Samsung neemt Apple op de hak in nieuwe commercial

Samsung neemt Apple op de hak in nieuwe commercial

Af en toe een geintje uithalen met de concurrent is leuk en aardig. Samsung gaat er echter met een gestrekt been in. In de nieuwste commercial laat de Koreaanse smartphonefabrikant zien wat Apple allemaal fout deed met haar iPhones door de jaren heen.

Techbedrijven die de spot met elkaar drijven is niets nieuws in de business. Zo heeft Microsoft in het verleden diverse spotjes gemaakt waarbij het duidelijk probeert te maken waarom haar Lumia-telefoons zo geweldig waren. Of wie herinnert zich nog de reclamespotjes van Google waarin het de eerste iPad Pro belachelijk maakte. ‘Dus Apple, jullie hebben een toetsenbord met een stylus. Is dat alles? Wij hebben dat al jaren bij onze Surface-tablets’, zo was de insteek.

Enkele maanden geleden deed Huawei exact hetzelfde, vlak voordat Samsung op het punt stond om de Samsung Galaxy Note 8 te lanceren. Het is de eerste smartphone van de Koreanen die met dual-camerasysteem is uitgerust. Via Twitter geinde Huawei tegen Samsung ‘welkom bij de familie’. Onder deze tekst plaatste Huawei een aantal afbeeldingen van telefoons die een dubbele camera hebben, waarvan er een al anderhalf jaar oud was. Beter laat dan vroeg, Samsung.

Ditmaal is het Samsung die een sneer uitdeelt aan Apple. 2017 is een jubileumjaar voor de Amerikanen. Het is namelijk precies tien jaar geleden dat Apple de eerste iPhone lanceerde: de iPhone 2G. Een mijlpaal die Apple niet ongemerkt voorbij wilde laten gaan. In september zagen we dan ook het duurste, meest exclusieve toestel van Apple tot op heden: de iPhone X (spreek uit als ‘iPhone 10’). Zo is het de eerste telefoon met een OLED-display en heeft Apple de TrueDepth-camera ontwikkeld met nieuwe beveiligingsoptie: Face ID. Verder kun je er geanimeerde GIF-plaatjes of Animoji mee versturen, zijn beide camera’s uitgerust met optische beeldstabilisatie en kun je hem draadloos opladen.

Dit is de gewraakte commercial

Op papier klinkt het allemaal geweldig, maar Apple heeft in het verleden veel fouten gemaakt. Dat is tenminste wat Samsungs ons wil laten geloven met haar nieuwste commercial. Daarin somt het Koreaanse technologiebedrijf alle fouten en vergissingen van Apple op in de afgelopen tien jaar. Daartegenover zien we uiteraard wat Samsung niet dezelfde fouten heeft gemaakt met haar vlaggenschepen.

Het spotje begint in 2007 en een lange rij voor de Apple Store voor de iPhone 2G. Vol trots zie je dat de man uit de commercial heel trots naar iemand opbelt om te vertellen dat hij de allereerste iPhone heeft weten te bemachtigen. Dan maken we een sprong naar 2010 en zie je dat hij een foto van zijn auto probeert te maken. Hij krijgt de melding dat zijn geheugen vol is. ‘Tjah, dat risico loop je als je een vlaggenschip koopt waarvan je het geheugen niet kunt uitbreiden’, zo probeert Samsung ons duidelijk te maken.

Dan het jaar 2013, het jaar dat Apple de iPhone 5s lanceert. De man uit het spotje komt een meisje tegen en vraagt haar telefoonnummer. Hij voert deze in via de Contacten-app van Apple, de jongedame in kwestie gebruikt de stylus van de Samsung Galaxy Note 3. Verder merkt de man op dat haar telefoon reusachtig groot is (5,7 inch) tegenover zijn 4 inch grote iPhone. Dan zien we twee jaren dat waarin Samsung de waterbestendigheid -of beter gezegd: gebrek aan- van de iPhone aanstipt. Op een gegeven moment vallen de man en vrouw in het water en is zijn telefoon kapot.

Tot slot belanden we in 2017. Je ziet dat de man wederom de nieuwste iPhone heeft gekocht (de iPhone 8 of iPhone 8 Plus) en een kabeltje uit de verpakking haalt. Dat is de Lightning-naar-mini-jack adapter. Deze heb je nodig als je met je oude headset naar je favoriete muziek wil luisteren op de nieuwste iPhone. Waarom? Omdat Apple het verstandig vond om de hoofdtelefoonaansluiting weg te laten. Verder zien we dat de dame in het filmpje haar Samsung Galaxy Note 8 draadloos oplaadt en tegelijkertijd naar muziek luistert. De man heeft daarvoor een speciale kabel nodig.

De commercial eindigt met zoals hij begon, maar in plaats van een nieuwe iPhone heef de man de Galaxy Note 8 gekocht. Met zijn stylus stuurt hij een berichtje naar iemand anders om het nieuws te vertellen. Tot slot loopt hij opnieuw langs de Apple Store, waar men in de rij staat voor de iPhone X. In plaats van achterom kijkt de man vooruit. ‘Upgrade to Galaxy’ is het advies dat Samsung ons wil meegeven.

Hieronder kun je de commercial zelf bekijken.

 

Wat vinden jullie van deze sneer? Leuk geintje van Samsung, of glasharde kritiek van Samsung op Apple?

Bekijk het laatste nieuws over Samsung:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones