13 januari 2015 door in Lenovo en Motorola.

Eindelijk ontstaat er wat duidelijkheid over Lenovo’s plannen met het overgekochte Motorola. Het merk zal een premium gehalte krijgen, doordat deze zich moet gaan richten op telefoons boven de 400 euro. Alles beneden dat bedrag komt voor de rekening van Lenovo. Dat vertelt Liu Jun (directeur van Lenovo’s mobiele tak) aan The Wall Street Journal.

Speculaties

De laatste tijd werd er veel gespeculeerd: welke positie zou Motorola binnen het bedrijf Lenovo krijgen? Inmiddels is dat dus duidelijk. Door de merknaam Lenovo op goedkope telefoons te zetten en Motorola op dure high-end telefoons worden allebei de merken wereldwijd in te markt gezet en kunnen ze zich richten op hun eigen categorie telefoons.

Afgelopen week herintroduceerde Lenovo Motorola in de Chinese markt. Daaraan ging een paar jaar afwezigheid vooraf. Lenovo denkt dat Motorola voor zo’n 40 procent van de smartphone-afzet verantwoordelijk zal zijn. Ook zou Lenovo dit jaar haar derde plek op de wereldwijde smartphonemarkt moeten behouden.

Overname

Vorig jaar kocht Lenovo voor 2,91 miljard dollar het merk Motorola over. Daarmee was Lenovo in één klap de op twee na grootste smartphonefabrikant ter wereld. Eerder was Motorola Mobility al verkocht aan Google, omdat de laatstgenoemde een groter marktaandeel in smartphones wilde. Ook leverde ze het nog eens patenten op. Google verkocht het merk uiteindelijk door aan Lenovo.

Motorola zou zich naar eigen zeggen blijven focussen op stock Android-telefoons (pure versie van Android – zonder aanpassingen van een smartphonefabrikant). Dat blijkt dus niet waar. Wat er nu met de Moto E- en G-lijnen van Motorola gebeurt, is nog niet bekend. Dat zijn relatief goedkope maar populaire smartphones.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones