Gebruikers Sony Xperia XZ Premium en XZs klagen over camera

Op internet wordt er grote schaal geklaagd over de camera van de Sony Xperia XZ Premium en Sony Xperia XZs. Foto’s worden namelijk vervormd door de lens. Een rechte muur lijkt hierdoor krom te lopen. Volgens Sony valt het wel mee en wordt deze vervorming algemeen geaccepteerd in de smartphonewereld.

Eind februari presenteerde Sony op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona een tweetal nieuwe high-end smartphones: de Sony Xperia XZ Premium en Sony Xperia XZs. Beide toestellen werden uitgerust met een gloednieuw camerasysteem. Deze was door het Japanse elektronicaconcern omgedoopt tot het Motion Eye systeem. Met deze technologie verwerkt de beeldsensor niet alleen tot vijf keer sneller plaatjes, je kunt er ook super slow-motion video’s mee opnemen. De maximale frameratesnelheid bedraagt maar liefst 960 beelden per seconde (fps). Ter vergelijking: de beste smartphonecamera’s komen niet verder dan 240 fps. Dergelijke super slow-motion filmpjes zien er hartstikke gaaf uit. In de onderstaande video zie je enkele clips die met de Motion Eye camera zijn opgenomen.

Vervorming

Het nieuwe camerasysteem levert echter de nodige kopzorgen op voor Sony. Gebruikers klagen namelijk dat zowel de Sony Xperia XZ Premium als de Sony Xperia XZs foto’s vervormen. Dat is het duidelijkst te zien op foto’s met rechte lijnen, zoals een muur of computermonitor. In het midden ziet er alles er nog mooi kaarsrecht uit, maar naarmate je verder omhoog, omlaag of naar de zijkanten gaat, des te krommer de rechte lijnen worden. Er is duidelijk een kleine boog te zien. De onderstaande foto’s geven een goede indruk van de cameraproblemen die gebruikers ervaren.

Op diverse fora wordt er geklaagd over deze vervorming, ook wel distortion genoemd. De eerste klachten stroomden in april binnen, vlak na de lancering van de vlaggenschepen. Bezitters vroegen zich hardop af of dit nou een hardware of softwareprobleem was. In het laatste geval is het euvel eenvoudig te verhelpen door middel van een patch. Indien het een hardwareprobleem is, zitten gebruikers er mee opgescheept.

Inmiddels heeft Sony gereageerd op de aantijgingen. Het bedrijf zegt dat slechts een handjevol mensen heeft geklaagd over de beeldvervorming van de Motion Eye camera. In de verklaring lezen we tevens dat deze vervorming te verwachten is vanwege de groothoeklens in de camera. De afwijking wordt echter geaccepteerd door de smartphone-industrie, aldus Sony. ‘Wij menen desondanks dat we de allerbeste beeldkwaliteit leveren”, aldus de verklaring. Hieronder hebben we de volledige statement van Sony opgenomen.

“Sony Mobile Communications has received a small number of comments from consumers that they have experienced distortion in some images taken with their Xperia XZs and Xperia XZ Premium devices. We would like to assure our customers that with our new Motion Eye Camera we are delivering the best possible balance of image quality and advanced features. The comments experienced are familiar for a wide-angle field of view lens and accepted within the industry and we believe we are still providing the highest possible image quality whilst capturing more of the scene in the photo with its wide field of view.”

 

Heeft iemand van jullie last van deze vervorming op zijn of haar Sony Xperia XZ Premium of Sony Xperia XZs?

Bekijk het laatste nieuws over Sony:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones