Wat te doen als je je pincode vergeten bent? (En als je geen PUK-code meer hebt)

Wat te doen als je je pincode vergeten bent? (En als je geen PUK-code meer hebt)

Er is niets zo vervelend als het vergeten van je pincode om het toestel te ontgrendelen. De pincode wordt vaak in eerste instantie door de provider opgegeven, maar het is mogelijk om deze pincode te wijzigen naar een code die je beter onthoudt. Wanneer je echter de pincode drie keer verkeerd invoert zal het toestel om een PUK-code gaan vragen. Enkel op deze manier kun je dan weer het toestel ontgrendelen. Zowel de pin- als PUK-code zijn codes die geprogrammeerd staan op de simkaart. Zodra je de simkaart vervangt zul je vaak ook een andere pincode en een andere PUK-code moeten invoeren. Deze codes hebben dus niets te maken met de vergrendeling van het toestel zelf.

voorbeeld simkaart puk code Tele2Als je je pincode vergeten bent is het verstandig om eerst even te controleren of je de simkaart nog hebt of de begeleidende brief van de provider bij het aangaan van je abonnement. Hierop staat vaak de PUK-code vermeld en op deze manier kan je zelf een nieuwe pincode instellen. Als je over deze PUK-code beschikt kun je het beste een drietal keer de verkeerde pincode invoeren. Hierna vraagt het toestel om de PUK-code. Als je deze code hebt ingevoerd kun je een nieuwe pincode instellen waarna het toestel weer ontgrendelt wordt.

Ook geen PUK-code meer

Als je ook geen PUK-code meer hebt zijn er tegenwoordig verschillende manieren om de puk code aan te vragen. Iedere provider heeft namelijk een eigen klantportaal zoals MyVodafone van Vodafone, MijnTele2 van Tele2 of My T-Mobile. Log in met je account en daar kun je de puk code eenvoudig opvragen. Geen inlog of en heb je tijd?

Om je op weg te helpen nemen we je mee in MijnTele2.

  • Log in met je account
  • Selecteer bovenin de menubalk ‘Je producten’
  • Kies dan voor ‘Overzicht producten’.
  • Scroll naar onderen en bij ‘Producten en instellingen’ zie de pukcode.

Bij MyVodafone kun je de puk code ook eenvoudig vinden onder producten en dat zal bij andere providers hetzelfde zijn.

  • Log in met je account
  • Selecteer bovenin de menubalk ‘Producten’
  • Scroll naar beneden tot ‘Mijn toestel & simkaart’ daar vind je de puk code

Je kunt de PUK-code ook telefonisch opvragen bij de provider. Die zal op zijn beurt de code dan per post toestuurt. Je moet er dan dus wel rekening mee houden dat je enkele dagen niet bereikbaar bent. Als de PUK-code dan binnen is kun je zonder problemen de simkaart alsnog ontgrendelen en de nieuwe pincode opgeven. Ontgrendelen komt uiteindelijk dus altijd goed, maar kan even op zich laten wachten!

Na 10 pogingen Simkaart geblokkeerd

Je hebt behoorlijk wat kansen om verkeerde codes in te voeren, maar na drie keer de verkeerde pincode en tien keer de verkeerde PUK-code wordt de simkaart definitief geblokkeerd. Deze simkaart kan dan ook niet meer gedeblokkeerd worden. De enige manier om dan nog te kunnen bellen is door via je provider een nieuwe simkaart aanvragen. Het kan zijn dat hier kosten aan zijn verbonden. Vraag hier goed naar bij de provider. Ook hier moet je dan helaas rekening houden met enkele dagen waarin je onbereikbaar bent. De vervangende simkaart beschikt dan weer over alle informatie zoals de nieuwe pincode en PUK-code, maar ook jouw huidige nummer zal dan door de provider weer op actief zijn gezet op deze nieuwe simkaart. Wees dus niet bang dat je dan ook een nieuw nummer nodig hebt, want dat is echt niet nodig.

Vond je deze pagina nuttig?
René Dekker
Over de auteur: René Dekker

Mede-oprichter van Telefoonabonnement.nl. Al 8 jaar telecomspecialist. Verantwoordelijk voor de content en redactie. Passie voor online. Diehard Apple-fan. Houdt van gadgets, en zijn katten. Favoriete papa van Joris.

Neem gerust contact op:      rene@telefoonabonnement.nl of  0318 - 30 97 26