Analisten: ‘2018 wordt moeizaam jaar voor Samsung’

Analisten: ‘2018 wordt moeizaam jaar voor Samsung’

Samsung heeft een succesvol jaar achter de rug. Volgend jaar krijgt de Koreaanse reus het een stuk zwaarder, zo voorspellen analisten. Dat heeft alles te maken met de toenemende concurrentie vanuit China. Daardoor neemt het marktaandeel van Samsung af.

Dat voorspellen de onderzoekers van Strategy Analytics.

Het jaar zit er bijna op. Hoogste tijd dus om de balans op te maken. De definitieve eindstand kunnen we nu uiteraard nog niet vertellen. Wat wel als een paal boven water staat, is dat Samsung een goed jaar achter de rug heeft. De Koreaanse smartphonemaker wist met Samsung Galaxy S8 en Samsung Galaxy S8 Plus diverse prijzen in de wacht te slepen. Zo werd de Galaxy S8 tijdens het Mobile World Congress (MWC) eind juni in Shanghai uitgeroepen tot ‘beste smartphone’ van de beurs. Ook bij de EISA-awards kwam het vlaggenschip als grote winnaar uit de bus. Begin augustus kreeg hij een klimaatcertificaat van milieuorganisatie EPEAT voor het feit dat Samsung bij de productie van het toestel gebruik maakt van duurzame materialen. En begin oktober kreeg de Galaxy S8 de titel ‘smartphone van het jaar’ van de vakjury van de Mobile Choice Consumer Awards. Ook de Samsung Galaxy Note 8 mogen we natuurlijk niet vergeten als we het over succesvolle toestellen van Samsung hebben.

Volgend jaar krijgt Samsung het echter een stuk zwaarder. De onderzoekers van Strategy Analytics hebben hun verwachtingen gedeeld met de Koreaanse krant The Korean Herald. Dankzij de populariteit van de modellen van dit jaar, komt het marktaandeel van Samsung uit op 20,5 procent. De analisten verwachten dat het marktaandeel van Samsung hierdoor krimpt tot 19,2 procent. Je hoeft je geen zorgen te maken: Samsung is en blijft de grootste smartphoneproducent ter wereld. De Koreaanse smartphonemaker verkoopt volgend jaar naar schatting zo’n 315 miljoen Galaxy-telefoons.

Concurrentie

De belangrijkste reden waarom Samsung haar marktaandeel ziet krimpen, is door concurrenten uit China. Samsung krijgt een zware dobber aan fabrikanten als Huawei, Lenovo, OnePlus, Xiaomi, OPPO en Meizu. Deze fabrikanten doen het erg goed in het middensegment en aan de onderkant van de smartphonemarkt. Maar natuurlijk mogen we hun vlaggenschepen niet vergeten, zoals de OnePlus 5T en Meizu Pro 7 (Plus). Het komt er dus op neer dat Samsung over de gehele linie last heeft van de concurrentie.

De marktkenners van Strategy Analytics verwachten dat hun hun groei volgend jaar verder doorzet. Het wordt de eerste keer in tien jaar tijd dat Samsung minder smartphones verkoopt dan het jaar ervoor. ‘En het Galaxy Note 7 debacle dan?’, vraag je je misschien af. Het klopt dat Samsung hierdoor minder smartphones verkocht dan verwacht en behoorlijk wat onkosten moest maken, die hun impact hadden op de financiële resultaten van het derde kwartaal. Over het gehele jaar bekeken verkocht Sammy meer telefoons dan ooit. Dat was te danken aan onder meer de Samsung Galaxy S7, Samsung Galaxy S7 Edge en Samsung Galaxy A (2017) telefoons.

Bij Apple verandert er komend jaar weinig, zo vermoeden de onderzoekers van Strategy Analytics. Dit jaar heeft het Amerikaanse technologiebedrijf een marktaandeel van 14 procent. Deze groeit naar verwachting tot 14,3 procent. In 2018 verkoopt Apple naar schatting zo’n 234 miljoen iPhones.

Bekijk het laatste nieuws over Samsung:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones