In-app aankopen zijn aankopen binnen een app. Bij spelletjes gaat dat bijvoorbeeld om extra levens of extra goederen. Soms worden er extra functies verkocht. De prijs van zo’n aankoop verschilt flink. We hebben in-app aankopen van 99 eurocent en van 99,99 euro gezien. Hoe kun je voorkomen dat je per ongeluk zo’n aankoop doet? Welke apps verdienen het meeste geld en hoe kun je je geld terugkrijgen als je niet tevreden bent of als je per ongeluk een aankoop hebt gedaan? Telefoonbonnement.nl heeft de antwoorden.

Dit moet je weten over in-app aankopen

Wie rondkijkt in de appstores, ziet dat veel apps gratis zijn te installeren. Toch moet je voor veel functies binnen apps vaak betalen. Dit is vooral het geval bij spelletjes. Daarbij gaat het niet om een virtuele munteenheid, maar om echt geld. Dat gaat nogal eens fout bij (kleine kinderen). Deze zaken moet je weten over in-app aankopen.

Wat zijn in-app aankopen?

Vroeger bestonden er alleen maar gratis apps en betaalde apps. Wie een betaalde app kocht, betaalde alleen bij het downloaden eenmalig het aanschafbedrag. Daarna waren alle functies in de app ontsleuteld en kon de app gebruikt worden. Er waren geen beperkingen meer.

Dat is vandaag de dag wel anders. Nu zijn er veel gratis apps, maar met een addertje onder het gras. Ze zijn gratis, maar hebben zogenaamde in-app aankopen. Deze aankopen zijn extra functies (zoals extra levens of goederen in spelletjes) in de app of in het spel. Deze aankopen kosten echt geld. Het voorkomen van deze aankopen staat daarom ook in onze lijst van 25 tips die je helpen om te besparen op mobiele kosten.

Is gratis echt gratis?

Bij een gratis app is het dus goed opletten of de app wel echt gratis is. Vooral bij games voor kinderen worden in-app aankopen vaak gebruikt om de winst van de ontwikkelaars omhoog te stuwen. Kinderen zijn immers snel verleid om een aankoop te doen.

In-app aankopen vormen geen probleem als je kind jouw wachtwoord niet weet. Voor het doen van aankopen moet namelijk een wachtwoord ingevuld worden. Weet jouw kind het wachtwoord wel, dat kan een simpel spelletje jou flink op kosten jagen. In een kinderspel is het soms mogelijk om in één keer uitgaven tot wel 80 euro per keer te doen.

Betalen voor een in-app aankoop

Je kunt de kosten voor apps en in-app aankopen op verschillende manieren betalen. Hoe je wilt betalen, valt vooral in te stellen via het persoonlijke account voor de app store. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om af te rekenen via een creditcard of via de telefoonrekening.

Belangrijk om te weten is dat je je betaalgegevens vaak niet voor iedere aankoop opnieuw hoeft in te vullen. De appstore onthoudt de betaalgegevens via de instellingen. Dat is handig omdat je dan niet telkens je gegevens hoeft in te vullen, maar het is ook verraderlijk. Een in-app aankoop is daarmee snel gedaan.

Regels voor in-app aankopen

Rondom in-app aankopen regels. In Nederland geldt dat voor zowel diensten als goederen de wet Koop op afstand geldt. Zo gelden bijvoorbeeld de regels voor bedenktijd. Deze regels gelden ook voor digitale producten als in-app aankopen.

Gebruikers van iOS-apps kunnen tot 14 dagen na aankoop het geld terugkrijgen. Gebruikers van Android kunnen het geld terugkrijgen binnen een termijn van twee uur.

Annuleren

Heeft je kind, of jijzelf per ongeluk geld uitgegeven in de App Store, dan is het geld terug te vragen via deze pagina van Apple. Je hoeft er alleen op in te loggen met je Apple ID en de aankoop op te zoeken. Binnen 14 dagen kun je dan zonder opgave van reden de koop annuleren. Je hebt daarna nog 76 dagen om de aankoop te ‘retourneren’. Dat geldt bijvoorbeeld als de hele ondersteuning voor de app is gestopt. Het ligt dan wel aan de fabrikant (Apple) of de aanvraag wordt toegewezen.

Wie gebruikmaakt van Android kan het geld terugvragen bij Google. Je krijgt automatisch het geld terug als het verzoek binnen twee uur na aankoop is ingediend. Dit doe je door op ‘Menu’ te tikken, voor ‘Account’ te kiezen en dan op ‘Bestelgeschiedenis’ te drukken. Zoek de app die je wilt retourneren en druk op ‘Teruggave’ om de teruggave te voltooien en de app te verwijderen. Let op: dit kan maar één keer. Is je aankoop meer dan 48 uur geleden? Dan moet een online teruggaveverzoek ingediend worden. Je ontvangt dan binnen 15 minuten bericht of het verzoek wordt gehonoreerd.

Hoge kosten voorkomen

Leen je je telefoon of tablet wel eens uit aan je kind en wil je hoge kosten voorkomen? Verander dan de instellingen in het menu van de telefoon of tablet. Het is ook mogelijk om het account via de appstore aan te passen.

Het is een goed idee om in te stellen dat voor iedere in-app aankoop een wachtwoord ingetypt moet worden. Op die manier voorkom je dat je zoon of dochter ook buiten jouw zich aankopen kan doen.

Zo kan je in-app aankopen voorkomen

De meeste apps zijn gratis te installeren. Toch zijn ze vaak niet helemaal gratis, want voor bepaalde functies moet betaald worden. Vaak is dat vooral het geval bij spelletjes. Het is goed je te realiseren dat hier met echt geld betaald moet worden. Dat gaat nogal eens fout bij (kleine) kinderen. Hoe kun je deze ongewenste aankopen voorkomen?

Wat zijn in-app aankopen?

In-app aankopen zijn aankopen die je binnen een app kunt doen. Bij spelletjes is het bijvoorbeeld mogelijk extra levens of extra goederen te kopen. Er zijn kindergames waarbij die kosten behoorlijk kunnen oplopen. De Consumentenbond testte eens wat games en kon zonder moeite de rekening doen oplopen tot 80 euro.

Veel ontwikkelaars gebruiken deze extra functies als verdienmodel. We vinden deze techniek vooral terug bij games die zijn ontwikkeld voor jonge kinderen. Zij hebben vaak niet door dat er echt geld besteed moet worden aan een spel. Als jouw kind jouw wachtwoord weet, kan een simpel spelletje jou flink op kosten jagen.

In-app aankopen beperken

Hoe kun je als ouder deze in-app aankopen beperken? De simpelste manier is om in-app aankopen onmogelijk te maken. Daarvoor kun je een blokkade instellen. Om die blokkade weg te halen, moet een 4-cijferige code worden ingetoetst. Deze code deel je uiteraard niet met je kinderen.

Blokkeren via iOS

De blokkade is via iOS als volgt in te stellen:

  • Ga naar de instellingen van de telefoon;
  • Tik op ‘Algemeen’;
  • Tik op ‘Beperkingen’;
  • Druk op ‘Schakel beperkingen in’;
  • Voer een code in;
  • Zet ‘Kopen vanuit apps’ uit.

Het is nu onmogelijk aankopen vanuit apps te doen.

Blokkeren via Android

Via Android doe je dit door aankopen te beveiligen met het wachtwoord van je Google-account. Bij iedere aankoop in de Play Store moet dan het wachtwoord ingevuld worden. Helaas kun je in-app aankopen niet apart blokkeren.

Je stelt de verificatie op Android zo in:

  • Ga naar de Play Store;
  • Tik op de menuknop links bovenin;
  • Ga naar ‘Instellingen’;
  • Tik op ‘Verificatie vereisen voor aankopen’;

Druk op ‘Voor alle aankopen via Google Play op dit apparaat’;

Handig: voor apps en games die bedoeld zijn voor de leeftijden 0 tot 12 jaar is altijd een wachtwoord vereist voor in-app-aankopen. Dat geldt ook als je deze optie niet hebt ingesteld.

Blokkeren via Windows Phone

Wie een Windows-smartphone gebruikt, kan deze koppelen aan zijn of haar Microsoft-account. Het wachtwoord van dat account is dan ook meteen de beveiliging. Alle aankopen vanuit de Windows Store moeten standaard worden goedgekeurd met behulp van het wachtwoord. Dit valt uit te zetten, maar dit wil je waarschijnlijk niet.

Check of deze instelling goed staat:

  • Ga naar de Store;
  • Tik op de menuknop links bovenin;
  • Druk op ‘Mijn aankoopervaring stroomlijnen’;
  • Staat de schakelaar aan? Dan wordt er niet om een wachtwoord gevraagd. Zet de schakelaar uit om altijd om een wachtwoord te laten vragen.

Geen fan van wachtwoorden? Dan kun je ook een code instellen. Dit doe je zo:

  • Ga naar de instellingen van de smartphone;
  • Tik op ‘Accounts’;
  • Druk op ‘Aanmeldopties’;
  • Kies voor ‘Code instellen’.
  • Delen met gezin (iOS)

Voor gebruikers met een iPhone of een iPad is het mogelijk aankopen op afstand te autoriseren via ‘Delen met gezin’. Met deze functie kun je aankopen uit iTunes, iBooks en de App Store delen met maximaal 6 gezinsleden. Je hoeft daarvoor geen account te delen.

Hoe werkt dat precies als er een aankoop wordt gedaan? Je doet een aankoop. De aankoop wordt van dezelfde creditcard afgeschreven als anders. Aankopen van je kinderen kun je goedof afkeuren. Zo zijn de uitgaven via de App Store nooit een verrassing.

Apple heeft deze functie standaard aangezet voor kinderen onder de 13 jaar. Je kunt het ook uitzetten, dat kan door naar de instellingen van jouw toestel te gaan en te kiezen voor ‘iCloud’. Druk vervolgens op ‘Delen met gezin’.

Kinderen onder de 13 mogen trouwens zelf geen account aanmaken. Ouders kunnen dat wel doen, door deze handeling uit te voeren op de eigen telefoon:

  • Ga naar de instellingen van de iPhone;
  • Tik op ‘iCloud’;
  • Kies voor ‘Gezin’;

Druk op ‘Maak een Apple ID voor een kind aan.’

Door bovenstaande stappen uit te voeren voorkom je een hoge telefoonrekening. Telefoonabonnement.nl biedt nog meer tips om telefoonkosten in de hand te houden.

Deze apps verdienen het meeste geld

In-app aankopen leveren voor ontwikkelaars van apps een hoop geld op. Niet de meest gebruikte apps leveren het meeste op, maar vooral games brengen geld in het laatje. Opvallend is dat al deze apps in eerste instantie gratis worden aangeboden. Hoeveel verdienen ontwikkelaars eigenlijk en welke apps brengen het meeste op?

Games goed voor de helft van de markt

Om aan te geven hoe groot de markt voor game-apps is: minder dan één procent van alle mobiele gamers zorgt voor de helft van alle in-app-aankopen. Tenminste, als we een e-commerce specialist mogen geloven. De specialist deed een grote steekproef met 10 miljoen spelers van mobiele games in januari 2014. Uit de proef bleek dat de inkomsten van ontwikkelaars uit in-app-aankopen vooral afkomstig zijn van een hele kleine groep spelers.

De meeste spelers kopen maar één keer iets. Iets meer dan een procent van alle spelers doet meerdere aankopen. Over het algemeen kopen spelers iets binnen de eerste 24 uur nadat zij de bewuste game voor het eerst spelen.

Onterecht afschrijving in-app aankoop. Wat te doen?

De grootste aanbieders (Apple, Google en Microsoft) bieden daar ondersteuning voor.

Wanneer kun je actie ondernemen?

Wie een in-app aankoop heeft gedaan die bij nader inzien een miskoop bleek te zijn, kan zijn of haar geld terugvragen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je een aankoop wilt terugdraaien. Bijvoorbeeld omdat de functie niet goed werkt of omdat de aankoop niet werkt op jouw toestel.

Het kan ook zijn dat de ene aankoop pas werkt als je er een andere bij doet. Of nog onwenselijker: als er een fysiek product bij gekocht moet worden. Je kunt ook afzien van een in-app aankoop als je deze per ongeluk hebt gedaan.

Geld terugvragen bij Apple

Bij Apple krijgen consumenten 14 dagen de tijd om geld terug te vragen. Er worden dan geen moeilijke vragen gesteld. De makkelijkste manier om geld terug te vragen is via een speciale website van Apple. Houd er dan wel rekening mee dat je geen toekomstige app-updates meer ontvangt.

Wie zijn of haar geld terug wil vragen, kan dit doen via Reportaproblem.apple.com. Na het inloggen met een Apple ID ziet de gebruiker welke apps hij of zij onlangs heeft gekocht. Klik op ‘Probleem melden’ om de procedure te starten. Je kunt kiezen uit een paar opties:

  • Ik heb deze koop niet geautoriseerd
  • Ik wilde dit artikel niet kopen
  • Ik wilde een ander artikel kopen
  • Artikel werd niet gedownload of gevonden
  • Artikel installeert niet of download te langzaam
  • Artikel opent, maar functioneert niet zoals beloofd
  • Probleem wordt hier niet vermeld;

Klik één van de problemen aan en ga verder in het proces. Vanaf dit punt wijst de pagina zichzelf.

Geld terugvragen bij Google

Google geeft gebruikers twee uur de mogelijkheid een aankoop te annuleren. Dat kan via de Google Play Store-app. Dit gaat als volgt:

  • Open de app;
  • Tik op Menu;
  • Tik op Account;
  • Tik op Bestelgeschiedenis;
  • Zoek de in-app aankoop die je wilt retourneren;
  • Kies voor ‘Teruggave’ om de teruggave te voltooien. De app wordt nu ook verwijderd.

Goed om te weten: een aankoop kan slechts één keer geretourneerd worden voor een teruggave. Wie de aankoop opnieuw doet, kan niet nog een keer teruggave ontvangen. Na 48 uur kan alleen nog een teruggaveverzoek worden ingediend. Een medewerker van Google moet het verzoek dan goedkeuren.

Extra informatie voor Nederlanders: in sommige gevallen verwijst Google terug naar de ontwikkelaar. Je moet de verkoper (de ontwikkelaar) dan zelf vragen om een teruggave of de koop te annuleren. Dit geldt ook voor als de aankoop langer dan 48 uur geleden is gedaan.

Geld terugvragen bij Microsoft

Aankopen in de Windows Phone Store van Microsoft zijn definitief. Daarom kun je geen geld terugkrijgen. Wie het toch wil proberen, kan proberen contact op te nemen met de klantenservice van Microsoft. Soms wil de smartphonefabrikant toch meewerken aan het verzoek. Daar is dan wel een goede reden voor nodig. In dit geval is voorkomen dus beter dan genezen.

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones