Pokémon Go laat de potentie Augmented Reality zien

Pokémon Go laat de potentie Augmented Reality zien

Het gigantische populariteit Niantic en Nintendo spel ‘Pokémon Go’ zie je niet alleen in China maar over de hele wereld. In landen als Engeland, Zuid-Korea en natuurlijk ons thuisland Nederland speelt iedereen het spel. Go brengt super veel mensen naar buiten en met het succes van dit spel zet het ook de basis technologie achter de game in de schijnwerpers, namelijk augmented reality.

Pokemon GoEerder deze maand kreeg Robin Mobile, een Nederlandse provider, zelfs zoveel vragen over de juiste Pokémon abonnementen dat zij een speciaal abonnement in het leven hebben geroepen. Wat is AR eigenlijk en waar komt het vandaan? The Korea Herald neemt ons mee in de wereld van augmented reality (AR).

Wat is augmented reality?

Vertaal je het begrip letterlijk in het Nederlands, dan betekent augmented reality: toegevoegde realiteit. Het is een technologie waarbij digitale beelden over het gezichtsbeeld van een persoon worden gelegd (augments). Op deze wijze worden digitale beelden dus toegevoegd aan iemands fysieke realiteit. Het spel Pokémon Go gebruikt de beelden van de ‘echte wereld’ van een speler om daar Pokémons en gerelateerde objecten te plaatsen. De smartphone maakt beelden van de echte wereld en het spel gebruikt deze beelden voor de AR.

Verschillen AR en VR

Het zijn twee begrippen die steeds populairder worden in de wereld van smartphones; virual reality en augmented reality. VR en AR klinken hetzelfde echter zit er een fundamenteel verschil tussen beide werkelijkheden. VR neemt de gebruiker mee in een door computer gegenereerde wereld bijvoorbeeld via een VR-headset. Je doet de VR-headset op en je bevind je in een totaal andere wereld buiten de echte wereld. Terwijl AR je niet in een andere wereld brengt, maar de werkelijke wereld juist uitbreidt. Het voegt aspecten toe aan de wereld om je heen.

VR-Bril

Eerst meer aandacht voor VR

Tot de komst van Pokémon Go had VR alle aandacht van de smartphone industrie. De smartphone fabrikanten vanuit Korea en Taiwan prezen VR aan als de technologie van de toekomst. Zowel Samsung als HTC hebben zich met volle overgave en niet zonder succes op de VR-technologie gericht. Met de introductie van Pokémon heeft de consument zich vooral op VR gericht. De explosie aan populariteit voor het suggereert de interactieve eigenschappen van AR tot de verbeelding van een veel breder publiek spreekt. De markt voor AR wordt volgens het Koreaanse Electronics and Telecommunications Research Institute nog groter dan VR.

VR en AR markt

In 2016 kun je niet om de begrippen VR en AR heen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de AR/VR-industrie booming is. Digi-Capital maakte deze maand zelfs melding van een record aan investeringen in de AR/VR-markt. In de afgelopen twaalf maanden is er ruim 2 miljard dollar (1,8 miljard) geïnvesteerd in nieuwe AR/VR-bedrijven (startups). Digi-Capital geeft ons ook een prachtig overzicht van een enorm aantal bedrijven die zich begeven op de AR/VR-markt.

AR en VR leiders Q2 2016

In februari 2016 maakte een rapport van het Koreaanse ‘Electronics and Telecommunications Research Institute’ melding van het cruciale verschil tussen AR en VR en de verhoogde aandacht voor AR. Het rapport meldt het volgende: “AR heeft een plek in spotlights vergaart omdat het gebruikers in staat stelt om te communiceren met diverse aspecten van de fysieke wereld op verschillende manieren (in tegenstelling tot VR, dat gebruikers weghaalt uit hun werkelijkheid.”

Het ETRI gelooft dat AR de potentie heeft voor een breed scala aan applicaties. Terwijl VR gebruikers juist isoleert uit de echte wereld verhoogt AR de beleving in de echte wereld waardoor AR in potentie gebruikt kan worden voor applicaties voor advertenties, toerisme, medische services, fabricage, games en meer.
Verschillen die je terug ziet de potentiële markt van beide technieken. Volgens tech marktanalist Digi-Capital zal de AR consumentenmarkt in 2020 ongeveer 90 miljard dollar (circa 80 miljard euro) zijn. Terwijl de gehele VR consumenten markt zal stijgen tot 30 miljard dollar (circa 27 miljard euro).
Digi-Capital voorspelt dat de omvang van de AR industrie die van de VR industrie in 2019 zal overtreffen.

De ontwikkeling van augmented reality

Je verwacht het niet, maar het concept van AR bestaat al tientallen jaren. Het mengen van virtuele beelden met de fysieke werkelijkheid werd bedacht in 1990 door Boeing onderzoeker Thomas P. Caudell. Hij is ook de bedenker van de term ´augmented reality’. Hij gebruikte de term om een digitaal beeldscherm te beschrijven dat elektriciens hielp met de installatie van elektrische kabels in vliegtuigen. Voor het wereldwijde publiek brak AR door dankzij Google. Toen het software bedrijf in 2013 zijn Google Glass brillen toonde. De brillen geven in je gezichtsveld informatie door. Helaas voldeden de brillen met name door een forse prijs van ongeveer $ 1500 (circa 1342 euro) niet volledig eisen en verwachtingen. Nu heeft AR dan toch eindelijk een immens succes dankzij het spel ‘Pokémon Go’.

AR spel

De maker, Niantic Inc, is in 2015 ontstaan vanuit Google. Het zelfde Google dat recent nog in het nieuws kwam in samenwerking met Lenovo. Beide bedrijven hebben samen gewerkt aan een groot AR-project, project Tango. Een technologie waarmee smartphones een ruimte in 3D kunnen weergeven. Vervolgens kun je via allerlei toepassingen die informatie gebruiken. Als voorbeeld kun je jouw volledige woonkamer bekijken met een volledig nieuwe inrichting zonder ook maar een stoel te verschuiven.

Het succes van Pokémon Go laat ons de potentie zien van AR. Het laat ook de voordelen van AR ten opzichten van VR zien en geeft een enorme boost aan financiële middelen voor beginnende bedrijven die zich gaan richten op de AR-markt.

Het ‘augmented reality verhaal’ is nog maar net begonnen.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones