KPN: ‘Eind 2016 voldoen wij aan eisen WFT’

KPN: ‘Eind 2016 voldoen wij aan eisen WFT’

KPN reageert via een persbericht op de beschuldiging van ConsumentenClaim dat het bedrijf ‘woekerrentes’ in rekening bracht. Het telecombedrijf zegt dat het zich momenteel in een overgangsfase bevindt, maar dat het tegen het einde van het jaar aan alle eisen die de Wet Financieel Toezicht (WFT) voldoet.

Dat schrijft KPN in een persbericht dat vandaag de deur uit is gegaan.

Geschiedenis

Wat is er precies aan de hand? Providers adverteerden in het verleden dat je een gratis telefoon kreeg als je een abonnement bij hen afsloot.  Consumenten kregen de smartphone niet ‘gratis’: zo moesten ze maandelijks aflossing en rente betalen. Providers communiceerden hier echter niet openlijk over, maar gooiden alle kosten op één grote hoop: het maandelijkse abonnementsgeld. Begin 2014 bepaalde de Hoge Raad dat er feitelijk sprake was van een koop op afbetaling. Providers moesten zodoende aan de wet- en regelgeving voldoen voor het verstrekken van leningen, in dit geval de Wet Financieel Toezicht (WFT).

Net als iedere financiële instelling doet die een lening verstrekt, bracht KPN rente in rekening. Dit bedrag en percentage werd echter niet afzonderlijk op de factuur vermeld. In februari van dit jaar bepaalde de Hoge Raad dat providers “overduidelijk en begrijpelijk” moeten vermelden welke kosten er zijn verbonden aan het afsluiten van een abonnement met smartphone. Dat betekent dus dat ook zaken als maandelijkse aflossing en rente met klanten gecommuniceerd moeten worden.

Lees ook onze uitgebreide whitepaper met alle benodigde achtergrondinformatie over dit onderwerp.

kpn-mobiel-internet

‘Woekerrentes’

Gisteren liet ConsumentenClaim van zich horen. De instantie maakt zich hard voor de rechten van consumenten op diverse terreinen –waaronder dus mobiele telefonie– en doet zijn best om een eerlijke schadevergoeding te regelen voor gedupeerden. Het staat consumenten echter ook vrij om op eigen kracht naar de rechter te stappen en een schadeclaim in te dienen tegen hun provider. Om deze mensen te helpen heeft ConsumentenClaim een rekentool op hun website geplaatst.

ConsumentenClaim zei dinsdag dat KPN in het verleden ‘woekerrentes’ in rekening heeft gebracht bij zijn klanten. De rente op een lening mag wettelijk gezien maximaal 14% bedragen, maar volgens de consumentenorganisatie was deze in sommige gevallen meer dan 100%. Het heeft KPN daarom gesommeerd om hiermee te stoppen en openheid van zaken te geven. Maandag paste KPN zijn website aan, aldus Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

Reactie KPN

Om de gemoederen te sussen komt KPN vandaag met een reactie. Via een persbericht laat het telecombedrijf weten dat het zich in een overgangsfase bevindt en het zodoende nog niet aan regels van de WFT voldoet.

“Dit proces is volop gaande. In de aanloop daar naartoe past KPN het gehele aanbod en de achterliggende systemen aan zodat die aan de WFT voldoen. Het is daarom niet zinvol om het huidige aanbod, wat aangepast gaat worden, te toetsen aan het nieuwe kredietregime.”

KPN zegt verder dat het wel goed op weg is om veranderingen door te voeren. Zo heeft het bedrijf sim-only abonnementen naast combinatiedeals geplaatst zodat consumenten in één oogopslag zien wat zij aan het toestel betalen. Tot slot zegt KPN in het persbericht dat verwacht “tegen het einde van het jaar” aan de WFT te kunnen voldoen.

Bekijk het laatste nieuws over KPN:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones