‘Zware jaren voor de boeg voor Apple’

Apple-producten

‘Winter is coming.’ Apple beleeft in 2017 en 2018 een topjaar dankzij de iPhone 8. Maar daarna krijgt het technologiebedrijf het zwaar te verduren. Een Amerikaanse analist voorspelt dat het een barre tijd tegemoet gaat die jaren zal aanhouden. Dat komt door de alsmaar heviger wordende concurrentie en geringe technologische innovatie.

Dat schrijft marktanalist Andrew Uerkwitz van investeringsbank Oppenheimer.

Volgend jaar is een mijlpaal in de geschiedenis van Apple. Dan is het precies tien jaar geleden dat het bedrijf de eerste iPhone op de markt bracht: de iPhone 2G. Velen wijzen deze telefoon aan om de definitieve doorbraak van smartphones zoals we die vandaag de dag kennen te typeren.

iPhone 8

Om bij het tienjarige jubileum stil te staan, heeft Apple iets bijzonders voor ons in petto. Als we de geruchten mogen geloven krijgt het volgende vlaggenschip, de iPhone 8, een heel bijzonder design. Zo heeft hij geen bezels of randen rondom het scherm, maar een edge-to-edge OLED-display. Dankzij de nieuwe glazen behuizing kun je vlaggenschip straks draadloos opladen. Tevens verschijnt hij in drie verschillende formaten: 4.7 inch, 5.5 inch en een tussenmaat van 5.1 inch of 5.2 inch. De Home-knop aan de voorzijde wordt naar verluidt in het scherm geïntegreerd. Ook horen we geluiden over een irisscanner. Volgens de laatste berichten krijgt de iPhone 8 een verbeterde camera: zo krijgt ook de telelens straks optische beeldstabilisatie. Er gaan zelfs geruchten de ronde dat Apple samen met LG Innotek aan een 3D-camera werkt voor het volgende vlaggenschip.

Kortom, de iPhone 8 belooft een technologisch hoogstandje te worden en moet de verkoopcijfers weer een stimulans geven.

iPhone 8 conceptfoto

‘Zware jaren in het vooruitzicht’

Andrew Uerkwitz deelt dit enthousiasme. Volgens hem verkoopt Apple in 2017 nog zo’n 225 miljoen iPhones. Het jaar daarop stijgt dat aantal tot 245 miljoen. Een goed vooruitzicht dus.

Maar het is niet al het goud dat blinkt. Nadat de iPhone 8 zijn momentum heeft gehad, gaat het in rap tempo bergafwaarts met Apple. Uerkwitz spreekt over een “decenniumlange malaise”. Het nieuwe vlaggenschip is volgens de analist voorlopig de laatste grote groeispurt die Apple de komende jaren meemaakt.

Uerkwitz noemt twee redenen waarom consumenten het massaal laten afweten. In de eerste plaats laten consumenten zich afschrikken door de torenhoge adviesprijzen van Apples vlaggenschepen. Het bedrijf verkoopt enkel premium of high-end smartphones. Android-telefoons daarentegen zijn alle prijsklassen te koop. Dus of je nou een kleine portemonnee hebt of meer hebt te besteden, Android-toestellen zijn voor iedere beurs neergelegd.

De tweede reden waarom consumenten minder iPhones gaan kopen, is te wijten aan de beperkte technologische innovatie. De prestatieverschillen tussen de iPhone en andere toestellen wordt de komende jaren alsmaar kleiner, zo meent Uerkwitz. Hierdoor is het hoge prijskaartje in de ogen van consumenten niet langer te rechtvaardigen. Zij kiezen daarom dus voor concurrerende toestellen die voordeliger zijn.

James Cakmak van investeringsmaatschappij Crespi Hardt wijst op het veranderende gedrag van consumenten. Zo houden ze in de nabije toekomst langer vast aan hun huidige toestel. Doordat de levenscyclus van smartphones steeds langer wordt, nemen de verkoopcijfers af. Ook wijst Cakmak op de toenemende concurrentie van partijen als Google en Amazon. Tot slot zegt hij dat consumenten in de toekomst steeds vaker bewust voor een tweedehands of refurbished smartphone zullen kiezen.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones