Consumentenbond: Koop geen Galaxy S7 (Edge)

Consumentenbond: Koop geen Galaxy S7 (Edge)

Sta je op het punt om een nieuwe smartphone te kopen? Dan kun je maar beter zo ver mogelijk uit de buurt van de Samsung Galaxy S7, Samsung Galaxy S7 Edge en Samsung Galaxy J3 (2016) blijven. De Consumentenbond waarschuwt dat deze telefoons nog maar enkele maanden ondersteund worden door de Koreaanse smartphonemaker.

Dat lezen we in een persverklaring op de website van de Consumentenbond.

De Samsung Galaxy S7, Samsung Galaxy S7 Edge en Samsung Galaxy J3 (2016) zijn inmiddels al op leeftijd. De eerste twee toestellen werden in februari 2016 geïntroduceerd en liggen sinds maart van dat jaar in de schappen. De Samsung Galaxy J3 verscheen op hetzelfde tijdstip in de winkels. Over enkele maanden bereiken ze de leeftijd van twee jaar. Voor veel smartphonegebruikers is dat het tijdstip om hun oude telefoon in te ruilen voor een nieuw exemplaar. Opvallend genoeg staakt Samsung op dat moment ook de ondersteuning voor de zojuist genoemde toestellen. Alle reden voor de Consumentenbond om aan de bel te trekken en Nederlandse smartphonegebruikers hiervoor te waarschuwen.

Misleiding

“We doen zo’n oproep niet snel, maar als je hem nu koopt, bestaat de kans dat je een telefoon koopt die vanaf maart al niet meer wordt ondersteund”, zo vertelt Babs van der Staak, woordvoerster bij de Consumentenbond, tegenover de NOS. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vult haar collega aan: “[Het is] absurd. Samsung beëindigt de ondersteuning van drie telefoons binnen twee jaar na de releasedatum en kijkt er niet meer naar om, terwijl de toestellen veel langer op de markt blijven. Samsung heeft wat ons betreft een verplichting waar zij niet zomaar voor weg kan lopen.”

Samsung is natuurlijk een belangrijke partij in deze kwestie. Volgens Combée is de Koreaanse reus echter niet de enige die consumenten misleid. Ook winkeliers en providers gaan wat hem betreft niet vrij uit. Combée: “Veel winkels verkopen deze smartphones en providers bieden de smartphones aan bij hun abonnementen. Consumenten zitten dan 1 of 2 jaar vast aan een toestel dat Samsung in sommige gevallen al na 3 maanden niet meer ondersteunt. KPN claimde op zijn site bovendien expliciet dat de Samsung S7 “regelmatig updates” krijgt en “optimaal” is “beveiligd”. Dat is misleidend en consumenten zijn hier de dupe van.”

De Consumentenbond heeft KPN hier op aangesproken en nam daarop direct actie. De gewraakte teksten zijn van de website verwijderd.

Samsung Galaxy S7

Reactie Samsung

Cella Sin, een woordvoerster van Samsung, reageert via de NOS op de kwestie. “We ondersteunen ze minimaal tot maart. We ondersteunen nieuwe toestellen altijd minimaal twee jaar. Dat betekent niet dat we daarna stoppen met het uitgeven van updates.”

Van der Staak is hier uiteraard niet tevreden over. “Het enige dat je weet is dat je tot maart ondersteuning hebt, daarna is er geen garantie. Je koopt nu een telefoon en dan is het afwachten. Dat vinden we een slechts zaak en dus roepen we op om deze telefoons niet meer te kopen.”

Updatebeleid

Het uitrollen van updates is een complexe, tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Bovendien steek je tijd en energie in zaken die niet direct een bijdrage aan de omzet- en winstcijfers. Het is dan ook begrijpelijk dat smartphonefabrikanten liever nieuwe telefoons maken dan oude toestellen onderhouden. Sinds het beruchte Stagefright-lek in 2015, denken sommige fabrikanten er anders over. Google geeft sindsdien maandelijks bulletins met beveiligingsupdates vrij. Smartphonemakers kunnen deze in hun software verwerken en uitrollen naar hun telefoons.

Omdat updaten zo veel moeite kost, worden deze beveiligingsupdates alleen naar de duurste telefoons in de collectie van smartphonemakers uitgerold. Samsung, Sony en LG staan daar bekend om. Maar er zijn uiteraard uitzonderingen. Zo rolt HMD Global maandelijks software-updates uit voor al haar telefoons. Zo krijgt niet alleen de Nokia 8 Android 8.0 Oreo, maar ook de Nokia 3, Nokia 5, Nokia 6 en alle andere Nokia-telefoons die momenteel op de markt zijn. Sterker nog, de Finnen zetten alles op alles om de nieuwste Android-versie nog vóór het einde van het jaar wereldwijd uit te rollen. Google garandeert zelfs tot drie jaar na lancering dat je veiligheidsupdates krijgt op haar Pixel-telefoons.

Bodemprocedure

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbond en Samsung met elkaar in aanvaring komen. Begin 2016 stapte de belangenorganisatie naar de rechter om een kort geding te starten tegen Samsung vanwege haar ‘gebrekkige en onduidelijke softwarebeleid’. De Bond werd echter in het ongelijk gesteld door de rechtbank van Amsterdam. Volgens de rechter was er geen sprake van een ‘spoedeisend belang’ om de zaak te laten voorkomen. Daarnaast was de rechtbank van mening dat de zaak te complex was voor een kort geding.

De Consumentenbond liet het er echter niet bij zitten. De belangenorganisatie lanceerde een meldpunt waar smartphonegebruikers hun klachten over het updatebeleid en de informatievoorziening hierover konden achterlaten: Updaten! Deze website is nog altijd in de lucht en inmiddels 28.425 keer ondertekend. Vorig jaar november startte de Bond een bodemprocedure tegen Samsung. Daarin eist de belangenorganisatie dat Samsung informatie over het updatebeleid beter zichtbaar maakt voor haar klanten. Tevens wil de Bond dat de periode dat Samsung updates uitrolt verlengt van twee jaar naar vier jaar.

De bodemprocedure dient in maart 2018, zo meldt de Consumentenbond op haar website.

Bekijk het laatste nieuws over Samsung:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones