Apple verantwoordelijk voor 91% winst smartphonemarkt

Smartphones

In het derde kwartaal werd er wereldwijd in totaal voor 9,4 miljard dollar aan winst binnen geharkt op de smartphonemarkt. Het leeuwendeel hiervan werd bijgeschreven over de conto van Apple: maar liefst 8,5 miljard dollar, oftewel 91% van de totale winst.

Dat blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Strategy Analytics.

Volgens medewerkster Linda Sui is de verklaring hiervoor eenvoudig. Apple weet ontzettend goed hoe ze de kosten moet minimaliseren en de winstmarges te optimaliseren.

Een concreet voorbeeld noemt ze niet, maar die hebben we in het verleden geregeld voorbij zien komen. Marktonderzoeker IHS berekent ieder jaar als Apple een nieuw vlaggenschip wat het bedrijf kwijt is aan losse componenten. Voor het laatste model, de iPhone 7 en iPhone 7 Plus, was Apple 224,80 dollar kwijt aan onderdelen. De goedkoopste variant gaat in Amerika voor 649 dollar over de toonbank. Moet je dus nagaan hoe hoog de winstmarges bij het bedrijf liggen.

Een kleine kanttekening: in het bovenstaande bedrag zijn enkel de materiaalkosten opgenomen. Zaken als ontwikkelingskosten (R&D), promotie en distributie zijn in de berekening buiten beschouwing gelaten. Maar zelfs als je deze zaken meeneemt in het kostenplaatje, zijn de winstmarges bovengemiddeld. Sui spreekt zelfs van “monster profits”. Zodoende weet het Amerikaanse technologiebedrijf 91% van de totale winst in de wacht te slepen.

In het derde kwartaal verkocht Apple 45,5 miljoen iPhones. Daarmee daalde de smartphoneverkoop weliswaar voor het derde kwartaal op rij. Daarmee behaalde het bedrijf enkel in deze productcategorie een omzet van 28,2 miljard dollar. De nettowinst –omzet minus kosten– kwam uit op 9 miljard dollar.

Strategy Analytics winstcijfers smartphonemarkt Q3 2016

Huawei

Wie denken jullie dat na Apple het grootste stuk van de taart bezit? Samsung? Dat was onze eerste ingeving, maar dat is volgens Strategy Analytics niet het geval. Sterker nog, in de berekeningen van de marktonderzoeker komt Samsung niet eens voor.

Op de tweede plaats staat namelijk Huawei met een winstaandeel van 2,4%, een bedrag van afgerond 0,2 miljard dollar. Een gigantisch gat tussen de nummer één en twee. Op een gedeelde derde plek staan twee Chinese smartphoneproducenten: Vivo en OPPO. Zij genereren ieder naar schatting 2,2% aan winst, oftewel 0,2 miljard dollar. Volgens Sui hebben de smartphonemakers niet alleen een indrukwekkend portfolio aan nieuwe producten, maar trekken ze de teugels behoorlijk strak aan als het gaat om de kostenposten.

Alle andere fabrikanten bij elkaar opgeteld, dus inclusief Samsung, zijn goed voor de resterende 2,2%. In onze ogen een vreemde conclusie dat Samsung niet eens in de top vier voorkomt, helemaal als je nagaat dat het een de grootste smartphoneproducent ter wereld is. Zo niet, de allergrootste. Je zou bijna denken dat er ergens een rekenfout is gemaakt.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones