Smartphonemarkt flink onderuit in vierde kwartaal 2017

Smartphonemarkt flink onderuit in vierde kwartaal 2017

De smartphonemarkt heeft een flinke klap te verduren gehad in de laatste drie maanden van 2017. In deze periode gingen er volgens Strategy Analytics 9 procent minder smartphones over de toonbank. Marktonderzoek IDC kwam weliswaar met iets andere cijfers op de proppen, maar geeft hetzelfde beeld over de ontwikkeling van de markt.

In het laatste kwartaal van 2017 ging het niet zo denderend met de smartphonemarkt. Over de gehele linie verkochten fabrikanten minder mobiele telefoons. Dat heeft er in geresulteerd dat er afgelopen jaar minder smartphones werden verkocht dan in 2016. Twee onderzoeksbureaus kwamen de afgelopen dagen met recente cijfers op de proppen: Strategy Analytics en IDC. Laten we ze eens nader bekijken.

Samsung de grootste, Apple verkocht de meeste

We beginnen met Strategy Analytics. Volgens de analisten werden er in de maanden oktober, november en december 2017 welgeteld 400 miljoen smartphones verkocht. Dat is 9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Toen verkochten alle smartphoneproducenten gezamenlijk nog 438,7 miljoen smartphones. Volgens de marktonderzoeker is dit de grootste daling in de gehele smartphonegeschiedenis tot nu toe. Deze krimp wordt volgens Linda Sui veroorzaakt door de ineenstorting van de Chinese smartphonemarkt. Daar zakte de verkoop in met maar liefst 16 procent. Er verschenen in hun ogen geen toptoestellen waar zij voor naar de winkel renden. Ook hadden providers minder aanbiedingen. Ondanks de slechte zaken in China groeide de smartphonemarkt volgens Strategy Analytics met 1 procent naar 1,5 miljard.

Als we naar de individuele bedrijven kijken, dan deed Apple het afgelopen kwartaal de beste zaken. Het Amerikaanse technologiebedrijf verscheepte 77,3 miljoen iPhones wereldwijd en behaalde daarmee een marktaandeel van 19,3 procent in het vierde kwartaal. Alles bij elkaar opgeteld verkocht Apple 215,8 miljoen iPhones. Neil Mawston waarschuwt dat als Apple in de toekomst meer iPhones wil verkopen dat het iets aan de verkoopprijs moet doen. In de afgelopen acht jaar vielen de verkoopaantallen daardoor vijf keer lager uit dan gedacht.

Samsung deed het ook niet slecht. De Koreanen verkochten in de laatste drie maanden van het jaar naar schatting 74,4 miljoen Galaxy-telefoons. Daarmee behaalde het bedrijf een marktaandeel van 18,6 procent in deze periode. Samsung is en blijft echter de grootste smartphoneproducent ter wereld. Volgens Strategy Analytics verkocht het bedrijf het afgelopen jaar 317,5 miljoen smartphones.

Xiaomi staat weliswaar op de vijfde plaats van grootste smartphoneproducenten ter wereld, maar groeide het hardst van allemaal. Verkochten zij eind 2016 nog 14,9 miljoen smartphones, in het vierde kwartaal van 2017 was dat opgelopen tot 27,8 miljoen. Dat is bijna een verdubbeling in een jaar tijd. In totaal verkocht Xiaomi 91,3 miljoen smartphones in 2017. Huawei vinden we op de derde plek met 153 miljoen verkochte telefoons, gevolgd door Oppo met 118 miljoen.

Smartphonemarkt stabiel

Het IDC hanteert andere verkoopcijfers dan Strategy Analytics. Uit data die door de Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker is verzameld blijkt dat alle fabrikanten tezamen 403,5 miljoen smartphones hebben verkocht in het vierde kwartaal. Dat is omgerekend een daling van 6,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen er nog 430,7 miljoen telefoons over de toonbank gingen. De algehele smartphonemarkt is echter stabiel gebleven op 1,472 miljard telefoons. Een jaar eerder werden er 1,473 miljard mobiele telefoons verkocht. Net als hun collega’s van Strategy Analytics zeggen de analisten van het IDC dat de lagere verkoopcijfers zijn toe te schrijven aan ontwikkelingen in China.

De dalende verkoopvolumes zijn volgens Anthony Scarsella aan de fabrikanten zelf te wijten. Zij hebben te hoog ingezet met hun prijzen. Volgens hem zagen we het afgelopen jaar tal van nieuwe ontwikkelingen als full-screen displays, geavanceerde biometrische beveiliging en kunstmatige intelligentie. Consumenten zagen deze features echter als luxueuze toevoegingen in plaats van essentiële verbeteringen. Dat is voor een belangrijk deel te wijten aan de prijsstijging, die volgens sommige analisten gemiddeld zo’n 10 procent bedroeg.

Apple verkocht 1,3 procent minder iPhones en kwam uit op 77,3 miljoen. Samsung verscheepte 74,1 miljoen smartphones, 4,4 procent minder dan een jaar eerder. Met de komst van de Samsung Galaxy S9 krijgt Samsung de kans om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Huawei vinden we op de derde plaats met 41 miljoen smartphones. Dit succes is volgens de onderzoekers voor een belangrijk deel te danken aan het succes van Honor, zowel binnen als buiten China.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones