OpenMobile na één jaar failliet verklaard

OpenMobile na één jaar failliet verklaard

De Nederlandse Mobile Virtual Network Operator (MVNO) OpenMobile is failliet verklaard. De virtuele provider leed in 2015 een verlies van bijna 250.000 euro. Ook in de eerste drie maanden van dit jaar wist de directie de koers niet te veranderen en dook het telecombedrijf opnieuw in de rode cijfers.

Dat blijkt uit het faillissementsverslag, zo meldt Telecompaper.

Over OpenMobile

OpenMobile is net als onder meer Simyo, Belsimpel en Youfone een zogeheten MVNO of virtuele operator. Dat zijn bedrijven die geen eigen communicatienetwerk hebben, maar gebruikmaken van het reeds bestaande netwerk van KPN, T-Mobile, Vodafone of Tele2. Daarvoor betalen zij maandelijks een vergoeding, die ze in rekening brengen bij hun klanten. Omdat ze geen onderhoudskosten hebben aan het netwerk, kunnen ze goedkope sim-only abonnementen aanbieden. In het geval van OpenMobile was dat het netwerk van T-Mobile.

Maar hoe onderscheid je jezelf op een markt waar een groot aantal spelers actief zijn? OpenMobile probeerde dat door zich enkel te richten op de verkoop van gezinsabonnementen. Nederlandse huishoudens konden gezamenlijk onbeperkt bellen en sms’en en deelden één databundel. Zo dacht de provider een dienst te kunnen bieden waardoor gezinnen meer grip op de totale abonnementskosten zouden hebben. Ook konden klanten bij de provider terecht om bepaalde websites of applicaties op hun simkaart –of die van hun kroost– tussen bepaalde tijdstippen aan banden te leggen.

Zo konden gezinnen onder meer voor 50 euro per maand een Samen Delen abonnement afsluiten. Naast onbeperkt bellen en sms’en voor alle gezinsleden moesten ze gezamenlijk 10GB aan data onderling verdelen. Uiteraard waren er ook goedkopere abonnementen.

Failliet

Ondanks dit unieke aanbod wist OpenMobile de consument niet te overtuigen van hun product. Uit het faillissementsverslag blijkt dat de virtuele operator in 2015 een verlies leed van 248.677 euro. In het eerste kwartaal van 2016 ging het niet veel beter: toen moest het bedrijf een verlies van 39.285 euro in de boeken noteren.

De hoge kosten zijn aan een tweetal zaken te wijten. Zo had OpenMobile slechts een handjevol abonnees. Volgens schattingen van Telecompaper waren dat er slechts 3.000 in de eerste drie maanden van het jaar. Verder vermeldt het verslag dat het doek is gevallen vanwege de hoge marketingkosten die het bedrijf maakte. De marketingactiviteiten werden uitbesteed aan externe deskundigen en experts. Dat bracht niet alleen hoge kosten met zich mee, maar leverde tevens niet het gewenste resultaat.

Tot slot kunnen we in het verslag lezen dat de directie het bijna als een mission impossible zag om het als nieuwkomer op te nemen tegen prijsvechters. Zij kunnen immers stunten met de prijzen, omdat ze meer dan genoeg financiële reserves in kas hebben. Nieuwe partijen hebben deze luxe niet.

OpenMobile werd op 12 juli failliet verklaard door de rechtbank in Almere.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones