Huawei verkoopt ruim 10 miljoen smartphones in EMEA

Huawei P9 EMEA

Zowel Apple als Huawei winnen marktaandeel op de grote nummer één smartphone verkoper Samsung in Europa, het Midden Oosten en Afrika (ook wel EMEA genoemd). Huawei verkocht ruim 10 miljoen smartphones in deze regio. De Chinese fabrikant vergrootte het markt aandeel in vergelijking tot 2015 met 70%.

Onderzoeksbureau Canalys meldt maandag dat Huawei voor het eerst in de geschiedenis van het merk, meer dan 10 miljoen smartphone verscheepte in EMEA. Het onderzoeksbureau geeft een overzicht van alle smartphone verkopen in EMEA. De nummer één, Samsung, verkoopt minder en rivalen Apple en Huawei juist meer smartphones.

Smartphone verkopen in EMEA

Smartphone Sale EMEASinds het laatste kwartaal van 2015 verkoopt Samsung minder smartphones. Tegelijkertijd zien we dat Huawei vanaf het derde kwartaal in 2015 langzaam maar zeker richting de 10 miljoen smartphones gaat. De Chinese producent heeft nu 14 procent van de markt in handen en volgt Apple op de voet. Apple heeft 15 procent van de markt en de nummer één, Samsung, zelfs 37 procent.

Huawei heeft dit jaar al meer dan 26 miljoen smartphones verscheept. Daarmee verkocht het merk nu al meer smartphones dan in het gehele jaar 2015. En dat terwijl het lucratieve vakantie seizoen nog moet beginnen zegt Canalys.com

Groei Huawei EMEA

In het Midden Oosten en Afrika is Huawei een grote speler geworden. Met name de goedkope smartphones van het merk helpen het groeiende marktaandeel van het Chinese merk in deze regio. Het merk is vooral populair in Europa. De smartphone fabrikant verkocht daar in vergelijking met vorig kwartaal 33 procent meer smartphones, circa 7 miljoen. Aantallen waarmee Huawei zijn concurrenten zoals HTC, LG en Sony ver vooruit blijft.

Succes volle toestellen

De topmodellen, de Huawei P9 en de Huawei P8, presteren zeer goed net als de Light modellen van beide toestellen. Canalys verwacht in de maanden november en december een boost in de verkopen van de Huawei toestellen in verband met de feestdagen.

Huawei P9

Strategische focus en marketing

Het succes van Huawei heeft vooral te maken met een zeer strategische focus van de Chinese onderneming. Ben Staton, onderzoeksanalist bij Canalys merkt op dat Huawei zijn verleden loslaat en een premium merk heeft neer gezet dat het kan opnemen tegen Apple en Samsung.

Transformatie Huawei

Volgens Staton wordt Huawei steeds slimmer in Europa. Het merk had de focus op prijs/performance ratio. Dit was toen der tijd een goede strategie om de markt te betreden. Het hielp namelijk bij het uitbuiten van de wegvallende provider subsidies en verplaatsing van smartphone verkopen naar open marktkanalen zoals de e-commerce.

Maar nu evolueert Huawei en wordt een nog grote smartphone merk en op zichzelf staande vernieuwer. De focus van de Chinese nummer drie zal dit jaar liggen op premium design en branding. Door verschillende bekende mensen aan het merk te binden en daarnaast nog eens productpartnerschappen met merken als Leica en Porsche Design. Het merk breekt nu duidelijk los van zijn verleden en creëert een merk dat het op kan nemen tegen Apple en Samsung

Verwachtingen Huawei

Canalys geeft aan dat Huawei in het segment van 5,5 inch smartphones en hoger geen echte concurrent meer heeft. De Samsung Galaxy Note 7 is uit de markt en concurrerende modellen zoals de LG V20, de Note 5 en Xiaomi Mi Note 2 zijn in Europa niet eens uitgebracht. Het nieuwe vlaggenschip, de Huawei Mate 9, ligt misschien wel op tijd in de winkels voor de feestdagen. Een ideaal moment voor Huawei om een leidende rol in dit segment te krijgen.

Kortom, we gaan nog veel zien van het oude budget merk dat zich in 2016 heeft ontpopt tot een innovatieve premium merk.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones