Nog meer geld terug voor ‘gratis’ smartphone

Geld euro's

Heb jij in het verleden ‘gratis’ een mobiele telefoon bij het abonnement van je provider gekregen? Dan heb je recht om nog meer geld terug te vragen. Klanten hebben het recht om de volledige nieuwwaarde van hun toestel terug te vragen. In sommige gevallen kan dat tot wel 600 of 700 euro oplopen.

Dat heeft de rechtbank van Den Haag in een aantal zaken bepaald.

Voorgeschiedenis

Eind van de jaren ’90 maakten providers als KPN, T-Mobile en Vodafone volop reclame dat klanten een ‘gratis’ toestel kregen als ze bij hen een abonnement afsloten. Wat ze verzwegen was dat ze maandelijks aflossing en rente hiervoor moesten betalen. Deze kostenposten waren ook nergens op de factuur terug te vinden: daar stond enkel een totaalbedrag vermeld.

Begin 2014 bepaalde de Hoge Raad dat providers niet op deze manier mochten adverteren: er was immers sprake van een koop op afbetaling. Dat betekent dat providers zich moeten houden aan de wetten en regels die in de Wet Financieel Toezicht (WFT) zijn vastgelegd. Zo moeten leningen boven de 250 euro gemeld worden aan het Bureau Kredietregistratie (BKR) en moet niet alleen vooraf maar ook op de factuur duidelijk vermeld worden welke kosten er zijn verbonden aan deze lening. Dat laatste werd in februari van dit jaar nog eens bevestigd door de Hoge Raad, de hoogste rechterlijke instantie in ons land.

‘Gratis’ mobiele telefoons worden al een tijdje niet meer aangeboden. Bovendien passen providers hun systemen aan en denken ze na over een passend compensatiebedrag voor hun klanten. KPN neemt het voortouw en biedt voortaan geen toestelfinanciering meer aan klanten die een éénjarig abonnement afsluiten. Dat is volgens sommigen echter onvoldoende. Belangenorganisaties als de Consumentenbond en ConsumentenClaim laten regelmatig van zich horen. Zo beschuldigen ze providers van wanbeleid en zelfverrijking over de ruggen van hun klanten. Beide instantie zeggen gezamenlijk naar de rechter te stappen als KPN niet snel de boek rechttrekt en consumenten compenseert.

Nieuwe uitspraak

De rechtbank van Den Haag heeft in een aantal zaken uitspraak gedaan in deze kwestie. Belangrijkste conclusie hiervan is dat providers niet zozeer het verschil tussen een sim-only abonnement en een abonnement met mobiele telefoon moeten compenseren, maar dat ze de nieuwwaarde van het toestel zoals die destijds gold moeten vergoeden. “Te­le­co­maan­bie­ders moeten de destijds geldende winkelprijs van de mobiele telefoon als uitgangspunt nemen. Zo kunnen zij niet een voor henzelf gunstigere verdeling vaststellen die geen reëel beeld geeft van de werkelijke kosten”, aldus de rechtbank in Den Haag.

Stef Smit van ConsumentenClaim zegt tegenover de NOS dat het bedrag voor gedupeerden kan oplopen tot wel 600 of 700 euro. “Terwijl je volgens de methode van de providers op zo’n 400 tot 500 euro uitkomt”, aldus Smit.

De uitspraak van de rechtbank betekent mogelijk een miljoenenstrop voor providers. Volgens het Algemeen Dagblad zijn er eind jaren ’90 tien tot twintig miljoen ‘gratis’ toestellen verstrekt aan klanten. De ‘woekerrentes’ en ‘afzetabonnementen’ kan KPN, T-Mobile en Vodafone dus nog wel eens duur komen te staan.

Lees ook onze uitgebreide whitepaper met alle benodigde achtergrondinformatie over dit dossier.

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones