Android gebruikers melden accuproblemen na laatste update

Android gebruikers melden accuproblemen na laatste update

Gebruikers van onder meer de Google Pixel 2 (XL), Samsung Galaxy S8 (Plus) en Samsung Galaxy Note 8 ondervinden een probleem met hun accucapaciteit. De oorzaak hiervan ligt volgens de gebruikers bij de november veiligheidsupdate. De fabrikanten hebben nog niet gereageerd op de ontstane commotie.

Iedere maand brengt Google, de eigenaar van het Android platform, een update op de markt. Deze update is bedoeld om mogelijke fouten en eventuele kwetsbaarheden in de software te verhelpen. Vervolgens voegen fabrikanten foutoplossingen toe die specifiek op hun eigen telefoons van toepassing zijn. Het blijkt dat in de veiligheidspatch van afgelopen maand, november, een merkwaardige bug zit waardoor de accu sneller leegloopt dan gebruikelijk is. Althans, als we de vele verhalen van ‘gedupeerden’ op sociale media mogen geloven. Op het officiĆ«le Pixel-forum valt immers onder meer te lezen dat Google Pixel 2 (XL), Samsung Galaxy S8 (Plus) en Samsung Galaxy Note 8 gebruikers hinder ondervinden van dit probleem.

Tijdelijke oplossing

Het probleem lijkt zich enkel voor te doen bij gebruikers die beschikken over de november veiligheidsupdate, de meest recente versie. Hierbij gebruikt Google Play Services bizar veel accu, soms wel 90 procent. Hierdoor is de batterij binnen enkele uren compleet op. Alle gebruikers melden in hun klaagzangen verbonden te zijn met een Wi-Fi netwerk. De oorzaak van het probleem ligt dan ook voornamelijk in connectiviteit. Een permanente fix is nog niet beschikbaar. Wel melden diverse vindingrijke telefoongebruikers een tijdelijke oplossing te hebben gevonden. Zij hebben de cache van Google Play Services geleegd en vervolgens Wi-Fi uitgeschakeld. Hierna hebben zij het toestel opnieuw opgestart. Of deze ‘fix’ voor iedereen werkt, is niet bekend.

Nog geen permanente oplossing beschikbaar

Google heeft nog niet gereageerd op de problemen. Ook op het officiƫle Samsung forum is nog geen reactie van een medewerker te vinden. Het is hierbij overigens nog niet met volle zekerheid te zeggen dat het hier daadwerkelijk om een probleem gaat dat bij alle gebruikers speelt. Het is immers het vaker het geval dat slechts een kleine groep hinder ondervindt van een nieuwe update. Het inventariseren van het probleem is daarmee zeer lastig aangezien mensen die last hebben van een probleem veelal het meest luidruchtig zijn op fora. Google kennende pakt men het probleem echter snel op. In het verleden rapporteerden Google Pixel 2 (XL) gebruikers immers diverse problemen. Google reageerde altijd snel en kwam in de regel binnen een week met een update welke het probleem verhielp.

Bekijk het laatste nieuws over Google:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Reacties (1)
SM-G920F schreef op 13 december 2017 om 09:36

Ook de Samsung Galaxy S6 heeft hier last van. Enkel bij dat toestel al sinds de oktober-patch.

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones