Consumentenbond sommeert KPN om ‘woekerrentes’

Consumentenbond sommeert KPN om ‘woekerrentes’

KPN heeft vandaag diverse aanbiedingen van zijn website verwijderd. De Consumentenbond had hierom gevraagd, omdat de tarieven op zijn website niet overeenkwamen met de geldende wet- en regelgeving op het gebied van kredietovereenkomsten. Volgens de belangenorganisatie brengt de provider te hoge rentes in rekening bij consumenten die een smartphone kopen bij een abonnement. Ook werd er nergens melding gemaakt van kredietvergoeding.

Dat schrijft de Consumentenbond op zijn website.

Als voorbeeld noemt de belangenbehartiger de Samsung Galaxy A3. Het Zorgeloos Standaard abonnement in combinatie met een tweejarig abonnement werd verkocht voor een bedrag van 49 euro per maand. Van dit bedrag betaalt de consument 16,50 euro per maand puur voor het toestel, de rest voor het bel- en data-abonnement. Als we het laatstgenoemde bedrag vermenigvuldigen met 24 (het aantal maanden in twee jaar), dan komen we op een bedrag van 396 euro uit voor het toestel. En dat terwijl de Galaxy A3 (2016) een waarde heeft van slechts 264 euro. Oftewel, de consument betaalt zich helemaal scheel aan rente: 58% om precies te zijn. Er zijn ook extremere gevallen bekend waarbij ruim 100% rente in rekening werd gebracht.

De huidige wet- en regelgeving –de Wet op Financieel Toezicht (WFT) gaat hierover– verbiedt dergelijke rentetarieven. Telecombedrijven mogen maximaal 12% plus de wettelijke rente (momenteel 2%) aan kredietvergoeding in rekening brengen bij consumenten. Oftewel 14% in totaal. Bovendien moet deze vergoeding zowel op het contract als bij de aanbieding op de website nadrukkelijk worden vermeld. Op beide vlakken laat KPN volgens de Consumentenbond steken vallen.

KPN

ConsumentenClaim vs. KPN

KPN kreeg het onlangs nog aan de stok met ConsumentenClaim. Deze instantie voert namens een grote groep gedupeerde consumenten juridische procedures tegen grote bedrijven die de fout in gaan. De overvolle treinen bij de NS en woekerpolissen zijn twee zaken waar de organisatie zich mee bezighoudt. Ook inzake de ‘woekerrentes’ die providers in het verleden hebben gerekend hebben de aandacht van ConsumentenClaim.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, beschuldigde KPN onlangs van het in rekening brengen van woekerrentes. Ook verweet de organisatie, net als de Consumentenbond, dat het telecombedrijf nog altijd niet de rentetarieven en –percentages vermeldt.

KPN reageerde op deze beschuldiging door te zeggen dat er nergens is vastgelegd per wanneer providers aan de eisen van de WFT moeten voldoen. Verder zei het telecombedrijf dat het zich momenteel in een overgangsfase bevindt, waarbij onder meer het gehele aanbod tegen het licht wordt gehouden en de achterliggende systemen worden aangepast om herhaling in de toekomst te voorkomen.

ConsumentenClaim

Rechtszaak

De Consumentenbond en ConsumentenClaim menen dat KPN in strijd met de wet handelt. Daarom hebben beide partijen de handen ineen geslagen en eisen ze dat de provider stopt met in rekening brengen van deze ‘woekerrentes’. Tevens eisen ze dat de maandtarieven voor huidige klanten ook in overeenstemming worden gebracht met de regels van de WFT.

Als KPN weigert om gehoor te geven aan deze eis, dan zullen de Consumentenbond en ConsumentenClaim gezamenlijk naar de rechter stappen.

Lening

Vroeger adverteerden providers dat klanten een ‘gratis’ toestel kregen als ze abonnement bij hen afsloten. Wat ze verzwegen is dat ze maandelijks een deel aflossing en rente moesten betalen. Dat werd nergens genoemd, maar ook niet op de factuur vermeld: daar stond enkel het totale maandbedrag op. Begin 2014 bepaalde de Hoge Raad dat er feitelijk sprake was van een koop op afbetaling. Providers moesten zodoende aan de wet- en regelgeving voldoen voor het verstrekken van leningen, in dit geval de Wet Financieel Toezicht.

In februari van dit jaar bepaalde de Hoge Raad dat providers “overduidelijk en begrijpelijk” moeten vermelden welke kosten er zijn verbonden aan het afsluiten van een abonnement met smartphone. Dat betekent dus dat ook zaken als maandelijkse aflossing en rente met klanten gecommuniceerd moeten worden. Omdat dit nog altijd niet gebeurt horen we regelmatig tegengeluiden van belangenorganisaties als de Consumentenbond en ConsumentenClaim.

Lees ook onze uitgebreide whitepaper met alle benodigde achtergrondinformatie over dit onderwerp.

Bekijk het laatste nieuws over KPN:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones