4 juli 2015 door in Algemeen en Uitgelicht.

Een telefoonabonnement waar een gratis toestel bij zit, wordt voortaan als een lening beschouwd. Dat heeft minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) bepaald. En door de ‘lening’-stempel komen er extra regels bij kijken.

Dit gebeurt in navolging op de Hoge Raad die vorig jaar bepaalde dat providers voortaan moeten vertellen wat de waarde is van de smartphone die je bij je abonnement krijgt. Zo weet je precies wat je maandelijks aan verbruik betaalt en hoeveel je voor je telefoon neerlegt.

Lening-stempel

Nu een telefoonabonnement met een gratis smartphone voortaan als lening bestempeld wordt, is komt de Wet op het financieel toezicht om de hoek kijken. Dat betekent dat je providers jou als consument moeten informeren over de gerekende rente over je telefoonlening. Ook komt de welbekende slogan ‘let op: geld lenen kost geld’ tevoorschijn.

Als de lening hoger wordt dan 250 euro, moet deze ook worden geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie. Dat gebeurt dus niet als je smartphone minder dan 250 euro kost of wanneer je zelf een aanbetaling doet waarbij de waarde van de telefoon onder die grens komt te liggen.

Als jij als consument nu een telefoonabonnement duurdere smartphone dan 250 euro wil afsluiten, is de provider verplicht om jouw inkomen te toetsen. Dat wordt lastig voor providers natuurlijk, en daarom zouden zij eventueel vooral goedkopere telefoons aanbieden of een aanbetaling verzoeken bij duurdere telefoons, aldus Dijsselboem.

Reactie providers

Niet iedereen is zo happy met Dijsselbloem’s keuze. Zo vroegen Nederlandse providers samen met VNO-NCW en MKB-Nederland om een uitzondering voor de telecomsector. Maar dat is “niet wenselijk en niet te rechtvaardigen”, schreef Dijsselboem terug. Dat met het oog op het arrest van de Hoge Raad en de beperkte ruimte die de richtlijn Consumentenkrediet biedt om uitzonderingen te maken op de regels voor kredietverschaffing.

Vodafone heeft al publiekelijk haar onvrede laten blijken over het besluit. “Er moeten nu kostbare aanpassingen worden gemaakt aan de systemen en eigen organisaties”, schrijft de provider in een verklaring. “Nu wordt het omslachtiger voor consumenten om een abonnement af te sluiten en wordt innovatie minder toegankelijk.”

 

Geef een reactie


nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones