Samsung in gedaagdenbankje om Galaxy Note 7

Rechtzaak

Je kon er natuurlijk op wachten: Samsung wordt voor de rechter gesleept. In de Amerikaanse staat New Jersey is een zogeheten class action lawsuit gestart tegen het Zuid-Koreaanse bedrijf. De aanklacht is echter opmerkelijk: Samsung moet zich niet verantwoorden voor de productie van de onveilige Samsung Galaxy Note 7, maar voor de implementatie van de eerste terugroepactie. Hierdoor zaten zij enkele weken zonder smartphone terwijl de rekening wel steeds op de deurmat viel. Ook wordt de smartphonefabrikant verweten dat het bij de tweede batch te weinig ‘veilige’ exemplaren van het vlaggenschip had geproduceerd.

Er lijkt maar geen einde te maken aan de flop die Samsung Galaxy Note 7 heet. De eerste lading bleek een defecte batterij te bevatten, waardoor de toestellen op ieder moment konden ontploffen en vlam vatten. Daarop besloot Samsung om alle reeds verkochte toestellen terug te roepen en vervangen door nieuwe exemplaren. Ook met deze tweede batch bleek iets mis te zijn, want ook deze gingen spontaan in rook op, zelfs als ze helemaal uitgeschakeld waren. Uiteindelijk besloot Samsung om de stekker eruit te trekken en de productie en verkoop van het vlaggenschip te staken.

Rechtszaak

Einde verhaal zou je zeggen. Had je gedacht. De Amerikaanse claimcultuur probeert nog een slaatje uit deze fiasco te slaan. De techwebsite Motherboard heeft de hand weten te leggen op een aanklacht die tegen Samsung is ingediend. Deze is ingediend door drie aanklagers, maar willen de rechtszaak verheffen tot een class action lawsuit. Het is volgens hen te complex en niet-lonend als iedere gedupeerde een eigen, individuele rechtszaak zou moeten starten tegen Samsung.

Je zou denken dat de aanklacht te maken heeft met het feit dat consumenten gevaar liepen zolang ze met de Galaxy Note 7 rondliepen. Niets is echter minder waar. De aanklagers spannen de rechtszaak aan omdat ze vinden dat Samsung steekjes heeft laten vallen.

In de aanklacht schrijven ze dat op 2 september wereldwijd ten minste 35 incidenten gemeld waren van oververhitting. Daarop besloot Samsung om de verkoop te staken. Vervolgens duurde het een week –tot 9 september– voordat de fabrikant samen met de Consumer Product Safety Commission (CPSC) opriep om de Galaxy Note 7 uit te schakelen, niet langer te gebruiken en in te ruilen voor een ander exemplaar. Deze vervangende exemplaren werden pas op 21 september geleverd in de VS. Het ging in totaal om een slordige 500.000 nieuwe toestellen. Veel te weinig in de ogen van de aanklagers: volgens de eerste cijfers waren er zo’n één miljoen exemplaren van de Galaxy Note 7 verkocht in de VS. Op 11 oktober werd officieel de productie- en verkoopstop van het toestel aangekondigd.

Samsung Galaxy Note 7 uitgebrand

Aanklacht

Al met al hadden klanten drie weken of langer niet de beschikking over een eigen smartphone. Maar dat is niet alles: ondanks dit alles bleven de rekening van de providers, die het vlaggenschip in combinatie met een abonnement aanboden, onverminderd doorgaan. En dat terwijl ze geen Galaxy Note 7 tot hun beschikking hadden. Hiervoor zijn ze niet gecompenseerd door het telecombedrijf of Samsung. De aanklagers stellen dat de laatstgenoemde partij verantwoordelijk is voor de geleden schade.

De aanklacht bestaat uit drie onderdelen. Samsung wordt beschuldigd van het schenden van de garantieregels, fraude en niet te goeder trouw te hebben gehandeld. Zij eisen dan ook een gepaste schadevergoeding en dat de gemaakte rechterlijke kosten worden vergoed.

Een woordvoerder van Samsung laat in een reactie tegenover Motherboard weten dat het bedrijf niet reageert op lopende rechtszaken.

 

Wat denken jullie: heeft deze rechtszaak kans van slagen? Of is dit een geval van David versus Goliath?  

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones