Het is misschien wat cliché om te zeggen, maar we doen het toch. Het leven is al duur genoeg, dus waarom zou je meer betalen dan strikt noodzakelijk? De gemiddelde Nederlander kan flink besparen op zijn of haar telefoonkosten. Wil je weten hoe? In dit artikel vertellen we je graag hoe je meer kan besparen op je maandelijkse belkosten. 

Keuze tussen een 1-jarig of 2-jarig contract

Als je een mobiel abonnement afsluit krijg je te maken met veel keuzes. De eerste keuze die je voor jezelf zal moeten maken is of je voor een maandelijks opzegbaar, 1-jaars of 2-jaars contract kiest. Onderling zijn er verschillen, want bij een 2-jarig contract krijg je vaak hogere kortingen en kun je profiteren van maandelijks lagere lasten op de belbundel. Daarnaast betaal je vaak geen aansluitkosten. Deze voordelen zijn vaak niet van toepassing op een maandelijks opzegbaar of 1-jarig contract. De keerzijde is dat je er twee jaar aan vast zit en bij de andere opties sneller onder je abonnement uit kunt. Welke variant het voordeligst is kan je eenvoudig zelf uitrekenen door de totale kosten bij elkaar op te tellen. Om dit eenvoudiger voor je te maken hebben we een simpel rekensommetje voor je gemaakt:

Situatie 1: Je kiest voor een iPhone 7 bij KPN met een 2-jarig contract.
De eerste 24 maanden betaal je € 50,- per maand. De aansluitkosten zijn € 25,- en de eenmalige bijbetaling voor het toestel is € 528,-. De totale kosten voor deze combinatie aan het eind van de looptijd zijn: €1753,-. De totale kosten voor de eerste 12 maanden zijn: € 876,50.

Situatie 2: Je kiest voor een iPhone 7 bij KPN met een 1-jarig contract.
De eerste 12 maanden betaal je € 57,50 per maand. De aansluitkosten zijn € 25,- en de eenmalige bijbetaling voor het toestel is € 648,-. De totale kosten voor de combinatie voor de eerste 12 maanden zijn: € 1363,-.

Situatie 1 is uiteindelijk voordeliger. De maandelijks kosten zijn € 7,50 per maand lager en je hoeft € 120,- minder voor het toestel bij te betalen.

Bespaar met een SIM Only abonnement

simonlyEen andere manier om veel geld op je belkosten te kunnen besparen is door te kiezen voor een SIM Only abonnement. Deze optie is erg geschikt als je al in het bezit bent van een goede telefoon waar je voorlopig nog mee uit de voeten kunt. Als je kiest voor een SIM Only abonnement betaal je maandelijks vele tientallen euro’s minder doordat je geen apart abonnement voor je toestel erbij hoeft af te sluiten. De besparing kan maandelijks wel oplopen tot 70% op de reguliere kosten en dat is zeker de moeite waard om te overwegen. In onderstaand voorbeeld laten we zien hoeveel geld je hiermee gemiddeld kunt besparen. Houd er wel rekening mee dat je al in het bezit moet zijn van een smartphone en dat je deze anders los moet aanschaffen.

Situatie 1: Je kiest voor een iPhone 7 bij KPN met een 2-jarig contract.
De eerste 24 maanden betaal je € 55,- per maand. De aansluitkosten zijn € 25,- en de eenmalige bijbetaling voor het toestel is € 168,-. De totale kosten voor deze combinatie aan het eind van de looptijd zijn: €1513,-.

Situatie 2: Je bent al in het bezit van een smartphone en sluit bij KPN een SIM Only abonnement af.
De eerste 24 maanden betaal je € 30,- per maand. De aansluitkosten zijn € 25,-. Je hebt geen eenmalige bijbetaling omdat je zelf al een toestel hebt aangeschaft. De totale kosten voor deze combinatie aan het eind van de looptijd zijn: € 775,-.

Koop zelf een mobiele telefoon

Wanneer je een abonnement neemt, lijkt je smartphone gratis of erg goedkoop. Het lijkt vaak alsof je heel veel korting krijgt van KPN, toch is het in sommige gevallen verstandiger om los een mobiele telefoon aan te schaffen. Dat kost je eenmalig meer geld, maar kan je maandelijks veel besparing opleveren. Het werkt als volgt:

  1. Je bestelt bijvoorbeeld met een actiecode van de MediaMarkt een nieuwe telefoon.
  2. Een duur abonnement is niet meer nodig, dus je gaat voor een sim only dat bij jouw verbruik past
  3. Je bespaart nu met gemak tientallen euro’s per maand. Afhankelijk van de gekozen telefoon krijg je na 6 tot 20 maanden meer korting dan je hebt betaald voor je telefoon.

Kies voor een grotere bundel

Een veel gemaakte fout bij het afsluiten van een abonnement is de belbundel. Veel mensen schatten hun eigen belgedrag verkeerd in of willen liever de complete belbundel opgebeld hebben waarna ze het voor lief nemen om nog wat achteraf af te rekenen. Dit is een grote fout en komt je vaak duurder te staan dan wanneer je een grotere bundel kiest. Dit scheelt vaak enkele euro’s, maar je krijgt geen nare verrassingen achteraf. Je kunt dus beter teveel belminuten in de bundel hebben dan dat je achteraf nog moet betalen. Deze nafacturatie is vaak veel duurder!

Flexibele bundel

Ben ook een kritisch naar de provider. De providers proberen natuurlijk zo veel mogelijk klanten binnen te halen en hierbij is het van belang dat ze ook met interessante aanbiedingen komen. Een flexibele bundel is misschien echter nog vele malen interessanter. Zo kun jij zelf maandelijks de bundels aanpassen. Zo bel je in de zomer misschien wat minder dan in de wintermaanden. Hierop kun je alles op afstemmen en heb jij zelf ook de kosten in de hand als het gaat om de maandelijkse abonnementskosten. Steeds meer provider bieden dergelijke mogelijkheden aan, maar lees wel de voorwaarden goed door alvorens je een dergelijke bundel neemt. Per provider kan er zomaar een addertje onder het gras zitten.

Benieuwd welke telefoons er nog meer zijn?
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones