Hoeveel belminuten heb ik nodig?

De vraag hoeveel belminuten je nodig hebt, is lastig te beantwoorden. Je verbruik is namelijk afhankelijk van hoeveel en hoe lang je belt. We weten namelijk niet hoe vaak je naar je telefoon grijpt om te bellen, met wie en hoelang je dan gemiddeld aan de telefoon zit. Toch zijn er enkele gebruik categorieën te benoemen. We kunnen je daarnaast ook een aantal tips geven waarmee je voor jezelf deze vraag zo goed mogelijk kan beantwoorden.

Het eerste inzicht in belminuten

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon. Jong en oud! Dat kan een mobiele telefoon zijn met een abonnement of bijvoorbeeld een beltegoedkaart. Bij een abonnement krijg je maandelijks een factuur waarbij het inzichtelijk wordt gemaakt wat je per maand aan belminuten krijgt en hebt verbruikt. De prepaid gebruiker krijgt niet direct inzicht. Want zij kopen een nieuw beltegoed wanneer ze niet meer kunnen bellen. Een prepaid gebruiker moet dus op basis van het verbruikte beltegoed even terugrekenen hoeveel minuten er werkelijk zijn verbruikt voor dat bedrag.

Bij een abonnement weet je van te voren hoeveel belminuten je hebt. Een abonnement is vaak goedkoper dan prepaid. Ook kan je eenvoudig achterhalen hoeveel minuten je nog over hebt en hoeveel je hebt verbruikt. Dat kan door in te loggen op de website van de telecom provider of door de provider app op je telefoon te installeren. Je krijgt een goed overzicht van het aantal minuten dat je maandelijks hebt belt door de facturen en je verbruik van de afgelopen 6 maanden goed te bestuderen. Ons advies is om een abonnement af te sluiten met net wat meer belminuten dan dat je gemiddeld het afgelopen half jaar hebt gebeld. Zo weet je zeker dat je altijd goed zit.

Tip: als je het afgelopen half jaar gemiddeld zo’n 250 minuten per maand hebt gebeld, adviseren wij een belbundel van 300 minuten te kiezen. Daarmee voorkom je onnodige kosten buiten je bundel als je een maand meer verbruikt dan gemiddeld.

Traditionele beller, gemiddelde beller of hardcore beller

Om de keuze van het aantal belminuten voor je nog eenvoudiger te maken hebben we een viertal groepen mensen uitgelicht. In onderstaande tabel staat aangegeven hoeveel belminuten wij adviseren per categorie.

Soort bellerAantal belminutenAantal smsberichten
Alleen bereikbaar-beller5050
Traditionele beller100/150100
Gemiddelde beller200/300200
Hardcore beller500 - onbeperktOnbeperkt

Globaal advies over belminuten

Hoeveel minuten iemand nodig heeft, hangt af van het persoonlijk verbruik van degene die het abonnement afsluit. Ben jij bijvoorbeeld een beller die lange gesprekken voert of ben jij juist iemand die kort van stof is. Wil je een mobiele telefoon om bereikbaar te zijn of wil jij een mobiele telefoon ter vervanging van de vaste lijn thuis? In het laatste geval kun je op basis van factuurgegevens van jouw vaste telefoonlijn al een erg mooi inzicht krijgen in het aantal benodigde belminuten per maand. Dit aantal kan je dan vrijwel ook meteen overnemen als het aantal belminuten dat jij nodig hebt voor een mobiel abonnement. Wanneer je een mobiele telefoon wenst aan te schaffen om bereikbaar te kunnen zijn zul je doorgaans ook weinig bellen. Een belbundel met 50 – 100 minuten is dan ruim voldoende.

Wat als ik een onregelmatige beller ben?

Hoe bepaal je het aantal belminuten als je een onregelmatige beller bent? Verschillende mensen bellen de ene maand meer dan de andere maand. Houdt er dan ook rekening mee bij het vergelijken van abonnementen dat je wel betaal voor extra minuten, maar geen korting krijgt bij over gebleven minuten. Bel je namelijk meer dan je abonnement, dan betaal je bij voor de extra gemaakte kosten. In de maanden dat je minder belt, krijg je echter geen geld terug. Wanneer je nog belminuten over hebt zal de provider deze minuten meenemen naar de volgende maand. Je hebt dan de volgende maand meer belminuten tot je beschikking. Let wel op want bij de meeste mobiele abonnementen zijn de belminuten één maand houdbaar. Hierna vervallen de oudste belminuten, reken jezelf dus niet rijk door een maand te besparen. De houdbaarheid van minuten is per provider verschillend en je doet er dan ook goed aan om hiervoor de voorwaarden goed door te lezen.

Handige tip: WiFi!

Vrijwel alle smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met WiFi en veel mensen beschikken ook over WiFi thuis. Met de komst van applicaties zoals Skype, WhatsApp en Facebook Messenger is het mogelijk om ook via internet te bellen met mensen waarbij jij de smartphone gebruikt om te kunnen bellen. Hiermee bespaar je enorm op de belminuten, aangezien op dat moment alles via internet verloopt. Zodra jij veel belt is het ons advies om dan ook zo vaak mogelijk via deze applicaties thuis te bellen. Het kan je een aanzienlijke besparing opleveren in de belkosten! LET OP, bellen via deze apps kost natuurlijk wel data. Geen enkele probleem als je op WiFi zit, maar pas op wanneer je 4G gebruikt.

Nieuw abonnement met voldoende belminuten?
Vond je deze pagina nuttig?