Samsung gaf 10 miljard aan marketing uit in 2016

Samsung gaf 10 miljard aan marketing uit in 2016

Samsung gaf maar liefst 10 miljard uit aan het promoten van hun producten in 2016. Dit bedrag is niet enkel aan telefoons besteedt, maar aan alle producten die de Zuid-Koreaanse elektronicareus verkoopt. Benieuwd welk toestel het meest gekost heeft qua reclame? Lees dan snel verder.

10 miljard!

Dat Samsung geen kleine jongen is in de telefoonindustrie, is het understatement van het jaar. De budgetten rijzen de pan uit, de verkoopcijfers doen gelukkig voor hen hetzelfde. Alleen van de Samsung Galaxy S8 verwacht Samsung er al zo’n twintig miljoen te produceren tijdens de eerste productieronde. Voordat je zo veel telefoons kunt produceren en verkopen is het verstandig om het een en ander aan marketing te doen. En dat doet Samsung volop. In 2016 gaf de elektronicareus uit Zuid-Korea maar liefst een kleine 10 miljard euro uit aan marketing. We dienen er wel gelijk bij te zeggen dat dit niet enkel voor de telefoontak is, maar alsnog is het een gigantisch bedrag.

Samsung Galaxy Note 7 was dure flop

Volgens een rapport dat in handen is gekomen van de Zuid-Koreanse krant Yonhap News Agency gaf Samsung afgelopen jaar op het gebied van telefoons het meest uit aan de Samsung Galaxy S7 en S7 Edge. Ook werd er een hoop uitgegeven aan de marketing omtrent de totaal mislukte Samsung Galaxy Note 7. Dit geld was dan ook vooral bedoeld om het imago van het bedrijf zo veel mogelijk te beschermen, in plaats van het promoten. Exacte cijfers zijn helaas niet bekend. In het gelekte rapport wordt namelijk voor exacte cijfers omtrent specifieke toestellen verwezen naar een ander rapport. Dit rapport is helaas niet in handen van de Zuid-Koreaanse krant.

Ook wordt concurrent LG in het verslag genoemd. LG komt eveneens uit Zuid-Korea en is daarom van nature een geduchte concurrent. Volgens het verslag gaf LG zo’n 1.4 miljard euro uit aan marketing in het afgelopen jaar. Een flink stuk minder dus. Ook gaf LG het geld anders uit. Zij besteedden vooral marketinggeld aan het promoten van hun geavanceerde huis elektronica, denk hierbij aan Hi-Fi audiosets.

Wat betekent dit voor de Samsung Galaxy S8 (Plus)?

Als we de resultaten van vorig jaar, waarbij er het meest werd uitgegeven aan de S7 (Edge), kunnen vertalen naar dit jaar betekend het dat er weer een hoop aan marketing uitgegeven zal worden. Samsung maakte namelijk al eerder bekend dit jaar nog meer te gaan produceren van zijn nieuwste vlaggenschepen. Vooral de grote versie, de Samsung Galaxy S8 Plus, lijkt in trek te zijn. Afgelopen week is de productie van dit toestel met maar liefst vijf procent toegenomen. Uiteraard dienen deze toestellen ook weer verkocht te worden, en dus zal de buidel voor marketing wel weer getrokken worden. Op het moment is bijvoorbeeld een tv-campagne bezig waarin de nieuwste vlaggenschepen worden aangeboden.

Bekijk het laatste nieuws over Samsung:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones