Weinig consumenten switchen van provider

Weinig consumenten switchen van provider

Slechts een handjevol consumenten stapt over van provider. Volgens berekeningen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is één op de vijf (21%) van de klanten de afgelopen drie jaar overgestapt van de ene mobiele aanbieder naar de ander. Door de bocht genomen blijven klanten zes jaar bij hun provider voordat ze eens een keer overschakelen.

Dat blijkt uit de laatste rapportage van het consumentenonderzoek van de ACM. In het voorjaar van 2016 (april en mei) heeft de consumentenwaakhond 952 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd over hun gedragingen op de telecommarkt.

Loyaal

Als één ding duidelijk wordt uit het onderzoek van de ACM, is dat Nederlanders honkvast en loyaal naar hun provider toe zijn. Slechts één op de vijf klanten switchte de afgelopen drie jaar van telecomprovider. Een kwart daarvan (26%) maakte in deze periode de overstap naar een ander contract bij dezelfde aanbieder. Slechts 9% van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij een overstap heeft overwogen, maar dat uiteindelijk niet gedaan heeft. Zodoende blijven ze gemiddeld zes jaar bij hun huidige provider.

Waarom blijven consumenten hun mobiele aanbieder trouw? Volgens de ACM omdat ze tevreden zijn over hun huidige provider en een zacht prijsje betalen voor hun abonnement.

Switchen

Klanten die wel overstappen zeggen dat voornamelijk te doen omdat hun oude abonnement ten einde loopt. Maar liefst de helft van de respondenten (47%) noemt dit als voornaamste reden om over te schakelen. Slechts één op de drie consumenten zegt dit te doen om geld te besparen (36%) of omdat ze een nieuwe smartphone willen (31%).

Een kwart van de ondervraagden (24%) geeft aan het komende jaar na te zullen denken om providers met elkaar te vergelijken en eventueel de overstap te maken. De helft zegt zijn of haar mobiele aanbieder trouw te blijven. Eén op de acht respondenten (13%) verwacht binnen nu en twee jaar te switchen van provider. Ruim de helft (54%) zegt dit niet te zullen doen.

Prijs

Twee derde van de consumenten (64%) vindt dat ze een redelijke prijs voor hun abonnement betalen. Eén op de vijf (22%) vindt het maandbedrag te hoog. Daar liggen kansen voor providers om nieuwe zieltjes te winnen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee op de drie consumenten zegt het moeilijk te vinden om de verschillende mobiele aanbieders met elkaar te vergelijken, omdat de voorwaarden van de abonnementen verschillen.

De maandelijkse kosten voor het abonnement is gelijk aan de prijsafspraken die je met je provider hebt gemaakt. Toch komt het geregeld voor dat mensen het aantal belminuten, sms’jes of MB’s overschrijdt. 18% van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar een onverwacht hoge telefoonrekening in de bus te hebben gekregen. Een kwart van hen zegt inderdaad een hoge factuur te hebben ontvangen, maar wist van tevoren dat deze er aan zat te komen. Zij maken waarschijnlijk gebruik van de app van hun mobiele aanbieder. Deze geeft precies aan hoeveel belminuten, sms’jes en MB’s je nog hebt totdat de nieuwe maand ingaat. Als je dit regelmatig in de gaten houdt, weet je precies waar je aan toe bent.

Verreweg de meeste consumenten sluiten een nieuw abonnement af via internet. Toch gaat één op de drie klanten (35%) nog naar een telecomwinkel. Een kwart (24%) raadpleegt hiervoor de klantenservice.

Aanbod

Nederland telt vier grote telecombedrijven die ieder hun eigen landelijk dekkende telefoonnetwerk hebben: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Partijen als Telfort, BEN, Simyo, Hollandsnieuwe en Youfone beschikken niet over een dergelijk netwerk, maar maken gebruik van het netwerk van één van de vier grote providers. Daarvoor betalen ze een onkostenvergoeding, die ze doorberekenen aan hun klanten.

Wil je de abonnementen van verschillende providers vergelijken? Daarvoor kun je terecht op Telefoonabonnement.nl. Je stelt je eigen abonnement samen, bepaalt de contractduur en het maandbedrag, en selecteert een mobiele aanbieder. Aanbiedingen vergelijken was nog nooit zo gemakkelijk.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones