T-Mobile klanten kunnen niet bellen met nieuwe iPhones

T-Mobile

Heb je net een nieuwe telefoon aangeschaft, kun je er niet mee bellen. Het overkomt drie op de duizend T-Mobile klanten die onlangs een iPhone 8, iPhone 8 Plus of iPhone X kochten. De provider raadt klanten aan hun toestel om te ruilen. Apple heeft nog geen update paraat.

Afgelopen september bracht Apple de iPhone 8 en iPhone 8 Plus uit. Twee maanden later volgde de iPhone X, het huidige vlaggenschip. Sindsdien ondervinden honderden T-Mobile klanten problemen met bellen. De verbinding valt vaak na enkele seconden weg en ook het mobiel internet vertoont kuren. Hierbij kan de telefoon gedurende enkele minuten geen verbinding maken. Het forum van T-Mobile wordt overspoeld door consumenten die hun beklag doen. T-Mobile raadt hen aan om hun telefoon te laten vervangen. Je kunt hiervoor terecht bij fysieke winkels van de provider, of online. Let wel: je bent je telefoon dan wel zeker twee weken kwijt en je krijgt vaak geen vervangend model. Dit is dan ook een groot punt van kritiek vanuit gedupeerde klanten.

Klanten melden zich op het T-Mobile forum.

Wat is de oorzaak van het probleem?

Volgens een netwerktechnicus doet het probleem zich voor wanneer telefoons overschakelen van 4G- naar 3G-verbinding. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je gaat bellen. Vervolgens raakt de telefoon enkele seconden, tot enkele minuten, de verbinding kwijt. Opvallend genoeg speelt het probleem alleen bij T-Mobile klanten. Dit blijkt uit uitgevoerde testen. Wanneer gedupeerde klanten een simkaart van andere providers in hun toestel stopten, werkte alles wel gewoon zoals het hoort. Vermoedelijk zit het ‘echte’ probleem in de hardware van de telefoons. Waarom het probleem zich enkel voordoet bij T-Mobile telefoons is vooralsnog onbekend. De provider vraagt klanten hun telefoon op te sturen voor reparatie. Ze krijgen dan een vervangen exemplaar. Helaas kan dit proces wel tot twee weken in beslag nemen. In de tussentijd geeft de provider je geen vervangend toestel.

Dit kun jij doen

Wanneer je last hebt van bovenstaande problemen moet je je zo snel mogelijk bij T-Mobile melden. Aangezien je een contract met hen hebt afgesloten, zijn zij verantwoordelijk voor het bieden van garantie. Mogelijk willen ze je doorverwijzen naar Apple, maar laat je hiertoe niet verleiden. Apple medewerkers zullen je immers in principe weer naar de provider sturen. Vervolgens kun je ervoor kiezen je toestel te laten repareren. Om de reparatieperiode te overbruggen dien je dus wel een andere telefoon te hebben liggen.

Apple geeft in een reactie aan RTL Nieuws aan niet met een update in de weer te zijn. Spijtig, aangezien de problemen al drie maanden spelen. Nu valt er echter wel wat te zeggen voor de reactie van Apple. Het probleem lijkt immers in de hardware te zitten. Het is vaak lastig om dergelijke problemen met een update op te lossen.

Bekijk het laatste nieuws over Apple:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones