Huawei noemt geheugen schandaal een wake up call

Huawei noemt geheugen schandaal een wake up call

Richard Yu, directeur van Huawei Mobile, geeft in een open brief zijn excuses aan voor het ontstane schandaal rondom de afwijkende geheugen standaarden in zowel de Huawei P10 als de P10 Plus. Het bedrijf beloofde de beste componenten te leveren, terwijl de toestellen meermaals mindere, oudere onderdelen bevatten. 

Storm van kritiek voor Huawei

Huawei had het de afgelopen weken zwaar. Enkele journalisten plaatsten namelijk afbeeldingen van telefoon tests online waarop te zien was dat diverse Huawei P10 en Huawei P10 Plus toestellen verschillende componenten bevatten. Het verschil zat hem met name in enkele onderdelen van de chipset: zowel de werkgeheugen onderdelen als de interne opslag onderdelen verschilden. Zo had de ene Huawei P10 een LPDDR4 werkgeheugen component, waar de andere P10 een oudere LPDDR3 component bevatte. Om niet al te technisch te worden: de ene Huawei P10 (Plus) was in principe sneller en beter dan de ander. Iets dat absoluut niet moet kunnen, aangezien ieder toestel hetzelfde moet zijn.

Indien je benieuwd bent naar het volledige verhaal, verwijzen wij je graag door naar ons eerdere artikel waarin mijn collega Jasper jouw haarfijn uitlegt wat voor consequenties dit nou heeft. Het hele verhaal is te veel omvattend om nu compleet uit de doeken te doen. Het hele gebeuren werd door de pers al snel omgedoopt tot ‘Huawei Storage Gate’, refererend naar het Watergate schandaal. Huawei reageerde in eerste instantie vrij laconiek en meldde dat dit gangbare praktijken zijn in de telefoonindustrie. Samsung gebruikt immers ook verschillende componenten, voor verschillende markten. Dit was een grove fout en een serieuze wake up call voor het bedrijf, zo meldt hoofd van de mobieldivisie Richard Yu vandaag in een open brief.

Directeur biedt excuses aan in open brief

Het bedrijf had nooit zo laconiek moeten reageren en had veel eerder de dialoog moeten aangaan, zo geeft Yu aan. Het tegenargument van Huawei, dat andere fabrikanten dezelfde praktijken uitvoeren, ging immers niet op. Het klopt dat bijvoorbeeld Samsung ook toestellen met afwijkende componenten aan verscheidene markten levert. Zij zijn hier echter compleet transparant in. In Nederland krijgen wij de nieuwe Galaxy S8 bijvoorbeeld met Exynos 8895 processor, terwijl men in de VS een Snapdragon 835 processor tot de beschikking heeft. Huawei maakte echter nergens melding van deze onderlinge verschillen en deed in officiële reclames alsof alle toestellen hetzelfde waren. Hierbij gaven ze uiteraard aan dat het beste, meest recente onderdeel zich in het toestel bevond.

Gelukkig leert ook Huawei van de fouten. In eerste instantie schreef Yu een brief naar alle direct betrokken medewerkers om zijn excuses aan te bieden en een stappenplan voor ‘hoe verder’ aan te reiken. Er is nu echter besloten deze brief ook met het grote publiek te delen. Indien je benieuwd bent naar de brief kun je die hieronder inzien:

 

Bekijk het laatste nieuws over Huawei:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones