Nokia 8 Sirocco review: iets te veel concurrenten

De Nokia 8 Sirocco is het laatste vlaggenschip van HMD Global. De krachtige smartphone heeft vrijwel dezelfde specificaties als de Nokia 8 uit 2017. Het ontwerp van het nieuwe vlaggenschip is wel verbeterd en de smartphone is nu veel moderner en strakker. Het grootste verschil is een 5,5 inch beeldscherm met edge dat vrijwel de volledige voorkant inneemt, twee verbeterde camera’s en meer geheugen. De adviesprijs van het toestel was 749 euro en inmiddels is het toestel vanaf 625 euro te koop. Vanwege deze flinke prijs vind je helaas net iets te veel concurrenten die een goed of beter alternatief zijn.

Is de Nokia 8 Sirocco die flinke prijs waard? We hebben het toestel aan de tand gevoeld en in deze Nokia 8 Sirocco review nemen we je mee in de voor en nadelen van deze Nokia telefoon. Een goed vlaggenschip met iets te veel concurrenten naar onze mening.

Nokia 8 Sirocco review

Luxe krachtpatser met iets te veel concurrentie

Het laatste vlaggenschip van Nokia heeft krachtige specificaties en een stel goede camera’s. De smartphone heeft een groot 5,5 inch beeldscherm en doordat het beeldscherm ruim 81% van de voorkant inneemt blijft de Nokia compact. De glazen achterkant en beeldscherm lopen beide in een edge over in het frame. Een frame dat behoorlijk scherp aanvoelt en even wennen is wanneer je de telefoon uit de doos pakt. De scherpe randjes van het toestel zijn met de clear cover in de doos eenvoudig te verzachten. Het vliegensvlugge toestel heeft de Snapdragon 835 processor als krachtbron. Deze octa core processor uit 2017 levert samen met 6 GB aan werkgeheugen nog altijd meer dan voldoende rekenkracht voor iedere app en game die je wilt gebruiken.

In de compacte cameraheuvel tref je een verbeterde 12 megapixel camera in combinatie met 13 megapixel telelens. Beide camera’s zijn voorzien van Zeiss optics voor een nog mooier resultaat. Foto’s die we tijdens de Nokia 8 Sirocco review maakte zien er goed uit. Het camera duo kan het echter niet opnemen tegen de moderne camera telefoons van Huawei en Samsung. Daar ligt ook precies het probleem van de Nokia 8 Sirocco. Er zijn gewoon te veel concurrenten in de prijsklasse van 600 tot 700 euro. Zelfs het middensegment biedt tegenwoordig aantrekkelijke alternatieven met de Nokia 7 Plus van het merk zelf als grootste concurrent.

Belangrijkste Nokia 8 Sirocco specificatie

• 5,5 inch P OLED beeldscherm met edge
  • 2.560 x 1.440 pixel / 16:9 beeldverhouding
  • Snapdragon 835 octa core
  • 6 GB RAM en 128 GB opslag
  • Geen MicroSD kaart ingang
  • Stof- en waterdicht (IP67)
  • Android 8.0 Oreo / Android ONE
  • Dual hoofdcamera 12MP/13MP
  • 5 megapixel selfie camera
  • 3.260 mAh accu
  • 140,9 mm x 73 mm x 7,5 mm
  • NOKIA OZO audio
  • Wifi / NFC/ GPS / Bluetooth v5

Dit is de Nokia 8 Sirocco

Ontmoet de meest krachtige Nokia van dit moment. De Nokia 8 Sirocco heeft een prachtig ontwerp met een scherp P OLED beeldscherm dat vrijwel de volledige voorkant inneemt. Het beeldscherm neemt zelfs meer dan 81% van de volledige voorkant in en vandaar dat dit toestel kleiner is dan zijn voorganger met 5,3 inch beeldscherm. Het vlaggenschip heeft een opvallende ronding boven het scherm voor de selfie camera en een slanke speaker. Zowel de voorkant als achterkant lopen in een egde over in het aluminium frame. Dat ziet er mooi uit, maar als je de telefoon in de hand pakt dan voelt het frame scherp aan. De achterkant heeft HMD Global opnieuw ontworpen. Bovenin tref je een flinke cameraheuvel voor de verbeterde camera’s met Zeiss optics. De naam Zeiss is te zien tussen beide camera’s. Onder de cameraheuvel ligt de vingerafdrukscanner en daaronder het Nokia logo.

Nokia 8 Sirocco review

De behuizing is stof- en waterdicht (IP67 certificatie) zodat je gerust met dit toestel kunt bellen in de regen. De IP67 certificatie betekent bijvoorbeeld dat je met de Nokia 8 Sirocco onderwater kunt fotograferen of filmen tot 1 meter diepte voor 30 minuten lang. Aan de onderkant tref je de speaker waarmee het toestel een oorverdovend geluid produceert. Je laadt de smartphone op via de USB Type C poort. In tegenstelling tot de oude 8 heeft de Nokia 8 Sirocco geen 3,5 mm koptelefoon ingang waardoor deze telefoon net wat dunner is (7,5 mm).

Het toestel meet 140,9 x 73 x 7,5 mm. Wanneer je de Nokia 8 Sirocco koopt schrik dan niet van het gewicht van de verpakking. De telefoon lijkt wel een kilo te wegen. Dat komt door de zware verpakkingsdoos terwijl de Sirocco zelf minder zwaar is. Al heeft het toestel alsnog een flink gewicht van 177 gram. De grotere en eveneens glazen Samsung Galaxy S8 weegt bijvoorbeeld 155 gram.

OLED beeldscherm

Premium smartphones van nu hebben vrijwel altijd een OLED beeldscherm en de Nokia 8 Sirocco is ook uitgerust met een premium beeldscherm. Het 5,5 inch P OLED beeldscherm heeft een goed helderheid en geeft kleuren levensecht weer. De resolutie is 2.560 x 1.440 en dat resulteert in een hoge pixeldichtheid van 534 ppi. Sterk Gorilla Glass 5 beschermd alle pixels en de beeldverhouding van het beeldscherm is 16:9. Een van de opvallende ontwerp features van het toestel is de afgeronde zijkanten van het beeldscherm, ook wel edge genoemd.

De Nokia 8 Sirocco maakt echter niet zoveel gebruik van de egde. De egde in het beeldscherm zorgt er zelfs voor dat je tijdens het surfen over internet een soort blauwe waas aan beide zijde ziet. Een waas die ook waarneembaar is wanneer je de telefoon vanuit een hoek bekijkt. We moeten hierbij opmerken dat de waas eigenlijk alleen merkbaar is op witte achtergronden. De kwaliteit van het beeldscherm is dan ook minder goed dan bijvoorbeeld de kwaliteit van Samsung beeldschermen. De spellen die je speelt op de Nokia 8 Sirocco zien er erg goed uit.

Nokia 8 Sirocco review

Nokia 8 Sirocco hardware

De hardware van de Nokia 8 Sirocco is dik in orde. Helaas is de krachtbron van het vlaggenschip op dit moment al verouderd en met de huidige prijs boven de 600 euro is dat een groot minpunt. Vandaag de dag koop je namelijk Snapdragon 845 aangedreven smartphones met evenveel werkgeheugen voor nog geen 600 euro. Gelukkig voor HMD Global merkt de gemiddelde gebruiker nauwelijks iets van dit snelheidsverschil want de processor van het toestel is gewoon lekker snel. Binnen de sterke glazen behuizing brult dus een Snapdragon 835 processor. De snelle processor bestaat uit vier kernen geklokt op 2,36 GHz en vier lichtere kernen op 1,9 GHz.

De Nokia 8 Sirocco heeft 6 GB aan werkgeheugen en 128 GB aan opslagruimte. Met die hoeveelheid zal je het moeten doen aangezien er geen ruimte is voor een microSD kaart. Er is ook geen 3,5 mm koptelefoon aanwezig en je koptelefoon sluit je alleen nog aan via het bijgeleverde tussenstukje. Tegenwoordig heb je natuurlijk genoeg Cloud opslagmogelijkheden waardoor 128 GB meer dan voldoende is.

Accu

Een nette 3.260 mAh accu levert stroom en je kunt de accu razend snel weer opladen via Quick Charge 4.0. De accuduur van het toestel is goed. Tijdens de review merkte we dat je het toestel voor een weekend stand-by kan laten om vervolgens nog een dag actief te zijn. De meeste gebruikers zullen merken dat het toestel een tot twee dagen meegaat afhankelijk van je eigen gebruik. Je kunt de Nokia 8 Sirocco draadloos opladen via Qi draadloos opladen. De draadloze oplaadsnelheid is natuurlijk niet te vergelijken met Quick Charge 4.0 via de kabel.

Dual camera met Zeiss optics

De camera’s van de Nokia 8 Sirocco zijn een flinke upgrade ten opzichte van de oude Nokia 8. Het toestel heeft een 12 megapixel f/1.7 camera in combinatie met 13 megapixel f/2.4 telelens. De telelens verzorgt 2x optische zoom en het diepte effect. In tegenstelling tot de Nokia 8 heeft de Sirocco geen optische beeldstabilisatie en dat is een groot gemis. Selfies schiet je met de 5 megapixel f/2.0 camera aan de voorkant. Selfie foto’s die je maakt met de Nokia 8 Sirocco zien er prima uit, al heeft de camera soms wat moeite met de belichting. Je zoomt eenvoudig 2x in door op de 1x knop te drukken of met je vingers naar buiten te wrijven over het scherm.

Nokia 8 Sirocco review

Het cameramenu van het toestel is wat sober. Je hebt de beschikking over normale modus, pro modus, panorama en live-bokeh. De pro modus kun je eenvoudig oproepen door de ontspanningsknop naar boven te vegen. Nu kun je alle instellingen zoals ISO waarde zelf instellen. De live-bokeh modus werkt helaas niet goed genoeg en we hebben tijdens de Nokia 7 Plus review zelfs betere resultaten gezien. Een gave feature van Nokia is de Bothie modus. Je kunt hiermee gelijktijdig filmen of fotograferen met beide camera’s. Vooral voor Youtube-ers is dit een handige modus al kun je je afvragen of die zonder OIS willen filmen.

Nokia 8 Sirocco review Nokia 8 Sirocco review Nokia 8 Sirocco review Nokia 8 Sirocco review

Android One Software

In 2018 heeft HMD Global een duidelijke visie voor alle Nokia telefoons. Stuk voor stuk zijn de toestellen voorzien van het laatste Android besturingssysteem uit het Android One programma. Android One betekent een kale Android versie en daarmee wordt je verzekert van de laatste updates in rap tempo. Een bijkomend voordeel is dat de Nokia 8 Sirocco met Android 8.1 Oreo via Android One geen bloatware (reclame/overbodige apps) heeft. De pure Android heeft ook voordelen met betrekking tot snelle notificaties en natuurlijk blijf je ook veilig. Want de laatste beveiligingsupdates ontvang jij als eerste. Nokia hoeft zelfs namelijk nauwelijks iets aan te passen en kan die beveiligingen een op een doorzetten. Met als gevolg dat de Nokia 8 Sirocco sneller de laatste updates heeft dan vergelijkbare toestellen van Huawei of Samsung. De krachtige telefoon krijgt waarschijnlijk al in de herfst van dit jaar de update naar Android 9 Pie.

Conclusie Nokia 8 Sirocco review

De Nokia 8 Sirocco is een mooi toestel om te zien. Het vlaggenschip heeft alleen wat scherpe randjes en is behoorlijk zwaar te noemen. Op papier heeft de smartphone een premium uitrusting met draadloos opladen, een haarscherp Quad HD OLED beeldscherm en krachtige processor. De smartphone komt echter op belangrijke gebieden net wat te kort. De camera’s maken bijvoorbeeld prima foto’s maar de Nokia 8 Sirocco moet het niet hebben van het bokeh effect.

Het belangrijkste minpunten zijn de prijs van de telefoon en de verouderde processor. Hierdoor is de concurrentie letterlijk moordend te noemen. Want voor 660 euro heb je zelfs een iPhone 7 in handen. De concurrentie bij Android is nog groter te noemen. Zo koop je voor minder geld de premium Huawei Mate 10 Pro met vergelijkbare processor of de Samsung Galaxy S9 met nieuwe Exyons 9810 processor. Daarnaast zijn er verschillende budget vlaggenschepen zoals de OnePlus 6 of Xiaomi Mi 8 die worden aangedreven door de Snapdragon 845 en misschien wel betere camera’s hebben. Je kunt er zelfs iets voor zeggen om de Nokia 7 Plus te kopen die bijna de helft kost.

Toch heeft Nokia met de Nokia 8 Sirocco een prachtige toestel in de markt gebracht. Hoewel de processor echter iets achter loopt op vrijwel alle concurrentie is het toestel snel genoeg voor alle apps en games. Het grootste voordeel van dit toestel is het formaat en natuurlijk Android One. Dankzij Android One is dit vlaggenschip veel sneller voorzien van de laatste beveiligingsupdate en dat is wel zo veilig.

Nokia 8 Sirocco voordelen

Prettig formaat
Android One besturingssysteem
Aantrekkelijk ontwerp en stof- & waterdicht

Nokia 8 Sirocco nadelen

Oude processor
Relatief duur
Scherpe randen
Camera kan zich niet meten met concurrentie

Bekijk het laatste nieuws over Nokia:
Jasper van Wezel
Over de auteur: Jasper van Wezel

Tech Blogger uit het Brabantse Milheeze. Met een achtergrond in economie en psychologie, maar schrijft tegenwoordig met veel passie over alles dat smartphone gerelateerd is. Expert op het gebied van in Azië uitgebrachte smartphones. Vertaalt technische droge informatie naar klantvriendelijke en leesbare nieuwsitems. Ook gek op roeien, en vader in spé.

Neem gerust contact op:      jasper@telefoonabonnement.nl of  0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg