Huawei: ‘Minder smartphones is beter’

Huawei P9

Het assortiment aan smartphones van Huawei groeide in het verleden zeer hard. De laatste paar jaar brengt de Chinese smartphoneproducent steeds minder toestellen op de markt. Dat doet het bedrijf bewust en zegt dit in de toekomst ook te willen doen. Het laat zich hierbij inspireren door concurrent Apple.

Dat zegt Ada Xu, het hoofd van de marketingafdeling van Huawei.

Less is more

Huawei heeft de reputatie om de haverklap een nieuwe smartphone te lanceren. De een is nog maar net verkrijgbaar of zijn opvolger lag al weer in de schappen. Op deze manier wilde het de markt overspoelen met zijn producten en de concurrentie te slim af te zijn. Zodoende heeft de Chinese smartphonemaker inmiddels een omvangrijk aanbod opgebouwd.

Het aantal toestellen dat het bedrijf uitbrengt daalt al enkele jaren op een rij: in 2011 verschenen er nog 75 verschillende modellen, in 2015 was dat aantal gekrompen naar 25. Tussen 2012 en nu heeft het bedrijf in ons land meer dan 80 verschillende toestellen uitgebracht. Alleen de Zuid-Koreaanse smartphoneproducent heeft in deze periode meer telefoons in ons koude kikkerlandje gelanceerd: meer dan 150 om precies te zijn.

In plaats van om de haverklap een nieuwe telefoon uit te brengen, gaat Huawei nu en in de toekomst zich meer richten op kwaliteit. Dat betekent dat de smartphoneproducent ieder jaar aanzienlijk minder mobiele telefoons gaat uitbrengen. Een soort ‘less is more’ filosofie.

Huawei P9 en P9 Plus

Apple als inspiratiebron

Huawei is tot dit inzicht gekomen door goed te kijken naar een van zijn grootste concurrenten: Apple. Dat bedrijf lanceert jaarlijks niet meer dan een handjevol telefoons: maximaal twee of drie nieuwe iPhones. Zo onthulde Apple afgelopen jaar alleen de iPhone 6S en iPhone 6S Plus. Dit jaar zagen we de iPhone SE al voorbijkomen en staan er mogelijk nog drie toestellen in de planning: de iPhone 7, iPhone 7 Plus en iPhone 7 Pro.

Apple richt zich puur op de bovenkant van de smartphonemarkt en kent enkel high-end telefoons. Deze komen echter met een prijskaartje. Xu erkent dat een aantrekkelijk prijskaartje en betaalbaar altijd een speerpunt vormde van de strategie van Huawei. Daar wil het bedrijf verandering in gaan aanbrengen door voortaan een relatief klein aantal high-end smartphones te lanceren.

Dat wil niet zeggen dat Huawei het midden- en lowbudgetsegment laat voor wat het is. Xu zegt dat de smartphonemaker zich zowel gaat richten op de high-end P-serie en Mate-reeks, alsook de voordelige G-lijn. Zo presenteerde Huawei dit jaar de Huawei P9. P9 Plus en P9 Lite. Afgelopen weekend ging het gerucht de ronde dat het Chinese technologiebedrijf op korte termijn twee budgetsmartphones gaat lanceren: de Huawei Y6 II en Y6 II Compact. Ook zou het aan een geüpgradede versie van de Huawei Mate 8 werken, een die uitgerust is met Force Touch technologie.

Ambitie

Huawei is na Apple en Samsung de grootste smartphoneproducent ter wereld en heeft volgens Xu wereldwijd een marktaandeel van 10%. Richard Yu, hoofd van de afdeling consumentenelektronica bij Huawei, stelde onlangs in een interview dat het bedrijf binnen nu en vijf jaar de grootste smartphonemaker ter wereld wil worden. Tevens zei hij dat zijn bedrijf aankomende herfst nog een smartphone op de markt wil brengen die ondersteuning biedt aan Googles VR-platform Daydream. Details over dit toestel zijn nog niet bekend.

Google Daydream

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones