Wie op vakantie veel foto’s heeft gemaakt, wil deze waarschijnlijk backuppen en altijd kunnen inzien. Op de iPhone, iPad, MacBook en iMac kan dit via iCloud. Dit is de online opslagdienst van Apple.

De fotobibliotheek

Gebruikers met de laatste versie van iOS (iOS 8), kunnen gebruikmaken van de fotobibliotheek. In de vroegere versies had Apple een zogenaamde filmrol, maar deze is verdwenen. De iPhone slaat nu standaard alle foto’s en video’s op in het album ‘Alle foto’s. Daarvoor moet wel de iCloud-fotobibliotheek zijn ingeschakeld. Alle foto’s worden via de fotobibliotheek automatisch gesynchroniseerd.

‘Help! Ik kan het album niet vinden’

Apple-gebruikers die het album ‘Alle foto’s niet kunnen vinden, hebben waarschijnlijk de fotobibliotheek nog niet geactiveerd. Dit kan worden gedaan door te navigeren naar ‘Instellingen’ op de iPhone. Tik vervolgens op ‘iCloud’. Is dit de eerste keer dat de gebruiker inlogt op iCloud? Dan moet deze eerst de inloggegevens van het Apple ID invoeren. Bevestig de gegevens door op ‘Log In’ te drukken.

iCloud vraagt nu om allerlei zaken te synchroniseren. Ga naar ‘Foto’s’ en bekijk of de schakelaar bij ‘iCloud-fotobibliotheek’ is geactiveerd. De iPhone uploadt dan alle foto’s naar de online server van Apple. Door op de ronde homebutton te drukken, kan de gebruiker terug navigeren naar het beginscherm. Open de applicatie ‘Foto’s. Alle foto’s zijn nu terug te vinden in het album ‘Alle foto’s.

Bij problemen met de fotobibliotheek

Wie problemen ondervindt met de vernieuwde fotobibliotheek, kan de oude vertrouwde fotostream weer gebruiken. Deze map is eenvoudig terug te halen, door naar de instellingen van de iPhone te gaan. Tik op ‘iCloud’ en kies voor ‘Foto’s. Deactiveer de schakelaar achter ‘iCloud-fotobibliotheek.’

Nu de fotobibliotheek is gedeactiveerd, kan fotostream weer geactiveerd worden. Het onderdeel ‘Mijn fotostream’ staat onder ‘iCloud-fotobibliotheek’. Activeer hiervan de schakelaar. De iPhone stuurt dan automatisch nieuwe foto’s naar alle Apple-apparaten, als er een wifi-verbinding actief is.

Probleem: mijn Apple-apparaten synchroniseren niet meer

Met de komst van de vernieuwde iCloud, ervaren sommige gebruikers problemen met het synchroniseren. De foto’s of documenten die ze uploaden naar iCloud, staan slechts op één apparaat. De foto’s zijn bijvoorbeeld wel toegankelijk op de iPhone, maar niet op de iPad.

Hiervoor kan het benodigd zijn om iCloud te herstellen. De optie om te synchroniseren moet dan opnieuw worden ingesteld. Dit kan via de volgende stappen:

  • Ga naar iCloud.com op een laptop of desktopcomputer;
  • Login met het gekoppelde Apple ID;
  • Klik op de eigen naam;
  • Selecteer ‘iCloud-instellingen’;
  • Klik op ‘Gegevens en beveiliging’, rechts bovenin beeld;
  • Klik op het tabblad ‘Vervang documenten’;
  • Klik op ‘Stel documenten en gegevens opnieuw in.’

iCloud voegt nu alle gegevens samen met wat er nu op de apparaten staat. Dat heeft geen gevolgen voor de gegevens zelf. Er worden dus geen documenten of gegevens gewist, maar alleen aangevuld. Het kan zijn dat iCloud vraagt om de apparaten opnieuw op te starten. Sta dit toe en bekijk vervolgens of alle gegevens weer gesynchroniseerd zijn.

iCloud Drive op een Mac

Echte Apple-fans kiezen voor een upgrade van iCloud, naar de iCloud Drive. De opslagruimte hiervan is groter. Het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Dropbox. Om Mac met alle andere iDevices synchroon te laten lopen, zijn de volgende stappen vereist:

  • Open systeemvoorkeuren via het Apple logo;
  • Selecteer iCloud;
  • Vink de optie ‘iCloud Drive’ aan.

De MacBook of iMac activeert nu de Drive. Zodra iCloud Drive is geactiveerd, valt deze terug te vinden in de Finder.

Belangrijk: om iCloud Drive succesvol te synchroniseren, moet de MacBook of iMac gebruikmaken van OSX Yosemite of het nieuwe OSX El Capitan. De iPhone of iPad moet beschikken over tenminste iOS8.

nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones