19 februari 2015 door in Samsung.

Waar Samsung vorig jaar zijn nummer 1-positie verloor aan de jonge maar zeer succesvolle Xiaomi, is nu een nog groter verschil met de top ontstaan: het bedrijf staat inmiddels op de vijfde plek van de Chinese smartphonemarkt. Behalve Xiaomi is het bedrijf ook ingehaald door Apple, Huawei en Lenovo.

De cijfers

Deze beweringen zijn afkomstig van onderzoeksbureau IDC. In het vierde kwartaal van 2014 had Xiaomi een marktaandeel van 13,7 procent op de smartphonemarkt in China. Een kwartaal eerder lag dat aantal nog hoger, namelijk op 14,8 procent.

Wie in diezelfde tijd de grootste stappen heeft gemaakt, is Apple. In het vierde kwartaal had het bedrijf een aandeel van 12,3 procent, tegenover 5 procent een kwartaal eerder. Huawei bezit 11 procent en Lenovo 9 procent.

Samsung

En dan komen we bij Samsung: de fabrikant ziet zijn aandeel meer en meer afnemen. In het vierde kwartaal van vorig jaar had het bedrijf een aandeel van 7,9 procent. Het kwartaal daarvoor lag het aandeel op 11 procent. In het vierde kwartaal van 2013 lag het aandeel nog op 18,8 procent. Het marktaandeel is dus met 49,9 procent gedaald in de tussentijd. Bijna de helft.

Het probleem is waarschijnlijk dat Samsung Mobile zich niet kan onderscheiden in zowel het goedkopere segment (Xiaomi, Lenovo) als het duurdere segment (Apple). Zo worden er regelmatig toestellen uitgebracht met een waanzinnige prijs/kwaliteit-verhouding en dat is voor Samsung een stuk moeilijker. Er worden ook nog wel dure smartphones verkocht, maar zoals je kunt aflezen zijn het vooral iPhones die over de toonbank vliegen.

Lees hier het persbericht van IDC, die uitvoerig onderzoek heeft gedaan naar het marktaandeel van smartphonefabrikanten in China.

cijfers IDC

Geef een reactie


nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones