Huawei P20 Review

Huawei P20 Review

De Huawei P20 is het nieuwe budget vlaggenschip van de nummer drie smartphone maker in de wereld. De krachtige smartphone volgt de populaire Huawei P10 op en beschikt over een stel uitmuntende Leica camera’s. De onafhankelijke camera testers van DxO Mark waarderen de dual camera’s van de Huawei P20 zelfs beter dan het tweetal in de Samsung Galaxy S9 Plus. Een uitstekende prestatie voor een vlaggenschip dat honderden euro’s minder kost. Het snelle toestel heeft echter concurrentie uit een onverwachte hoek. We hebben de voordelige krachtpatser aan de tand gevoeld in deze Huawei P20 review.

Huawei is de derde smartphone fabrikant in de wereld. Huawei smartphones hebben een hippe look en beschikken over een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Met de Huawei P20 schurkt het merk tegen het premium segment aan. De echte premium smartphone is natuurlijk de Huawei P20 Pro die is uitgeroepen tot allerbeste camera smartphone dankzij de drievoudige Leica hoofdcamera. Met de Huawei P20 heb je een ware camera smartphone in de hand. Net als zijn grote broer behoort het toestel tot de top drie volgens DxO Mark. Het nieuwe vlaggenschip kenmerkt zich door een slanke glazen behuizing die schittert in het zonlicht. Aan de voorkant valt het grote beeldscherm op met iPhone X achtige notch (inkeping) en aan de achterkant zien we een verticale dual camera met stoere Leica specificaties. De Huawei P20 is een eye catcher waarmee je uitmuntende foto’s maakt.

Huawei P20 FullView notch screen

Belangrijkste hardware Huawei P20

• 5,8 inch Full HD+ 18,7:9 beeldscherm
  • Kirin 970 processor met AI chip
  • 4 GB RAM en 128 GB RAM
  • Android 8.1 Oreo
  • 12 MP f/1.8 met 20 MP f/1.6 zwart/wit camera
  • 24 megapixel front camera
  • 3.400 mAh accu / fast charge
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4 GHz en 5 GHz
  • Bluetooth versie 4.2, GPS en NFC
  • Afmetingen: 149,1 x 70,8 x 7,7 mm
  • Gewicht: 165 gram

Moderne behuizing met notch

De glazen behuizing van de Huawei P20 schittert in het zonlicht. Hoewel dat een mooi effect geeft kun je daardoor niet om je vingerafdrukken heen. De moderne behuizing van het krachtige toestel is slank en gemaakt van sterk glas en een aluminium frame. Dit frame is afgerond en daardoor ligt het toestel prettig in de hand. Eenmaal in je hand voelt de telefoon robuust aan. Pas wel op wanneer je de telefoon neer legt, want tijdens deze Huawei P20 review floept het toestel bijna van tafel. Het meegeleverde siliconen hoesje is daarom wel zo prettig.

Slanke Notch

Net zoals verschillende andere smartphone fabrikanten volgt ook Huawei het voorbeeld van Apple. De Huawei P20 heeft een inkeping (notch) bovenin het grote 5,8 inch beeldscherm. De notch is slanker en biedt plaats voor een ovale speaker en de selfie camera. Aan weerszijde van de notch wordt informatie zoals notificaties en accupercentage getoond. Voor de een is dat prettig maar er zijn genoeg mensen die een hekel hebben aan de notch. De kijkhoeken zijn uitstekend en het grote beeldscherm lijkt gemaakt om samen met je vrienden de laatste Youtube films te kijken. De helderheid kan lekker hoog en ook bij zonlicht is het scherm te lezen. Onder het grote beeldscherm tref je een slanke ovale home knop met ingebouwde vingerafdrukscanner aan. Vanuit de doos is het FullView beeldscherm beschermd door een screen protector en dat is wel zo prettig.

Huawei P20 Notch

Aan de zijkant van de Huawei P20 vind je de volume- en power op een logische plek. Zoek niet naar de 3,5 mm koptelefoon ingang want die is er niet. Je vindt ook geen ingang voor de MicroSD kaart aangezien daar geen ruimte voor is. De achterkant van de Huawei P20 lijkt ook te zijn ontwikkeld met een knipoog naar Apple. Daar tref je de dual hoofdcamera’s van Leica in een verticale cameraheuvel met een stel camera sensoren en dual tone LED flitser. De cameraheuvel steekt iets uit en onder het duo staan de Leica specificaties vermeldt een slimme verwijzing naar professionele camera’s. De achterkant is strak en oogt luxe en degelijk.

Heerlijke combinatie van intelligentie en snelheid

Huawei heeft de Huawei P20 uitgerust met een scherp beeldscherm dat kleuren uitstekend weergeeft. Het is een LCD beeldscherm met een grotere beeldverhouding van 18,7:9. De resolutie is 2240 x 1080 pixels met een hoge pixeldichtheid van 429 ppi. Als krachtbron van de Huawei P20 vind je de bekende Kirin 970 processor met eigen artificial intelligence (AI) chip. De AI intelligentie van processor wordt gebruikt voor energiebesparing en verbeterde camerafuncties. Het is een krachtige octa core processor van Huawei zelf met 4 GB aan werkgeheugen. Apps starten razend snel en je kunt behoorlijk veel apps en games op de achtergrond draaien. Hierdoor schakel je razend snel tussen je favoriete game en de laatste WhatsApp of Facebook berichten. De Kirin 970 levert een goede combinatie van intelligentie en snelheid en dat werkt in de praktijk heerlijk.

Er is 128 GB aan opslagruimte en daar moet je het mee doen. Wil je meer opslaan dan ben je aangewezen op Cloud diensten of moet je zo nu en dan al die prachtige foto’s en ruige slow motion video’s naar je computer zetten. Android 8.1 is het besturingssysteem met EMUI 8.1. Huawei heeft de neiging om Android behoorlijk aan te passen. Zo worden apps die je download standaard op het beginscherm gezet en dat is wel even wennen. Bloatware (voor geïnstalleerde apps) bestaat uit verschillende Huawei apps en extra’s. Sommigen zijn handig en andere apps kun je prima de-installeren als je wilt. De Huawei P20 heeft een nette 3.400 mAh accu. Hiermee houdt de energie zuinige smartphone het twee dagen vol zonder opladen (bij normaal gebruik). De accu is overigens binnen een half uur weer voor 50 procent gevuld.

Vertraag de wereld en schiet de mooiste diepte effecten

De dual hoofdcamera van de Huawei P20 behoort tot de beste in de huidige markt. Vanuit je hand kun je met dit toestel de mooiste foto’s maken. Investeer je in een statief dan zullen vrienden al snel denken dat je fotograaf bent geworden. Het tweetal bestaat uit een 12 megapixel kleuren lens met f/1.8 diafragma en optische beeldstabilisatie. Boven de primaire camera ligt een 20 megapixel f/1.6 zwart wit lens die 2x optische zoom levert. In de notch aan de voorkant tref je een flinke 24 megapixel f/2.0 selfie camera.

Huawei P20 dual Leica camera

Het voordeel van twee camera’s is dat je meer opties hebt en daarbij geeft Huawei je ook nog een rijk cameramenu. Het duo verzorgt namelijk prachtige diepte effecten zoals het bokeh effect. Dankzij dit effect blijft het onderwerp in je foto scherp en zie je de achtergrond in een soort waas. Foto’s die je maakt met de Huawei P20 zijn kleurrijk en natuurgetrouw. Het toestel stelt razend snel voor haarscherpe foto’s zonder moeite. De AI binnen de smartphone herkent ruim 500 situaties en stelt op basis van het onderwerp de instellingen in. Het cameramenu werkt prettig en is overzichtelijk. Je veegt naar rechts of links voor de juiste modus. De Huawei P20 heeft verschillende speciale standen zoals een Pro stand, Nacht modus en Portret modus. Bang om het perfecte moment te missen? Dan gebruik je de burst-modus van het toestel en schiet je er op los.

Huawei P20 foto's

960 fps Slow Motion

Een van de nieuwe features van de Huawei P20 is natuurlijk het vertragen van de wereld bij 960 frames per seconde. Dankzij een slimme techniek kan je met deze telefoon films maken waarin de wereld 32 keer vertraagd wordt. In de praktijk heb je daar een ijzeren geduld voor nodig. De timing is namelijk van groot belang om een vallend object vertraagd in beeld brengen. Het kost wat moeite, maar het resultaat is erg gaaf. Het effect is prachtig en vooral op het strand zal je indruk maken als je de golven vertraagt aan vrienden toont.

Veiligheid en geluid

Je smartphone is tegenwoordig op de hoogte van al je plannen en reizen. Het toestel kent zelfs iedereen met wie je praat. Dan wil je natuurlijk wel dat al die informatie veilig achter slot en grendel zit. Eisen waaraan de Huawei P20 probleemloos voldoet. Het vlaggenschip ontgrendelt met één blik dankzij de razend snelle gezichtsontgrendeling. Geen zin om je telefoon op te pakken? Dan biedt de rappe vingerafdrukscanner onder het FullView beeldscherm uitkomst. Tijdens deze Huawei P20 review hebben we gemerkt dat gezichtsontgrendeling snel werk en ook de vingerafdrukscanner is verbazend snel. Het budget vlaggenschip stelt op gebied van geluid niet teleur. De speakers van de smartphone kunnen lekker hard en het geluid blijft helder. De 3,5 mm koptelefoon ingang mist en dat is voor sommige mensen wel jammer. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg draadloze alternatieven en wordt er een USB Type-CTM naar 3,5 mm aansluiting meegeleverd.

Huawei P20 onderkant

Conclusie

De Huawei P20 is een geweldige alleskunner met een aantrekkelijke prijs. Vanaf 649 (en inmiddels is de telefoon zelfs goedkoper) beschik je over premium specificaties en een stel Leica camera’s waarmee je zelfs indruk maakt op je fotograaf vrienden. De hippe en moderne behuizing van het toestel is robuust gemaakt. Het sterke glas is helaas wel een magneet voor vette vingers. De Chinese telefoon biedt meer dan genoeg snelheid voor gamers en mensen die veel multi-tasken. Er is geen MicroSD kaart en je zal het met 128 GB aan opslagruimte moeten doen. Huawei heeft de 3,5 mm koptelefoon ingang opgeofferd en dat is voor audio fans wel een groot minpunt. Foto’s van deze telefoon zien er prachtig uit en het toestel kan de wereld tot 32x vertragen met de Slow Motion functie. Met wat oefening maak je zo bijzonder gave films.

De Huawei P20 is een eye catcher en je zult merken dat je steeds meer foto’s met dit toestel maakt. De grootste concurrent van het budget vlaggenschip is eigenlijk de Huawei Mate 10 Pro van het merk zelf. Dit toestel is inmiddels behoorlijk wat goedkoper geworden. De Mate is net wat groter en ouder maar behoort tot het premium segment. Een ander goed alternatief is natuurlijk de spatwaterdichte OnePlus 6. Beide zijn overigens niet zo veelzijdig als het gaat om de camera.

Huawei P20 pluspunten

Uitmuntende dual camera’s
Hip en modern ontwerp