OnePlus reageert op ophef rond dataverzameling

OnePlus reageert op ophef rond dataverzameling

OnePlus heeft zich uitgesproken in verband met de ophef die afgelopen week ontstond rondom de mogelijke privacyschending jegens diens gebruikers. Een Britse privacyonderzoeker concludeerde toen dat OnePlus onrechtmatig teveel data over zijn telefoongebruik verzamelde. OnePlus geeft in een reactie aan de zorgen te kunnen begrijpen en stelt verbeteringen voor.

Dat meldt het bedrijf middels een bericht op diens officiƫle forum, waar het veelal met diens achterban communiceert.

Het was me het verhaal wel afgelopen week. De Britse privacyonderzoeker Chris Moore kwam er toen namelijk achter dat zijn OnePlus 2 bijzonder veel data verzond naar onbekende dataservers van het Chinese bedrijf in de Verenigde Staten. Naast de gebruikelijke statistieken, zoals telefoon en eventueel modelnummer, werd namelijk ook bijgehouden welke apps hij gebruikte, wanneer hij ze opende en wanneer hij ze weer sloot. Hierdoor was OnePlus in staat om tot op toestelniveau duidelijk te krijgen hoe het toestel gebruikt werd. Iets wat niet mag volgens de privacywetgeving. Indien je de gegevens namelijk combineert met het serienummer van het toestel, kun je precies achterhalen hoe iemands telefoon gebruik is. Precies dat mag niet: data dient geanonimiseerd te worden.

Ophef

Chris Moore besloot het verhaal op Twitter te publiceren en al snel ontstond de ophef. Hij vroeg OnePlus om een schriftelijke verklaring en te stoppen met dit verzamelgedrag. Waarschijnlijk had het verhaal ook betrekking op de OnePlus 3T en OnePlus 5. Het van oorsprong Chinese bedrijf heeft besloten naar deze kritiek te luisteren, en zijn kant van het verhaal uiteen te zetten. Middels een uitgebreide blogpost op diens forum laat een medewerker weten waarom men de data verzameld, en wat men aan het beleid gaat aanpassen. Hij geeft hierbij aan dat dataverzameling standaard is in de telefoonindustrie. Dit doet men om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Men verzamelt gegevens over de telefoon om het besturingssysteem zo ver mogelijk te optimaliseren en de uiteindelijke ervaring zo goed mogelijk te maken.

OnePlus belooft beterschap

Men verzamelt gegevens over het app-gebruik om een betere ‘aftersales’ te kunnen leveren. Dus service zodra het toestel al is aangeschaft. Wat men hiermee precies bedoelt, is niet bekend. Wel geeft OnePlus aan dat gebruikers te alle tijde zich kunnen ontdoen van de dataverzamelijk door naar Instellingen > Geavanceerde instellingen te gaan. Hier kunnen zij aangeven niet met het programma mee te doen. Tegen eind oktober krijgen alle nieuwe OnePlus gebruikers hierbij standaard de vraag of ze mee willen doen aan deze dataverzameling. Hierbij maakt men duidelijk welke informatie precies verzonden gaat worden. OnePlus besluit het bericht door te stellen dat de gegevens op geen enkel moment zijn gedeeld met derde partijen. Tot slot heeft men data niet verkocht aan marketingbedrijven.

Bekijk het laatste nieuws over OnePlus:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones