OPPO & Vivo onttronen Huawei Q3 verkopen China

OPPO & Vivo onttronen Huawei Q3 verkopen China

De Chinese smartphone markt wordt volledig gedomineerd door de binnenlandse merken. Oppo, Vivo, Huawei en Xiaomi nemen bijna 60% van de totale smartphone verkopen in het land voor hun rekening. Koploper in de eerste kwartalen, Huawei, is onttroond door de twee merken van BBK, Oppo en Vivo.

IHS Research analyst Kevin Wang postte deze week een overzicht van de smartphone verkopen in China van het derde kwartaal. De uitkomsten zijn verrassend, maar liggen wel in lijn met vorig kwartaal. In het vorige kwartaal zagen we namelijk de enorme stijging van Oppo en Vivo. Beide merken hebben een gigantisch momentum en bieden smartphones met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Smartphone sales China Q3

Smartphone verkopen Q3 2016 China

In totaal werden er in het derde kwartaal van dit jaar 123 miljoen smartphones verkocht. De smartphone verkopen groeide met 15% in vergelijking tot dezelfde periode in 2015. Het onderzoeksbureau IHS voorspelt voor het laatste kwartaal een lichte groei in smartphone verkopen in China. De stijging is echter lager dan de stijging in het afgelopen kwartaal.

Circa 58% van de totale smartphone verkopen in China werd verkocht door het kwartet van Huawei , OPPO , Vivo en Xiaomi. De nieuwe nummer één Oppo verkocht 22 miljoen toestellen, Vivo 19 miljoen en Huawei volgt op nummer drie met 18 miljoen. De twee merken van het Chinese BBK, Oppo en Vivo, stormen beide langs Huawei. Vorig kwartaal stonden ze nog op de tweede en derde plek.

Xiaomi staat op plek vier met 12 miljoen smartphones. Het merk is vooral bekend van zijn Mi en Redmi Notes en naast Huawei is de Xiaomi nu ook in Nederland beschikbaar. In vergelijking met vorig kwartaal vergroot de jonge smartphone fabrikant zijn marktaandeel van 9,5% naar 10%.

Enige buitenlandse merk in de top 5: Apple

Apple weet zich als enige buitenlandse smartphone fabrikant een plek te verzekeren in de top 5. De Amerikaanse techgigant verkocht 11 miljoen iPhones. De lancering van de iPhone 7 was aan het begin van september, maar de toestellen waren nog niet beschikbaar. Het effect van de iPhone 7 kan pas in het laatste kwartaal worden verwacht.

Succes Oppo

Vanaf het tweede kwartaal van 2016 kon je niet meer om het succes van Oppo heen. Met het zien van de huidige cijfers over Q3 mogen we verwachten dat Oppo en Vivo geen eendagsvliegen zijn. IDC analist Xiaohan Tay zei in het tweede kwartaal al het volgende:
Het succes van Huawei, Oppo, en Vivo in de markt kan worden toegeschreven aan hun serieuze inspanning om hun merk en agressieve marketing bouwen om de consumenten aan te trekken, samen met de focus op productdifferentiatie.

Val Huawei

Huawei stond het eerste half jaar aan kop. Het is de Chinese smartphone fabrikant niet gelukt om zijn landgenoten achter zich te houden. Huawei is wel de enige in de lijst van Chinese smartphone fabrikanten die zijn activiteiten niet bijna volledig op China richt. Het merk is bijvoorbeeld ook in Nederland steeds populairder dankzij smartphones als de Huawei P9 en de letterlijk schitterende Honor 8.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones