Eénjarig abonnement KPN alleen nog sim-only

Eénjarig abonnement KPN alleen nog sim-only

KPN ligt, net als andere providers, onder vuur omdat het in het verleden heeft geadverteerd dat consumenten ‘gratis’ een toestel krijgen als ze bij het telecombedrijf een abonnement afsluiten. De Hoge Raad bepaalde eerder dat dit niet door de beugel kon. Sindsdien horen we nergens meer dat je ‘gratis’ een smartphone bij je bel- en databundel krijgt. KPN gaat echter nog een stap verder. Klanten die een éénjarig abonnement willen aanschaffen, kunnen voortaan alleen nog maar voor een sim-only abonnement kiezen. Alleen als klanten een tweejarig abonnement afsluiten kunnen ze bij hun deal een mobiele telefoon afnemen.

Dat ontdekte GSM Helpdesk.

Voorgeschiedenis

Hoe zat het ook alweer precies? Enkele jaren geleden was het de normaalste zaak voor providers om te adverteren dat ze een ‘gratis’ toestel verstrekten als klanten een abonnement bij hen afsloten. Wat ze er echter niet bij vertelden was dat de telefoon feitelijk een lening was die het telecombedrijf voorschoot. Dat betekent dat klanten maandelijks aflossing en rente moesten betalen. Op de factuur stond enkel het totale maandbedrag op, zonder uitsplitsing over het precieze bedrag dat ze aan aflossing en rente betaalden.

Begin 2014 bepaalde de Hoge Raad dat providers niet op deze manier mochten adverteren: er was immers sprake van een koop op afbetaling. Dat betekent dat providers zich aan de geldende wet- en regelgeving moeten houden voor het verstrekken van leningen, in dit geval de Wet Financieel Toezicht (WFT).

In februari van dit jaar bepaalde de Hoge Raad dat providers “overduidelijk en begrijpelijk” moeten vermelden welke kosten er zijn verbonden aan het afsluiten van een abonnement met smartphone. Dat moet voortaan duidelijk op de factuur vermeld worden. Omdat dit nog altijd niet gebeurt horen we regelmatig kritische geluiden van belangenorganisaties als de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Zo bracht KPN in het verleden ‘woekerrentes’ in rekening en betaalden klanten te veel nadat hun abonnementsperiode was verstreken. Beide instantie zeggen gezamenlijk naar de rechter te stappen als KPN niet snel de boek rechttrekt en consumenten compenseert.

Lees ook onze uitgebreide whitepaper met alle benodigde achtergrondinformatie over dit dossier.

Smartphones 2016

KPN

In een reactie half juli meldde KPN dat het bedrijf zich in een ‘overgangsfase’ begeeft. Zo moeten de achterliggende systemen aangepast worden en het huidige aanbod kritisch onder de loep genomen worden. Het grootste telecombedrijf van Nederland verwacht “tegen het einde van het jaar” aan alle regels te voldoen die de WFT stelt.

KPN geeft alvast het goede voorbeeld. Nieuwe of bestaande klanten die een éénjarig abonnement willen afsluiten, kunnen niet langer toestelfinanciering aanvragen. Dat kan alleen nog maar als ze voor een tweejarig abonnement kiezen. Wil je per se een éénjarig abonnement? Dan kun je enkel een sim-only abonnement afsluiten en moet je zelf een los toestel aanschaffen, of je oude toestel blijven gebruiken. Het voordeel is dat de abonnementskosten hierdoor naar beneden zijn bijgesteld.

KPN zegt dat met name klanten die een tweejarig abonnement willen afsluiten om toestelfinanciering vragen. Daarom is het bedrijf gestopt met het aanbieden van deze dienst aan leden die een éénjarig abonnement willen afsluiten.

Bekijk het laatste nieuws over KPN:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones