1-jarig of 2-jarig abonnement

Je abonnement loopt af en je wil een nieuw abonnement afsluiten, maar voor hoe lang? Bij de keuze voor een nieuwe mobiel abonnement razen er allerlei vragen door je hoofd. Kies je voor een 1-jarig abonnement of 2-jarig abonnement? Welke provider moet ik kiezen? hoeveel bel ik? Welk abonnement past het beste bij mij? Wanneer je op het punt staat om je abonnement te verlengen of een nieuw abonnement af te sluiten blijft die eeuwige vraag knagen; hoe lang? De lengte van je abonnement is eigenlijk afhankelijk van enkele aspecten. Wij nemen de keuze mogelijkheden met je door.

Je kunt het beste voor een 1-jarig abonnement kiezen wanneer je keuzevrijheid wilt behouden of als je denkt dat je binnen korte tijd weer een nieuwe telefoon wilt kopen. Wissel je van provider? Ook dan is een eenjarig abonnement slim, want dan kun je testen of de provider naar tevredenheid is en goed bereik biedt. Kies voor een 2-jarig abonnement als je al bekend bent met de provider en precies weet hoeveel data en belminuten je verbruikt. Er zijn tegenwoordig ook enkele providers die nog meer vrijheid bieden met een maandelijks opzegbaar abonnement.

Bij de onderstaande situaties raden wij de volgende abonnementsvorm aan:

  • Niet bekend met provider? => 1-jarig abonnement
  • Bekend met provider? => 2-jarig abonnement
  • Meest voordelige abonnement? => 2-jarig abonnement
  • Meest flexibele abonnement? => maandelijks/ 1-jarig abonnement
  • Verbruik onbekend? => maandelijks/ 1-jarig abonnement
  • Verbruik bekend? => 2-jarig abonnement
  • Dure telefoon? => 2-jarig abonnement
  • Grote databundel? => 1 jarig abonnement

1-jarig abonnement

Een eenjarig abonnement heeft als groot voordeel dat je minder lang aan het abonnement vast zit. Twee jaar klinkt misschien niet zo lang, maar dat is het natuurlijk wel. Je persoonlijke situatie kan ondertussen flink veranderen. Het 1-jarig abonnement is de beste keuze als je bijvoorbeeld net overstapt naar een goedkope provider. Zo kun je de nieuwe provider een jaar lang optimaal testen om vervolgens over te gaan naar een goedkoper 2-jarig abonnement. Had je hiervoor een telefoonabonnement met goed werkende telefoon? Ook in dat geval is een eenjarig sim only abonnement slimmer dan een tweejarig abonnement. Na enkele jaren wil je vaak een nieuwe telefoon en misschien gaat het toestel tussentijds wel kapot. Een ander voordeel van 1-jarige abonnementen is dat grote databundels tegenwoordig goedkoper worden. Zodat je na een jaar voor minder geld vaak meer data kunt krijgen.

Uiteraard kleven er ook enkele nadelen aan een jaarabonnement. Een 1-jarig abonnement is altijd duurder dan een 2-jarig abonnement bij dezelfde provider. Het scheelt je zo’n 1 tot 5 euro in de maand. Wil je een duurdere telefoon kopen bij je abonnement, dan moet je in veel situaties bijbetalen als je kiest voor een 1-jarig abonnement. De laatste jaren zijn de allergoedkoopste abonnementen licht in prijs toegenomen, in die situatie is een 2-jarig abonnement natuurlijk aantrekkelijker.

2-jarig abonnement

Zit je al jaren bij dezelfde provider dan is een aantrekkelijk tweejarig abonnement een stuk goedkoper. Je betaalt dan net iets minder geld per maand en zo kun je maandelijks tot wel 5 euro besparen. De abonnementen bieden ook zekerheid voor een langere periode. Zo hoef je de komende 24 maanden niet meer te kijken naar een nieuw abonnement en ben je zeker van het maandelijks bedrag. Wil je een telefoonabonnement, dan is het vaak aantrekkelijker om een tweejarig abonnement af te sluiten. Vooral bij dure telefoons. Je moet namelijk bijbetalen bij een 1-jarig abonnement, terwijl je de betaling kunt spreiden met een 2-jarig abonnement. De laatste jaren zijn de goedkope abonnementen met weinig data en belminuten iets duurder geworden en die trend lijkt door te zetten, in dat geval is een tweejarig abonnement ook net iets aantrekkelijker.

Nadelen 2-jarig abonnement

Het grote nadeel van een 2-jarig abonnement is natuurlijk de looptijd. Je zit 24 maanden aan de maandelijkse kosten vast. Dat is in de meeste gevallen geen enkele probleem, maar kan knap vervelend zijn als je halverwege merkt dat je veel minder belt en data verbruikt. Een abonnement kun je namelijk niet naar beneden bijstellen. Mocht je trouwens halverwege ontdekken dat je altijd bijbetaald, dan kun je het abonnement eenvoudig ophogen. Een 2-jarig abonnement was de laatste jaren ook minder aantrekkelijk voor mensen met hoge databundels. Data is in de laatste jaren flink goedkoper geworden en met een 2-jarig abonnement mis je net wat prijsverlagingen.

Maandelijks opzegbaar abonnement

Er zijn de laatste jaren enkele providers die een maandelijks opzegbaar abonnement aanbieden. Deze abonnementen zijn duurder dan een jaarlijks opzegbaar contract. Het voordeel is natuurlijk dat je ieder moment kun besluiten om het contact op te zeggen. Deze vorm is uitermate schikt voor iemand die tijdelijk veel belt of gebruik wil maken van de korting die een provider biedt op de smartphone.