Ook Tele2 voor de rechter om ‘gratis’ smartphone

Ook Tele2 voor de rechter om ‘gratis’ smartphone

Na Vodafone en T-Mobile wordt nu ook Tele2 voor de rechter gedaagd door ConsumentenClaim. De belangenvertegenwoordiger vindt dat het telecombedrijf zich eveneens schuldig heeft gemaakt aan misleiding. Daarom moet het bedrijf zich verantwoorden voor de rechtbank.

Dat schrijft ConsumentenClaim in een persbericht.

Voorgeschiedenis

Voordat we nader ingaan op de rechtszaak is het goed om even te kijken hoe het ook al weer allemaal begon. In 2014 bepaalde de Hoge Raad dat providers geen reclame mogen maken met een ‘gratis smartphone’ bij een abonnement: er is namelijk sprake van een koop op afbetaling waar men aflossing en rente over betaalt. In dat geval zijn telecombedrijven verplicht om zich aan de Wet op Financieel Toezicht (WFT) te houden. Dat betekent dat er onder meer een inkomenstoets gehouden moet worden om te kijken of klanten kredietwaardig genoeg zijn om voor de lening in aanmerking te houden.

Een lagere Nederlandse rechtbank stelde afgelopen jaar aan de Hoge Raad een aantal vragen over de gevolgen van de vernietiging van de kredietovereenkomst. De hoogste rechterlijke instantie deed in februari dit jaar een uitspraak over deze kwestie. In het vonnis bepaalde de Hoge Raad dat klanten het recht hebben om hun lopende contract te vernietigen, omdat zij onvoldoende waren voorgelicht. De provider moest het bedrag dat hun abonnees reeds hadden betaald terugstorten op hun rekening. Klanten moesten dan wel onmiddellijk hun smartphone inleveren.

Minister Dijsselbloem (Financiën) ging eerder dit jaar met de telecomsector om tafel zitten om te kijken of ze tot een gemeenschappelijk standpunt in deze kwestie konden komen. De gesprekken liepen op niets uit. Daarop bepaalde de minister dat providers voortaan verplicht op de factuur moeten vermelden welke bedragen klanten aan het abonnement, aflossing en rente betalen. Ook moeten klanten met toestelfinanciering van meer dan 250 euro aangemeld worden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

De providers vertelden dat ze meer hadden gezien in een gedragscode om consumenten te beschermen tegen overkreditering en schulden. Bovendien zou een gedragscode minder regeldruk met zich meebrengen.

ConsumentenClaim

ConsumentenClaim is al een tijd druk bezig om een rechtszaak voor te bereiden tegen de providers vanwege de ‘gratis smartphone’ campagne. In mei meldde de belangengroep dat meer dan 5.000 gedupeerden zich bij hen hadden gemeld. Eind augustus werden de eerste providers gedagvaard door ConsumentenClaim: Vodafone en T-Mobile. Vandaag schrijft de belangenvertegenwoordiger dat het Tele2 als derde telecomprovider aan de dagvaarding toevoegt.  Zo schrijft ConsumentenClaim in haar persbericht:

“Onder de noemer ‘abonnement met gratis toestel’ verkocht Tele2 in strijd met wet- en regelgeving mobiele telefoonabonnementen die eigenlijk kredieten waren. De provider liet klanten doorgaan met aflossen nadat ze het krediet al volledig hadden afbetaald. Het kwam zelfs voor dat Tele2 het te betalen maandbedrag na aflossing juist verhoogde.”

Volgens Stef Smit van ConsumentenClaim spant Tele2 de kroon. “ In plaats van dat het maandbedrag fors omlaag ging nadat de lening voor het toestel was afgelost, verhoogde zij juist het maandbedrag. Dat is echt absurd”, aldus de topman. De abonnementsprijs steeg omdat de ingebouwde korting na de contractperiode afliep. Volgens Smit had ongeveer de helft van alle contracten van Tele2 zo’n ingebouwde kortingsregeling.

Tele2 heeft tot nu toe nog niet gereageerd op de dagvaarding.

 

Lees ook onze uitgebreide whitepaper met alle benodigde achtergrondinformatie over dit dossier.

Bekijk het laatste nieuws over Tele2:

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones