Aantal leden KPN stijgt, omzet daalt

Net als Microsoft, Huawei en Apple moeten ook telecombedrijven de kwartaalcijfers met de buitenwereld delen. KPN, de grootste telecomprovider van Nederland, bijt het spits af. Het aantal leden steeg de afgelopen drie maanden, maar desondanks namen de opbrengsten af, zowel op de zakelijke markt als op de consumentenmarkt.

Dat schrijft KPN in het persbericht dat bij de kwartaalcijfers is gevoegd.

Ledenaantallen KPN

Het ledenbestand van KPN groeide in een jaar tijd met 23.000 nieuwe leden naar 3,63 miljoen. In een tijd dat providers steeds meer hun best moeten doen om de gunst van de consument te winnen is dat een zeer knappe prestatie. Het aantal prepaidklanten daalde licht van 1,69 miljoen naar 1,6 miljoen. Het aantal klanten dat een abonnement voor vaste en mobiele diensten afneemt nam toe tot 944.000 huishoudens. Ook het aantal breedbandklanten en iTV-klanten steeg de afgelopen drie maanden met respectievelijk 15.000 en 33.000.

KPN verdient gemiddeld 26 euro voor iedere abonnee. Dat is een lichte daling ten opzichte van een jaar geleden: toen lag dat bedrag op 27 euro. Prepaidklanten leveren gemiddeld 3 euro per maand op. De gemiddelde omzet per huishouden steeg met 5,3% naar 40 euro.

Omzet en winst

Meer leden betekent ook een grotere omzet. Toch? Helaas is het niet zo eenvoudig. Ondanks de groei van het ledenaantal daalde de omzet met 4,3% naar 1,67 miljard euro. De brutowinst daalde met 592 miljoen euro, oftewel 1,7%. De daling is volgens KPN het gevolg van een lagere omzet op de zakelijke markt en investeringen in klantbehoud op de consumentenmarkt. Dankzij kostenbesparingen wist de provider de verminderde brutowinst deels te compenseren.

CEO Eelco Blok is tevreden over de financiële resultaten van zijn bedrijf en ziet het positief in voor de tweede helft van het jaar. In het persbericht schrijft hij het volgende:

“We zijn goed op weg met de strategie die we in maart hebben gepresenteerd. In het tweede kwartaal van 2016 zagen we opnieuw sterke groei in gebundelde diensten. We zijn doorgegaan met productinnovaties die we leveren op onze toonaangevende netwerken. We zijn een proef gestart met 4K TV in de Consumentenmarkt en in de Zakelijke Markt introduceerden we onze managed hybrid cloud propositie. Bovendien sloten we een aantal belangrijke meerjarige contracten met grote zakelijke klanten af, wat onze groei in de IT-markt aantoont. In de eerste helft van het jaar hebben we de meerderheid van onze Consumentenklanten overgezet op een nieuw, geïntegreerd order management IT platform, een belangrijke mijlpaal in ons Vereenvoudigingsprogramma. Dit zal, samen met andere onderdelen van het programma en een sterke commerciële voortgang, leiden tot ondersteuning van onze financiële prestaties in de tweede helft van het jaar.”

Vooruitzicht

In de tweede helft van het jaar richt KPN zich op de consumentenmarkt op het leveren van toonaangevende diensten aan Nederlandse huishoudens. Dit moet resulteren in een groter marktaandeel, betere klantervaring en hogere klantloyaliteit. Op de zakelijke markt zegt het bedrijf zich sterk te maken voor het verder uitrollen van netwerken en hoogwaardige IT-infrastructuur. Dan kun je denken aan de uitrol van glasvezel met innovatieve kopertechnologieën waardoor de downloadsnelheden verder toenemen en het onderhoud van het LoRa-netwerk, een landelijk dekkend netwerk voor Internet of Things (IoT) toepassingen.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones