Updatebeleid belangrijker dan specs bij aanschaf telefoon

Updatebeleid belangrijker dan specs bij aanschaf telefoon

Consumenten kopen niet langer iedere twee jaar een nieuwe smartphone. Bij het uitkiezen van een telefoon kijken ze tegenwoordig kritischer naar het updatebeleid dan de technische specificaties. Zodoende blijven oudere toestellen langer relevant en actueel.

Dat zeggen diverse analisten tegen de New York Post.

We kopen gemiddeld iedere twee jaar een nieuwe smartphone. Waarom? Omdat onze telefoonabonnementen na twee jaar aflopen. Je krijgt dan de keuze: of je verlengt je huidige abonnement stilzwijgend, of je sluit een nieuwe abonnement af en neemt er een nieuwe telefoon bij. Dat was jarenlang de vuistregel waar we naar leefden. Als we dan op zoek gingen naar een nieuwe telefoon, dan waren de specificaties onder en boven de motorkap een zeer belangrijke factor waar consumenten naar keken.

Maar tijden veranderen. Steeds minder consumenten schaffen iedere twee jaar een nieuwe smartphone aan. Ergens wel begrijpelijk, want mobiele telefoons zijn tegenwoordig bijzonder prijzig. Zeker als je de voorkeur geeft aan een high-end vlaggenschip als de Samsung Galaxy S8 of Samsung Galaxy Note 8. Smartphonegebruikers houden vandaag de dag steeds langer vast aan hun mobiele telefoon. “We kennen allemaal mensen die met een 4 tot 5 jaar oude telefoon rondlopen en geen aanleiding zien om te upgraden”, zo zegt Jan Dawson, CEO en oprichter van Jackdaw Research, tegen de New York Post. Klanten die om het jaar een nieuwe telefoon kochten, veranderen langzaamaan hun gedrag. Zij hebben geen zin om telkens de volle mep te betalen voor een mobiele telefoon.

Updatebeleid

Chetan Sharma, de hoogste baas van Chetan Sharma Consulting, geeft Dawson gelijk en vult hem aan. Volgens Sharma houden consumenten steeds langer vast aan hun huidige toestel, omdat ze voortdurend software-updates krijgen. En aangezien deze updates vaak nieuwe features en verbeteringen naar hun toestel brengen, upgraden zij op deze manier hun telefoon. Consumenten hebben volgens de analist dus geen moverende redenen om een nieuwe, dure telefoon aan te schaffen. “Software-upgrades zorgen ervoor dat oude toestellen langer nieuw blijven”, zo zegt Sharma.

Volgens John Oldshue van SaveOnPhone.com zegt dat deze nieuwe trend -waarbij hardware ondergeschikt is aan software- de smartphonemakers niet ontgaan is. Volgens hem ontwikkelen ze strategieën om op deze trend in te spelen. Zo hebben onder meer Apple en Samsung in diverse landen inruil- en upgradeprogramma’s. Consumenten kunnen een leasecontract bij hen afsluiten. Zodra er een nieuwe iPhone of Galaxy-smartphone op de markt wordt gebracht, kunnen zij hun oude toestel inruilen voor het nieuwste model. Dan hoeven zij niet na te denken over of om te kijken naar nieuwe toestellen. Andere fabrikanten proberen hun telefoons dusdanig scherp te prijzen om consumenten toch over de streep te trekken om vaker een nieuwe telefoon te kopen.

Er is echter één uitzondering waarop mensen massaal hun gedrag aanpassen. Als een smartphonefabrikant een ‘dynamisch nieuw product’ lanceren, zijn ze geneigd om eerder een nieuwe smartphone te kopen. Als voorbeeld noemen de marktkenners de iPhone X. Dit is het eerste toestel van Apple met een Super Retina HD display, of OLED-scherm. Tevens is hij uitgerust met een TrueDepth-camera. Daarmee kun je zonder een pincode of vingerafdruk je toestel ontgrendelen. Daarvoor heeft Apple de optie Face ID ontwikkeld. Tevens kun je de gloednieuwe camera gebruiken om geanimeerde emoji of Animoji te maken en versturen. Als fabrikanten als Apple en Samsung willen dat consumenten iedere twee jaar opnieuw bij hen aankloppen, moeten ze dus een innovatief hoogstandje presenteren. Een vlaggenschip met kleine hardware-upgrades volstaat niet langer.

Updates uitrollen

Nu softwarebeleid een steeds belangrijker verkoopargument is voor consumenten, is het aan Google en smartphonemakers om sneller software-updates uit te rollen. Apple heeft haar zaakjes goed voor elkaar. Volgens de laatste berekeningen is iOS 11, de nieuwste versie van Apple’s besturingssysteem, twee-en-een-halve maand na lancering al op 59 procent van alle iPhones en iPads te vinden.

Dat zijn cijfers waar Google alleen van kan dromen. De laatste distributiecijfers van de zoekmachinegigant dateren van november. Daaruit blijkt dat Android 8.0 Oreo pas op 0,3 procent van alle Android-apparaten is te vinden. En dat terwijl de nieuwste Android-versie al weer vier-en-een-halve maand oud is. Het twee-en-een-half jaar oude Android 6.0 Marshmallow is de grootste en populairste Android-versie van allemaal. Deze heeft momenteel een marktaandeel van 30,9 procent. Marshmallow wordt gevolgd door Android Lollipop (2014) en Android Nougat (2016) met een aandeel van respectievelijk 27,2 procent en 20,6 procent.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones