Vodafone
3 februari 2017 door in Vodafone.

Vodafone heeft een niet al te best kwartaal achter de rug. Volgens de laatste kwartaalcijfers verloor het bedrijf in de laatste drie maanden van het jaar 92.000 klanten. Daardoor is de omzet flink gedaald.

Dat blijkt uit de financiële resultaten van het bedrijf die donderdag werden gepresenteerd.

In totaal boekte Vodafone een omzet van 13,7 miljard euro in de maanden oktober, november en december. In 2015 wist het telecombedrijf nog een omzet van 14,2 miljard euro te verzilveren. Een eenvoudige rekensom leert ons dat de omzet in een jaar tijd met zo’n 3,5% daalde. De inkomsten uit de dienstverlening groeiden met 1,7% naar 12,3 miljard euro. Met name in Afrika en Azië werd veel winst geboekt. In ons land daalde de omzet van de provider met 6,4%. Dit is te wijten aan het gegeven dat zo’n 92.000 klanten de overstap maakten naar een andere telecombedrijf.

2016, een bewogen jaar

Waarom zo veel klanten wegliepen wordt niet duidelijk uit de financiële cijfers. Aan de inzet van Vodafone ligt het in ieder geval niet. Het afgelopen jaar heeft de provider hemel en aarde bewogen om nieuwe leden te werven en de kwaliteit van mobiel bellen en internetten te optimaliseren. Zo stopte Vodafone als één van de eerste providers met het berekenen van roamingkosten. Deze kostenpost verdwijnt definitief vanaf 15 juni aanstaande, maar Vodafone nam alvast een voorsprong op de rest.

Daarnaast heeft Vodafone er alles aan gedaan om de 3G- en 4G-dekking op en rond de Zeeuwse stranden te verbeteren. In de zomermaanden plaatste het bedrijf 100 smalls cells –compacte mini-antennes– op 25 verschillende locaties langs de stranden en op strandpaviljoens. Hierdoor wordt er niet langer automatisch overgeschakeld naar Belgische providers en is her alarmnummer beter bereikbaar.

In augustus startte Vodafone een proef met VoLTE, ook wel 4G-bellen genoemd. Het experiment verliep zo succesvol dat de dienst in november officieel werd gelanceerd voor Vodafone-klanten. Sinds deze week is de dienstverlening voor VoLTE uitgebreid naar iPhone-gebruikers. Dan moeten zij wel een iPhone 6 of nieuwer model hebben en iOS 10.2.1 plus de laatste aanbiedersinstellingen geïnstalleerd hebben. Daarna is het enkel nog een kwestie van activeren bij de instellingen.

Tot slot gaat 2016 de boeken in als het jaar dat Vodafone fuseerde met Ziggo. Vorig jaar augustus keurde de Europese Commissie de fusie tussen beide bedrijven goed, maar stelde als voorwaarde dat de provider haar vaste netwerk verkocht aan een andere partij. Dat was T-Mobile. Om klanten over te halen definitief over te stappen naar T-Mobile, heeft het bedrijf een actie gelanceerd waarbij het de resterende abonnementskosten van Vodafone-klanten afkoopt. Zij moeten hiervoor zowel een Vodafone Thuis als mobiel abonnement hebben lopen.

Reacties (1)
Apollo schreef op 21 februari 2017 om 13:36

Ik ga ook weg bij Vodafone. Men krijgt het maar niet voor elkaar om sinds 23 dec 2016 mijn abonnement om te zijn naar red super eu. Dit was een idee van Vodafone zelf. Sinds dien krijg ik vreemde nota s die of veel te hoog of veel te laag zijn. Bellen met klantenservice heeft absoluut geen zin. Teneerste een totaal,misplaatste arrogantie, beloftes worden niet nagekomen, adviezen kloppen niet en er wordt gelogen over sms tarieven vanuit nl naar de eu. Ik hoop dat ze wel in staat zijn mijn nr te porteren zonder problemen. Dat is het enige wat ze nu nog goed kunnen doen, of alsnog fout natuurlijk. Nee Vodafone nooit meer voor mij !

Geef een reactie

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones