Sony verhelpt bug met laag belvolume Xperia Z5 half april

Sony verhelpt bug met laag belvolume Xperia Z5 half april

Loop jij rond met de Sony Xperia Z5 en heb je sinds de update in januari last van een laag belvolume? Dan heeft Telefoonabonnement.nl goed nieuws voor je. Sony zegt half april een patch uit te rollen die het euvel de wereld uit moet helpen. Tot die tijd adviseert het Japanse elektronicaconcern om een factory reset uit te voeren.

Dat belooft Sony op een van haar productfora.

Vorig jaar augustus, vlak na de uitrol van Android 7.0 Nougat, maakte Sony bekend welke toestellen op een update naar de nieuwste versie van Google’s besturingssysteem konden rekenen. Onder meer de gehele Sony Xperia Z5-serie behoorde tot deze selectie. In januari, na enkele maanden wachten, was het dan eindelijk zover: toen ontvingen de eerste gebruikers Android Nougat voor hun Xperia Z5. Na enkele dagen zag Sony zich genoodzaakt om de uitrol te staken. In een verklaring zei het bedrijf dat gebruikers klaagden over problemen met het afspelen van muziek via third party apps en leesproblemen met hun beveiligde microSD-kaart.

Dat waren kennelijk niet alle klachten die Sony ontving na de update. Vele gebruikers klaagden dat ze last hadden van zogeheten ‘low in-call volume’, oftewel een te laag geluidsniveau zodra men gebeld wordt. Hierdoor is de persoon aan de andere kant van de lijn zeer moeilijk te verstaan. Uitermate vervelend als je op deze manier zaken moet doen of lekker gezellig wil bijkletsen met je vrienden.

Uitrol Android Nougat hervat

Op de muziek- en leesproblemen van de microSD-kaart beloofde Sony met een patch te komen. Wanneer deze uitgerold zou worden, liet de fabrikant in het midden. In februari was dat moment aangebroken en konden de eerste gebruikers Android 7.0 Nougat downloaden. Omdat een update gefaseerd wordt uitgerold, was het onduidelijk wanneer wij hem precies konden verwachten. Dat bleek eind vorige week te zijn, zo konden we opmaken uit diverse meldingen die we op internet tegenkwamen.

Helaas verhelpt deze patch niet de geluidsproblemen zodra je gebeld wordt. Deze moeten via een aparte patch worden verholpen. Op een productforum van Sony belooft het Japanse elektronicabedrijf half april met een oplossing te komen waarmee het probleem tot het verleden behoort. Tot die tijd adviseert Sony om met een workaround te werken. Een eufemistische uitdrukking als je het ons vraagt: het bedrijf raadt namelijk aan om een factory data reset uit te voeren. Met andere woorden, om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Dat betekent dus dat je al je data en persoonlijke data kwijt bent zodra je deze uitvoert. Om dat te voorkomen moet je eerst een back-up van al bestanden maken. Sony biedt dan ook bij voorbaat excuses aan voor het ongemak dat deze tijdelijke oplossing met zich meebrengt.

Zodra je de factory reset hebt uitgevoerd, begint de kalibratie of afstemming van de  speakers zodra je deze voor het eerst gebruikt. Na de initiële kalibratie mag je speakers vervolgens 30 minuten lang niet gebruiken. De kalibratie neemt al met al zo’n tien uur in beslag.

Goed om te horen dat Sony aan een oplossing werkt. Wel balen dat je meer dan twee maanden op een oplossing moet wachten. En nou maar hopen dat je na volgende maand je Sony Xperia Z5 weer zonder problemen kunt gebruiken.

 

Wie van de lezers heeft last van problemen sinds de eerste update-ronde in januari?

Bekijk het laatste nieuws over Sony:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Meepraten? Geef hieronder je reactie

Op zoek naar een nieuwe telefoon? Wij helpen je graag op weg
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones
beste smartphones
Beste smartphones