T-Mobile gaat nep-oproepen automatisch weren

T-Mobile gaat nep-oproepen automatisch weren

T-Mobile begint in de VS met het automatisch weren van oplichters. Dit doen ze door een grote database aan te leggen en klanten actief te waarschuwen voor binnenkomende oproepen die frauduleus lijken of de oproep zelfs bij voorbaat compleet te blokkeren. Benieuwd hoe dit precies werkt en waar je zelf op kunt letten als je weer zo’n oproep ontvangt? Lees dan snel verder.

Het probleem

Het is een probleem dat steeds ernstiger lijkt te worden. In de VS alleen al ontvangen telefoonbezitters 2.4 miljard zogenaamde ‘scam calls‘ per maand. Achter deze nep-oproepen zit vaak een geautomatiseerd systeem. Het doel van de telefoontjes varieert: van het simpelweg laten oplopen van de belminuten voor een hoge telefoonrekening tot identiteitsfraude. Volgens de Amerikaanse telecomwaakhond, de FCC, worden de fraudeurs achter deze telefoontjes steeds innovatiever en sluwer.┬áHet is niet bekend hoeveel Amerikanen precies slachtoffer zijn geworden, wel meldt de toezichthouder dat het aantal drastisch toeneemt.

Sluwe truc

De meest sluwe truc is nog wel het opnemen van de stem van de klant om zo met dit audio-bericht toestemming te geven voor allerhande zaken. Nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies gaat? Een automatisch systeem zoals een chatbot belt een klant op en stelt de simpele vraag of diegene ‘hem’ (de chatbot) kan verstaan. Zodra de klant aangeeft de robot te kunnen verstaan door een simpel “ja” als antwoord te geven hangt de chatbot weer op. Het systeem heeft nu de stem van de klant opgeslagen en kan hier van alles mee. Ze kunnen je bijvoorbeeld aanmelden voor diensten waar je niet op zit te wachten of verkopen jouw antwoord weer door aan andere oplichters. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot identiteitsfraude.

Er zijn nog geen Nederlandse gevallen van deze truc bekend, maar let uiteraard op!

Waarschuwing krijgen of gelijk blokkeren

Telecom-providers zijn al langer bezig met het aanpakken van dit probleem. Eind december kondigde de Amerikaanse providers AT&T en Vodafone al aan ook een soortgelijk systeem in te voeren. Nu is dus T-Mobile aan de beurt. T-Mobile zegt een grote database te hebben met duizenden bekende nummers van oplichters die een rood sein geven in het systeem wanneer zij bellen. Om de klant maximaal te beschermen gaat de provider te werk met twee nieuwe technieken: Scam Block en Scam ID. Wanneer de klant Scam ID heeft aanstaan krijgt diegene een bericht te zien wanneer hij gebeld wordt waarbij vermeld wordt dat het mogelijk om een frauduleus telefoontje gaat. Dit ziet er op het scherm van de klant zo uit:

Scam Block gaat nog ietwat rigoureuzer te werk en blokkeert alle telefoontjes die frauduleus lijken. T-Mobile vermeldt hierbij dat deze techniek nog wel zo zijn beperkingen heeft, het kan namelijk voorkomen dat je ook goedwillige bellers blokkeert. Vooralsnog voert de provider dit systeem enkel in de VS in, beginnend op 5 april onder een beperkte groep klanten. Het is de bedoeling dat de techniek op een gegeven moment voor iedereen gaat werken. Het is tot slot nog niet bekend of T-Mobile ook van plan is dit systeem buiten de VS te presenteren. Het lijkt ons echter wel handig aangezien er ook frauduleuze bellers de Nederlandse markt als doelwit hebben. Tot die tijd houden wij je uiteraard op de hoogte!

Bekijk het laatste nieuws over T-Mobile:
Michel van 't Klaphek
Over de auteur: Michel van 't Klaphek

Sociaal geograaf en planoloog in opleiding. Had eigen webshops met tweedehands smartphones en tablets. Deze voorliefde voor tech is omgezet in de vele nieuwsberichten voor Telefoonabonnement.nl. Sportief, sociaal.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones