‘Apple maakt meeste winst’

‘Apple maakt meeste winst’

Apple maakt gemiddeld 130 euro winst op een telefoon, Samsung zo’n 25 euro en Chinese fabrikanten slechts 10 euro. Zodoende heeft Apple verreweg het grootste gedeelte van de winst in de smartphone industrie naar zichzelf toegetrokken.

Dat blijkt uit onderzoek van Counterpoint.

Apple maakt het meeste winst van alle smartphonefabrikanten, zo luidt een onderzoek dat vandaag is gepubliceerd. De data is gebaseerd op cijfers afkomstig uit het derde kwartaal. Volgens Counterpoint heeft het Amerikaanse bedrijf maar liefst 60 procent van alle winst naar zich toe getrokken. Samsung vinden we terug op de tweede plek en heeft 26 procent van de winst gepakt. Zodoende stond vorig kwartaal vooral in het teken van herpakken voor de Zuid-Koreanen. Gedurende dezelfde periode vorig jaar, toen het Note 7 fiasco in volle gang was, wist men helemaal geen winst te maken. Apple legde in deze periode beslag op ruim 85 procent van alle gemaakte winst.

Chinese fabrikanten populair in India

Neil Shah, uitvoerend onderzoeker, geeft in een schriftelijke reactie aan dat Samsung het vooral goed doet in het midden- en hogere segment. In het instapsegment, ook wel gekscherend als budgettoestellen geduid, doet men het minder. Hier doen de opkomende Chinese fabrikanten het juist uitstekend. Vooral consumenten in opkomende economieën zoals India en Zuid-Amerika lopen warm voor de goedkope Chinese toestellen. De Samsung Galaxy Note 8 daarentegen vindt met name aftrek in West-Europa en de Verenigde Staten. Eenzelfde verhaal gaat op voor de Apple iPhone X, zo stelt het rapport.

Apple pakt meeste winst

Ook wijdt het rapport uit over de gemiddelde opbrengst van een telefoon. Dezelfde Shah stelt in een commentaar dat Apple gemiddeld  130 euro winst maakt op een telefoon. Samsung moet het met een stuk minder doen en pakt gemiddeld ‘slechts’ 25 euro. De Chinese fabrikanten zijn echter het snelst tevreden en pakken slechts 10 euro per telefoon. De torenhoge ambities van deze fabrikanten, waaronder Huawei en Xiaomi, verraden echter dat dit wellicht niet lang meer het geval is. Deze partijen zijn immers van plan steeds meer marktaandeel te winnen in het hogere segment, waar simpelweg meer marge te winnen is.

Huawei en Xiaomi: nieuwe koers

Partijen als Huawei en Xiaomi begonnen enkele jaren geleden met het aanbieden van schandalig goedkope telefoons. In de regel waren ze niet duurder dan 150 euro. Op deze wijze werden ‘Westerse’ consumenten vertrouwd gemaakt met de merken. Nu is het tijd om steeds duurdere telefoons uit te brengen, nu het vertrouwen gewonnen is. Deze strategie wordt overigens ook niet onder stoelen of banken geschoven. Huawei wil in 2020 de grootste fabrikant ter wereld zijn, zo gaf de directeur onlangs nog aan.

Bekijk het laatste nieuws over Apple:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones