IDC Q2: Chinese markt gedomineerd door Top 3 merken

Chinese smartphones

De International Data Corporation (IDC) houdt de smartphone markten bij via een aantal Quarterly Mobile Phone Trackers. In de laatste kwartaal ziet IDC de top smartphone leveranciers bijna de halve Chinese markt vergaard.

De Chinese markt is behoorlijk verzadigd en vooral gedreven door vervanging gebruikers. Hierdoor zullen verkopers steeds weer nieuwe manieren moeten vinden om consumenten voor zich te winnen. De top 3, Huawei, Oppo en Vivo, heeft in Q2 2016 circa 47% marktaandeel in China. Hoe hebben ze dit gedaan? Volgens IDC is het succes van de drie merken te danken aan een aantal zaken.

IDC Top 5 Smartphone merken

IDC verklaart succes top 3

Marktanalist bij IDC, Xiaohan Tay geeft aan dat de oorzaak van het succes van de top 3 ligt in een aantal aspecten. Hij zegt hierover het volgende: “Het succes van Huawei, Oppo, en Vivo in de markt kan worden toegeschreven aan hun serieuze inspanning om hun merk en agressieve marketing bouwen om de consumenten aan te trekken, samen met de focus op productdifferentiatie.

Offline kanalen

Een van de succesfactoren zijn sterke offline kanalen. Vooral Oppo en Vivo blinken hierin uit. De merken bezetten het grootste deel van de grote Chinese steden met winkels en advertenties. De winkels zijn voor consumenten een eenvoudige optie aangezien zij ook weer snel terecht kunnen bij de fysieke winkels voor after-sales service. In de aller grootste steden (Tier 1 en 2 steden) hebben beide merken de belangrijkste entertainment gesponsord om zo de harten van consument te winnen.

Marketing gericht op belangrijkste feature

De twee top leveranciers, Huawei en Oppo hebben afgelopen kwartaal hun marketing uitingen vooral gericht op de belangrijkste features. Oppo legde de nadruk op zijn razend snelle oplaad-technologie: ‘laad voor 5 minuten om 2 uur met je telefoon te kunnen praten’ en de promotie was gericht op de camera / selfie functies van de nieuwste Oppo R9.

Ook Huawei had de focus op cameraprestaties. Zijn Huawei P9 was het vlaggenschip met de Leica lenzen. Een samenwerking die het merk zeer strategisch niet al te lang voor de lancering van de Huawei P9 openbaar maakte. Het nieuws verspreide zich als een wild vuur en wist de interesse van de consument te winnen.

Beroemdheden inschakelen voor de marketing

Wat de top 3 ook snapt, is dat bekende mensen veel volgers hebben. Zij komen niet alleen regelmatig in het nieuws maar hebben natuurlijk ook enorm veel volgers op social media.

Oppo huurde een paar ambassadeurs van het merk om zijn R9 serie te promoten. Het succes van deze marketing liet anderen leveranciers het voorbeeld volgen. Vivo huurde een beroemde Koreaanse ster en Xiaomi huurde drie verschillende ambassadeurs voor zijn nieuwe Redmi lijn. Ook Huawei kondigde enkele ambassadeurs aan voor zijn Honor lijn in China. Eerder al wisten het merk voetbalster Messi nog te strikken voor de Mate 8. Deze manier van marketing lijkt te zijn gericht op het jonge publiek.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones