Nokia bereidt reclamecampagne voor

Nokia

De lancering van de eerste mobiele telefoons door Nokia lijkt concrete vormen aan te nemen. Het Finse technologiebedrijf heeft het grootste Britse reclamebureau Mother in handen genomen. Dit bedrijf is primair verantwoordelijk voor de wereldwijde reclamecampagnes die we op korte termijn kunnen verwachten.

Dat bevestigt een woordvoerder van HDM Global tegenover Adweek.

Geschiedenis Nokia

Nokia, Microsoft, HMD Global: hoe zat het ook al weer? Nokia was in de jaren ’90 de grootste speler op de markt voor mobiele telefoons. Dit waren zogeheten feature phones: telefoons waar je enkel mee kon bellen en sms’en.  Wellicht één van de bekendste toestellen van dat moment was de Nokia 3310: daarvan gingen er wereldwijd meer dan 126 miljoen van over de toonbank.

Toen de 21e eeuw aanbrak verloor de Finse telefoonmaker in hoog tempo terrein aan concurrenten als Samsung, Motorola en Apple. Het bedrijf probeerde nog het hoofd boven water te houden door diverse Lumia-telefoons te lanceren, maar wist hiermee nog geen deuk in een pakje boter te slaan. In 2014 zagen de Finnen zich genoodzaakt om Nokia Devices and Service, de mobiele tak van het bedrijf, aan Microsoft te verkopen. Het Amerikaanse hard- en softwarebedrijf legde een bedrag van 7,4 miljard dollar op tafel voor deze overname.

Eén van de zaken die in het contract was vastgelegd, is dat Nokia 30 maanden lang geen nieuwe telefoons mocht uitbrengen. Deze termijn is inmiddels verstreken en Nokia is er op gebrand een comeback te maken. Eerder dit jaar verkocht Microsoft de licentie om de merknaam Nokia te mogen voeren op smartphones aan een nieuw Fins bedrijf: HMD Global. Dit bedrijf, dat wordt geleid door enkele oud-medewerkers van Nokia, mag de komende tien jaar mobiele telefoons lanceren onder de merknaam Nokia. De productie van de toestellen is in handen van FIH Mobile, een dochteronderneming van Hon Hai Precision Industries, ook wel bekend als Foxconn. De dochtermaatschappij nam eerder dit jaar de productiefaciliteiten en distributienetwerk van Nokia over.

Reclame

De komende drie jaar gaat HMD Global een bedrag van 500 miljoen dollar uitgeven aan wereldwijde marketingactiviteiten. Een aanzienlijk deel van dit bedrag belandt in de pocket van Mother, het grootste reclamebureau in het Verenigd Koninkrijk. Pekka Rantala, het hoofd van de marketingafdeling van HMD Global, zegt uit te kijken naar de samenwerking met Mother:

“Nokia is a truly iconic, globally recognised and trusted brand. As the exclusive licensee of the Nokia brand for mobile phones and tablets, our ambition was to find a like-minded agency who grasped both the opportunity and responsibility in bringing a new product range to market. We are confident that in Mother we have found a partner who can help us do so for a new generation of consumers around the world.”

Smartphones

De eerste mobiele telefoons met de merknaam Nokia kunnen dit jaar nog verwachten. James Rutherfoord, CEO van de Aziatische tak van Microsoft, bevestigde onlangs dat Nokia nog voor het einde van het jaar twee feature phones gaat lanceren. Tevens liet de topman weten dat Nokia plannen heeft om volgend jaar in de loop van het tweede kwartaal in ieder geval twee smartphones te lanceren.

Geruchten suggereren dat de aanstaande vlaggenschepen zijn voorzien van een 5.2 en 5.5 inch AMOLED-scherm met Quad HD resolutie (1440 bij 2560 pixels), Qualcomm Snapdragon  820 of Snapdragon 821 quad-core processor, 22 megapixelcamera, metalen behuizing en waterdicht design.

Bekijk het laatste nieuws over Nokia:

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones