9 december 2014 door in Algemeen.

OnePlusAi, daar gingen wat beschuldigingen de lucht in: zeven OnePlus-gebruikers beweerden dat ze een gerepareerd toestel als nieuw kregen toegestuurd. In een response op het forum van de OnePlus-website heeft de fabrikant een verklaring gegeven. Daarin beweert OnePlus dat er absoluut geen sprake is van deze spraken. Wel wordt aangegeven dat de bezorgdienst problemen had en dat de software-installatie niet helemaal lekker liep.

“We have of course never sold a used or refurbished phone labelled as new (or otherwise)”, schrijft een staff member. Na de klachten nam de fabrikant contact op met de zeven OnePlus-gebruikers en startte een onderzoekje in hun fabriek en bij hun logistieke partners.

OnePlus ging op onderzoek uit

Klant nummer 1: Deze had stof achter zijn scherm, had technische problemen en kwam een foto tegen, met daarop een e-mailadres. OnePlus kwam daarmee uit op een Fransman en dat was geen OnePlus-gebruiker. De foto was wel van hem: die had hij gemaakt met zijn Xiaomi-smartphone. Raar dus, en OnePlus heeft er nog geen antwoord op. Wel ontdekte de fabrikant aan de telefoongegevens dat de telefoon nooit ter reparatie was geweest. Het toestel was zes dagen na de productie al in handen van de betreffende klant.

Klant nummer 2: Bij deze klant was de verpakking van de telefoon niet geseald. Je kon zien dat de doos eerder open was geweest. Het toestel is wél als nieuw de fabriek uitgegaan en er loopt dan ook nog een onderzoek met de leveranciers van OnePlus.

Klant nummer 3: Deze klant werd lichtelijk paniekerig toen het besturingssysteem al helemaal klaar voor gebruik leek, en er niks meer voor geïnstalleerd hoefde te worden. Waarschijnlijk ligt de schuld bij een kleine storing in de fabriek.

Klant nummer 4: Stof en krassen op je nieuwe apparaat, daar schrik je wel van. Deze klant dus ook. Met het oog op het produceer- en verkooptijdstip is het volgens OnePlus onmogelijk dat de telefoon in de tussentijd door een andere klant is gebruikt.

Klant nummer 5: Deze klaagde niet zozeer dat zijn telefoon gerepareerd en als nieuw verstuurd is, maar ondervond wel technische probleempjes. Flink uit de context gehaald dus, hij staat ten onrechte in het rijtje.

Klant nummer 6: Deze klant haalde de screenprotector er af.. en vond er nog één. Van een eerdere klant, misschien? Maar nee: OnePlus zegt dat er een tijdje dubbele screenprotectors werden gebruikt om het scherm te beschermen tijdens de transport. Uit later onderzoek bleek dat het niet echt meer bescherming opleverde, dus werd ermee gestopt.

Klant nummer 7: Deze reageert niet echt op OnePlus haar onderzoeksverzoeken dus deze case kan nog niet belicht worden.

Zeven klachten over meer dan 500.000 toestellen

OnePlus zegt dat er zeven klachten over ‘gebruikte’ apparaten verschenen uit meer dan 500.000 toestellen, de ene bewering wat meer gefundeerd dan de ander. De fabrikant geeft aan de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor alle mankementen die bij de gloednieuwe telefoon aan het licht komen en benadrukt daarbij dat álle telefoons gloednieuw waren. Er waren dan een paar die langs de kwaliteitscontrole heenglipten, ze waren nog niet gebruikt of hersteld.

En nu?

Zoals je merkt neemt OnePlus het allemaal hoog op. OnePlus beweert dat er nauw wordt samengewerkt met de fabriek om de smartphones in een zo perfect mogelijke staat te vervoeren.

Geef een reactie


nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones