken. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de autoradio. Stel in op de smartphone dat Bluetooth aanstaat, door naar de instellingen van de smartphone te gaan en op ‘Bluetooth’ te tikken. Haal het schuifje over.

Het kan zijn dat de telefoon opnieuw opgestart moet worden. Ga weer naar de instellingen van de telefoon en tik weer op ‘Bluetooth’. De autoradio zal nu in een lijst van apparaten verschijnen. Tik erop om er mee te verbinden.

Met Bluetooth is het vaak niet mogelijk de smartphone te besturen. In sommige gevallen is het mogelijk om inkomende gesprekken op te nemen via de knoppen op de autoradio. Dat is meestal de enige functie die beschikbaar is.

Rijden met een houder?

Een houder met een telefoon op het dashboard is toegestaan, maar of het ten goede komt aan het rijgedrag is de vraag. Besturingssystemen op telefoons zijn meestal niet ontworpen voor gebruik in de auto. De knopjes zijn te klein en er zijn te veel bedieningsmogelijkheden.

Daarom is het veiliger de smartphone aan de auto te verbinden. De genoemde systemen hebben namelijk allemaal een speciale automodus met grote knopen en beperkte mogelijkheden. Apps die de veiligheid op de weg in gevaar brengen, worden automatisch geblokkeerd.

Boetes voor niet hands free rijden

Wie een motorvoertuig bestuurt, mag niet tegelijk bellen en rijden. Daarbij maakt het niet uit of het om een auto, bromfiets, snorfiets of scootmobiel gaat. Het maakt ook niet uit of je met je eigen telefoon belt of met dat van een ander. Hoe de regels precies in elkaar zitten en welke boetebedragen erop staan, heeft Telefoonabonnement.nl uitgezocht.

Waarom boetes?

Voor het handheld bellen tijdens het besturen van een motorvoertuig zijn boetes ingevoerd. De Nederlandse overheid is van mening dat handheld bellen achter het stuur leidt tot gevaarlijk weggedrag. Onderzoek wijst uit dat het gebruiken van een mobiele telefoon tijdens het besturen van een motorvoertuig de kans op een ongeval verhoogt.

Dat komt mede doordat de chauffeur wordt afgeleid als hij of zij de telefoon moet bedienen en tegelijk een voertuig moet besturen. Bovendien moet de aandacht verdeeld worden tussen het gesprek en het rijden.

Handheld bellen achter het stuur
In de auto is het niet toegestaan om handheld te bellen als jij de bestuurder bent. Veel automobilisten klemmen daarom de telefoon tussen het oor en de schouder. Ook dit is niet toegestaan. De boete bedraagt 230 euro plus 9 euro administratiekosten.

Een telefoon vasthouden

Het is niet alleen verboden om handheld te bellen terwijl je de auto bestuurt. Het is ook niet toegestaan om de telefoon vast te houden. Waarom de telefoon wordt vastgehouden, doet er niet toe. Dat houdt in dat ook het lezen van sms’jes en WhatsApp-berichten niet toegestaan is. Dit is hetzelfde strafbare feit als handheld bellen achter het stuur. De boete bedraagt dus 230 euro plus 9 euro administratiekosten.

Het vasthouden van de smartphone op de bromfiets, snorfiets of scootmobiel
In artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat het volgende: ‘Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.’

Wat houdt dit in voor bromfietsers, snorfietsers en mensen op een scootmobiel? In de wet staat niet specifiek het woord ‘auto’ en er is daarom ook geen uitzondering. Het vasthouden van je telefoon op de bromfiets, snorfiets of op een gehandicaptenvoertuig (zoals een scootmobiel) is niet toegestaan. Er staat dezelfde boete voor als voor het bellen in de auto: 230 euro plus 9 euro administratiekosten.
Mag ik bellen in de file?
Bellen in de file is toegestaan. Hetzelfde geldt voor het bellen als je voor een stoplicht staat. Maar je moet wel weer ophangen als je weer begint met rijden.

Houder in het gezichtsveld
Een houder in het gezichtsveld hangen is niet wenselijk. De politie kan een boete opleggen op grond van artikel 5; gevaarlijk rijgedrag. De boete varieert dan tussen de 100 en de 1000 euro. De hoogte varieert van de ernst van de overtreding. Ook hier mag de bestuurder weer rekening houden met 9 euro administratiekosten.

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones