wanneer-mag-ik-verlengen

Het verlengen van je telefoonabonnement is altijd weer een klein feestje. Maar levert soms ook weleens wat stress op. Je wordt weer voor belangrijke keuzes gesteld. Ga ik ditmaal voor een voordelig SIM Only abonnement of kies ik toch weer voor de allernieuwste smartphone? Mijn smartphone is pas twee jaar oud en kan nog makkelijk een tijdje mee, maar de opvolger ervan ziet er nog beter uit en is natuurlijk veel sneller! Keuzes, keuzes, keuzes! We hebben het maar moeilijk. Toch bestaat er wel eens onduidelijkheid over wanneer je een abonnement kunt verlengen. Dit kan ook verschillen per provider. Zo mag je bij de ene provider al vier maanden voordat je abonnement afloopt verlengen en bij de andere provider moet je dan nog twee maanden geduld hebben.

In onderstaande tabel laten we zien wanneer je mag verlengen. We weten natuurlijk niet precies wanneer jouw abonnement is ingegaan, dus zijn in dit voorbeeld uitgegaan van een startdatum van je abonnement op 1 januari 2015.

ProviderWanneer verlengen mogelijk?Wanneer kan ik overstappen?Op welke datum mag ik verlengen?
Ben90 dagen van te voren2 maanden van te voren3 oktober 2016
hollandsnieuwe3 maanden van te voren2 maanden van te voren1 oktober 2016
KPN6 maanden van te voren2 maanden van te voren1 juli 2016
Tele24 maanden van te voren2 maanden van te voren1 november 2016
Telfort180 dagen van te voren2 maanden van te voren5 juli 2016
T-Mobile120 dagen van te voren2 maanden van te voren3 september 2016
Vodafone4 maanden van te voren2 maanden van te voren1 september 2016

Wanneer je de mogelijkheid krijgt om het abonnement te verlengen kun jij eigenlijk alle kanten op. Je bent dan immers over enkele maanden contractvrij en je kunt gaan en staan waar je wilt met het abonnement. Je bent dan vrij in de keuze of je een nieuw toestel wenst of dat je juist kiest voor extra maandelijkse korting in de vorm van een SIM Only abonnement. Ook de keuze voor de nieuwe contractsperiode is dan helemaal aan jou.

Vraag om een mooie aanbieding

Providers zoals KPN of Vodafone willen natuurlijk zoveel mogelijk klanten behouden. Hierbij zijn de aanbiedingen helder en duidelijk en de provider zal dan ook de nodige moeite steken om al deze aanbiedingen op jouw scherm voorbij te laten komen. Het loont echter flink de moeite om eens even te bellen naar jouw provider. Met een simpel telefoontje kun je vaak toch weer net wat extra’s krijgen, aangezien providers jou graag als klant willen behouden. De medewerkers van een helpdesk zijn er ook op getraind en mogen ook werkelijk bij bestaande klanten wat meer korting geven wanneer de klant om een soort loyaliteitsbonus vraagt. Hierbij moet je denken aan een extra maandelijkse korting of wat leuke accessoires voor jouw nieuwe smartphone. Het kan hierbij nooit kwaad om jezelf eerst even goed te informeren via de website van de provider om de huidige aanbiedingen te zien en om te bekijken welke smartphone jou het meeste aanspreekt. Dit maakt het gesprek met de klantenservice ook wat makkelijker en kun je makkelijker ter zake komen.

Moet ik bij de provider verlengen?

Nee, je moet niets maar je mag uiteraard wel verlengen bij jouw provider! De provider ziet dit ook graag, maar je bent niet verplicht om rechtstreeks in te gaan op de aanbieding van een provider. Ook aanbiedingen van andere partijen, zoals webshops of de telecomwinkel bij jou om de hoek, kunnen interessant zijn en misschien zelfs nog wel aantrekkelijker. Waar jij uiteindelijk kiest om het contract te verlengen is een keuze die jij zelf maakt en hierin heeft de provider uiteindelijk geen invloed op. Goed rondkijken en aanbiedingen vergelijken kan dus ook al zeker de moeite waard zijn.

Keuzehulp: nieuw toestel of SIM Only?

Wanneer je het contract kunt verlengen kun je eigenlijk twee kanten op. Je kunt kiezen voor de nieuwste smartphone of je kunt kiezen voor de maandelijkse korting op de abonnementskosten in de vorm van een SIM Only abonnement. Wanneer jouw huidige toestel nog prima functioneert is het misschien verstandig om nog voor een jaar een verlenging te doen in de vorm van een SIM Only abonnement. Wanneer jij echt een smartphonefreak bent, die graag de nieuwste modellen in zijn hand heeft, zal de keuze snel gemaakt zijn en ga jij dus voor een nieuwe telefoon. In beide gevallen kun jij dan altijd nog kiezen of jij een contract aangaat van een jaar of juist twee jaar.

Wordt het al tijd voor een verlenging?
nieuwste smartphones
Nieuwste smartphones
goedkoopste smartphones
Goedkoopste smartphones
populairste smartphones
Populairste smartphones