28 mei 2015 door in Google en Uitgelicht.

Dat zijn nog eens cijfers: wat betreft de inkomsten aan omzet van Google’s mobiele advertenties is vijfenzeventig procent te danken aan iOS-apparaten. Het is ook makkelijk te verklaren: door een deal tussen Google en Apple is Google de standaard zoekmachine op Apple’s eigen voorgeïnstalleerde browser, Safari.

De cijfers zijn afkomstig van onderzoeksbureau Goldman Sachs.

Meerderheid inkomsten uit iOS

Volgens het onderzoek heeft Google vorig jaar in totaal 11,8 miljard dollar omzet binnengehaald uit haar mobiele advertenties in zoekresultaten. Daarvan is bijna 9 miljard dollar afkomstig van iOS-apparaten (iPhone, iPad en iPod touch). Dit nieuwtje is opmerkelijk, omdat meerdere fabrikanten Android gebruiken omdat er ook nog eens meer Android- dan iOS-toestellen in omloop zijn.

Contract tussen Google en Apple verloopt

Overigens is het misschien binnenkort niet meer zo vanzelfsprekend, Google als standaard zoekmachine in het volgende iOS-besturingssysteem (iOS 9). Aldus The Information: de overeenkomst tussen Google en Apple zou dit jaar verlopen.

Dat schept ruimte voor concurrenten zoals Microsoft en Yahoo en zou zeker z’n sporen nalaten in de volgende omzetcijfers van Google wat betreft mobiele advertentie inkomsten. Het contract tussen Google en Apple om Google de standaard zoekmachine te laten zijn, kostte Google een bedrag tussen de 1-2 miljard dollar per jaar.

Geef een reactie


nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones