Wanneer je een nieuwe smartphone gaat kopen krijg je vaak ook een smartphone verzekering aangeboden. De grote vraag is: heb je echt een smartphone verzekering nodig of zijn er ook andere manieren om verlies, diefstal of schade te dekken? Op deze pagina lees je meer informatie over het verzekeren van je smartphone.

Een smartphone verzekering

Wie een smartphone in de winkel of via het internet koopt, wordt vaak onder druk gezet om een smartphone verzekering af te sluiten. Na nader onderzoek zijn wij tot de conclusie gekomen dat een smartphone verzekering duur is en tegelijkertijd nauwelijks meer dekt dan bijvoorbeeld je inboedelverzekering. Wij hebben de voor- en nadelen voor jou op een rijtje gezet:

De voordelen

  • Bij schade krijg je de reparatiekosten vergoed of heb je recht op een nieuw toestel.
  • Bij verlies of diefstal heb je recht op een nieuw toestel of krijg je de nieuwwaarde van je smartphone vergoed (dit is niet bij alle verzekeraars het geval).
  • Bij verlies, diefstal of schade kun je meestal een leentoestel krijgen.

De nadelen

  • Indien je recht hebt op een vergoeding, zal je een eigen risico moeten betalen. De hoogte van het eigen risico verschilt per verzekeraar.
  • De jaarlijkse kosten voor een smartphone verzekering liggen vaak niet in verhouding met de aanschafkosten van een smartphone.
  • In sommige gevallen krijg je een gereviseerd toestel dat al door iemand anders in gebruik is genomen.
  • De voorwaarden geven geen zekerheid, omdat er veel ruimte is voor discussie.
  • Niet alle verzekeraars dekken verlies en diefstal.

Kies je toch voor een smartphone verzekering? Dan raden wij je aan de voorwaarden van de verzekeraar goed door te lezen. Let er bijvoorbeeld goed op dat diefstal, verlies én schade gedekt zijn, en dat je een leentoestel ontvangt wanneer dat nodig is. In totaal heb je maximaal 14 dagen de tijd om na de aanschaf van je smartphone een verzekering af te sluiten – neem deze tijd dus om een goede smartphone verzekering uit te zoeken.

De consumentenbond plaatst de smartphone verzekering zelfs in de top 10 van onzin verzekeringen, dus wees verstandig en denk twee keer na voordat je een smartphone verzekering afsluit.

De alternatieven: inboedelverzekering met buitenshuisdekking

Bij het afsluiten van een inboedelverzekering kun je kiezen voor aanvullende dekkingen. Zo bestaat er de buitenshuisdekking, waarmee jouw spullen ook buiten de deur verzekerd zijn. Het voordeel van een inboedelverzekering met buitenshuisdekking is dat alle elektronische apparatuur verzekerd zijn tegen schade, en vaak ook tegen verlies en diefstal. Daarnaast is het vaak ook een goedkopere optie dan een smartphone verzekering.

Het nadeel is dat de buitenshuisdekking een aanvullende verzekering is. Dit maakt het onmogelijk om de buitenshuisdekking los af te sluiten. Ook heeft de verzekeraar vaak een maximaal schadebedrag in de voorwaarden staan. Lees daarom de voorwaarden van een inboedelverzekeraar goed door, voordat je iets ondertekent.

Smartphone verzekeren op reis

Eerder schreven wij 4 tips voor voordelig bellen, sms’en en internetten in het buitenland. Tijdens je verblijf in het buitenland kan het voorkomen dat jouw smartphone schade op loopt, gestolen wordt of dat je het toestel verliest. Er zijn twee opties om verlies, diefstal en schade te laten verzekeren in het buitenland, namelijk:

  • Een reisverzekering – dit is de meest gebruikelijke optie. De verstrekkers van reisverzekeringen zijn niet zo happig op het verstrekken van hoge vergoedingen bij verlies, diefstal of schade, omdat reizigers hier in het verleden misbruik van hebben gemaakt. Kijk daarom goed naar het maximale bedrag dat door je reisverzekering vergoed wordt.
  • Een buitenshuisdekking met werelddekking – ook bij een buitenshuisdekking gelden verschillende maximale vergoedingen per inboedelverzekeraar. Lees daarom de voorwaarden goed door.

Smartphone wel of niet verzekeren?

Het volgende verhaal zal menig telefoongebruiker bekend voorkomen. Je staat in een telecomwinkel om een nieuwe smartphone uit te zoeken en wanneer je bij de kassa staat om je gloednieuwe toestel af te rekenen, vraagt de medewerker of je het toestel wilt verzekeren. Veel mensen (namelijk een derde) stemmen hiermee in maar heeft een telefoonverzekering nu daadwerkelijk nut of is het weer een of ander trucje dat geld op moet leveren? Het staat in ieder geval buiten kijf dat het slim is eerst verzekeringen te vergelijken en te kijken naar je lopende verzekeringen.

Hoge premies bij verzekeren

Wanneer je je telefoon laat verzekeren, mag je verwachten dat de verzekeringsmaatschappij je voor een bepaald bedrag per maand verzekert tegen ongevallen met je toestel. Daarvoor betaal je per maand een bepaald bedrag, de premie. Hoe hoger de premie, hoe meer ongevallen gedekt worden. Omdat een telefoon een kwetsbaar voorwerp is en mensen het toestel vaak de hele dag door op verschillende plekken gebruiken, zijn de premies voor een dergelijke verzekering vaak torenhoog. Vooral als je dit maandelijkse bedrag zou sparen. Om een indicatie te geven van de premie, kost een telefoon met als waarde 500 euro per jaar al gauw 110 euro. Daarnaast is het ook nog eens zo dat er meestal een eigen risico van 50 euro betaald moet worden bij schade, verlies of diefstal.

Meerdere factoren
Het is lastig om te bepalen of een telefoonverzekering voor jou wel of niet gunstig is. Dit hangt van een aantal factoren af. Zo is het handig om in te schatten of je over het algemeen zuinig bent op je spullen. Ben jij iemand waarvan maandelijks de telefoon kapot gaat door toedoen van anderen, dan is het wellicht een idee om je smartphone te laten verzekeren. Kijk goed wat de verzekering biedt en hoe hoog de premie is die je daarvoor moet betalen. Bekijk ook de dekking van je inboedelverzekering aangezien eigendommen vaak via deze weg al verzekerd zijn tegen diefstal of defecten door toedoen van een ander. In dat geval is het dus overbodig om een aparte verzekering voor je telefoon af te sluiten.

Consumentenbond
Volgens de Consumentenbond blijkt dat 9 van de 22 telefoonverzekeringen een voldoende scoren. Dat zegt genoeg over de kwaliteit en over het nut van verzekeringen. Uit het onderzoek bleek dat de prijs van de premie niet samenhangt met de kwaliteit ervan. Een goedkope verzekering scoorde namelijk het hoogst. Bekijk dus van tevoren de verzekeringen die je al hebt lopen om ervoor te zorgen dat je geen dubbele kosten hebt. De meeste smartphones gaan slechts een aantal jaren mee en aangezien de meeste smartphones een garantieperiode hebben van minimaal 2 jaar, heb je via die weg recht op reparatie of vervanging wanneer er binnen die tijd iets buiten jouw schuld om gebeurt.

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones